Čuvari
Stvaralaštvo umetnice Snežane Vujović Nikolić kreće se stabilnom idejnom linijom od ’80-ih godina XX veka gde dominira konstantno poigravanje između ekspresionističkog, brzog, i pročišćenog, samodisciplinovanog, geometrizovanog pristupa u mediju klasičnog slikarstva i slike kao objekta, imajući za uporište apstrakciju, kao pristup. U ranijim ciklusima poput Kompozicije (predstavljenih u Galeriji Zadužbine Ilije M. Kolarca 2006) prisutna je repetitivnost i potreba za uređenjem predmeta/simbola kroz obrasce, čineći ikonografiju činjenica zadatog reda (Marta Vukotić Lazar), vidljiva i u ciklusu Osvit (Galerija Zvono, 2002), ispisivanjem tekstova na slici tubama čiste boje, poput definisanog rituala u kojem tekst postaje i „narativ“ i „forma“. S druge strane, pomenuta repetitivnost i poigravanje strukturama i oblicima je uočljiva i u ciklusu Načelo identiteta (Galerija Zvono, 2008) opredmećenih instalacija, slika-ploča od kombinovane tehnike (keramika, poliuretan paste, piljevina, tanjiri, gips, poliester, drvo).
Novi ciklus slika, akrilom na platnu pod nazivom Čuvari je praćen preciznim, samodisciplinovanim, strukturno geometrizovanim i kompozicijama jasne linije velikih dimenzija, najprisutniji u radu umetnice još od 2009. godine. U ovim slikama je relacija lični-spoljašnji svet artikulisana kroz apstrakciju, bez apstrahovanja direktnih referenci na figuralne motive i predmete, iako je određena asocijativnost nesumnjivo prisutna i slobodna za oko posmatrača. Po rečima Snežane Vujović Nikolić, polazište rada je konkretna forma, dok drugi korak čini uspostavljanje narativa, sadržaja i tumačenja, imenovanje slike. Tako ovi radovi, svojim nazivima i kompozicijama, odnosima boja i oblika, međuodnosom i atmosferom, otvaraju prostor za moguća tumačenja na relaciji dodira umetničkog i sveta posmatrača.
Serija se sastoji od diptiha pod nazivima Igra i Poziv na svečanost (praćen sa četiri crteža sa varijacijom na istu temu), triptiha Noćna straža i slike Mali čuvar, koji idejno i tehnički nastavljaju niz Ljubavnika i Čuvara, poznatih iz ranijeg perioda. Čuvari tematizuju apstrahovane ljudske odnose i testiraju našu vizuelnu pažnju u pronalaženju korelacija između naziva i predstavljenog, uosećavanja apstrakcije i doživljavajući geometrijske konstrukcije dvodimenzionalnih slika kao potentno trodimenzionalne – u zamišljenom, slikarskom prostoru. Postavka, kao deo koncepta izložbe, je realizovana u saradnji sa Ljiljanom Tadić, upravnicom galerije, a svi radovi iz serije Čuvari su namenski napravljeni za ovaj prostor, ne isključujući prilagođavanje i drugim izložbenim prostorima.
Srđan Tunić kustos – istoričar umetnosti, novembar 2012.
objavljeno14.12.2012.