Umetnik

Miodrag B. Protić (1922 - 2014)

Prati umetnika

Pretraga

Nostalgija ka simboličkoj celini

Nostalgija ka simboličkoj celini

Današnja pokolenja slikara ulaze u novu epohu kulturne, umetničke istorije: u epohu dovršenog modernog likovnog jezika i početka njegovog individualnog korišćenja. Jezik omogućava govor, lični stav i poruku.

Odbačen je dogmatizovani grčko-rimski akademizam, koji je, kanonizovan, užasavao Apolinera i tvorce Moderne. Tim oslobođenjem umetnikovih moći u doživljavanju čovekovog sopstva, sveta i prirode, nastalo je doba u kome je manuelna slika prestala postojati kao jedina slika. Prvo pronalazak fotografije, pa nemog, zatim zvučnog filma, najzad televizije, oslobodili su je faktografske opisne dokumentarnosti koju je preuzela, i jedino mogla obaviti tehnička, mašinski umnožena slika što je manuelnoj unikatnoj slici omogućilo da se isključivo okrene stvaranju, umetnosti, suštinom svoga bića. I da u današnjem kontekstu tim novim dovršenim jezikom počne govoriti o večitom i nikad dovršenom poimanju umetnosti, života i sveta. Kontekstu koji nalaže da se sukcesija pokreta i pravaca zameni njihovom istodobnošću: stavom grupe i pojedinca u njoj i mimo nje. Celokupnom iskustvu, njegovoj pluralističkoj horizontali.

Težnja ka individualno artikulisanom govoru sred pluralizma ili „haosa“ različitih umetničkih i antiumetničkih poimanja i energija oseća se i u slikama Gordane Ane Mirkov koja u novim slikama jasno formuliše svoju poetiku. Poetiku zaokupljene strukturom plastičkih elemenata i njenom emanacijom, značenjem. Ukratko, plastički sloj ostaje osnovni sloj slike, ali u potpunoj i osobenoj ravnoteži sa predmetnim slojem.

Analizujemo li sliku „Staze“ zaključujemo da je motiv preobražen u strukturu celine, u kretanje, ritam, sređenost spontanih i uporednih poteza, vertikala. U slici „Magla“ nema opisa već svetlijeg linearizma-dole (magla) i tamnog prostora celine-gore (nebo). Kao struktuirana celina motiv je najviše naglašen u slici „Ptice“: na površini istančano sivoj sugerisano je geometrijski stilizovanim i umnoženim znakom ptice, samo kretanje, „preletanje“ preko površine s početka leve do kraja desne, i od donje do gornje strane. Impresivna, možda najubedljivija slika (nema naziva – mogla bi se nazvati „Noć“ili „Novembar“), tamna, jedinstvena, uglačane pastuozne površine, sa jedva primetnim naznakama noćne enigme, dotiče ništavilo, nihil, dramatični završetak u tom pretećem miru.

Bitne vrednosti ovih slika su kako u ritmu, neprekinutom kretanju bez fokusa, težišta – vertikalni potez ponavlja se od jednog do drugog njenog kraja, u paralelizmu, tako i u valerskoj skali veoma istančanih svetlosivih i tamnosivih tonova. Uočljiva je težnja da se očuvaju osnovne simbolične suprotnosti: svetlo - tamno, pravo - krivo, čvrsto – eterično, toplo – hladno kao duhovne dihotomije, simbolični rezime života i sveta. Reč je o objektivizmu konstruktivnog minimalizma u kome osećamo individualnu emociju i beleg, ekspresivni govor Gordane Mirkov o nostalgiji ka sređenoj, ubedljivo nadahnuto struktuiranoj celini. I izrazitoj svesti da slika ne znači ono što predstavlja već predstavlja ono što znači. Da je ona „nedovršen simbol“. Da u njoj ništa nije u razumu što prethodno nije bilo u osećanju. Zato slike Gordane Mirkov ukazuju na sudbinu umetnika sa međe dveju epohe – dijahronije i sinhronije. Prva je u znaku diktata norme, ili „mode“, druge u znaku individualne „unutarnje neophodnosti“, slobode. Gordana Mirkov je izraziti pripadnik ove druge, nove, osvešćene struje.

Miodrag B. Protić


Datum objavljivanja: