Mentorka
dr um. Julijana Protić, vanredni profesor
Komentor
mr Rastko Ćirić, redovni profesor u penziji
Tema doktorskog umetničkog projekta SVETLOST je uticaj svetlosti na vizuelnu percepciju prizora. Projektom je definisana virtuelna svetlost koja menja položaj i karakteristike tokom vremena, i te promene se prikazuju postepenom redukcijom (apstrahovanjem) vizuelnog sadržaja, od prepoznatljivih formi do dva ekstremna stanja: potpuno bele i potpuno crne površine, koje simbolizuju prisustvo svetlosti maksimalnog intenziteta i njeno potpuno odsustvo, ukazujući na uslovljenost vizuelne percepcije svetlošću i u slučaju autora slike i u slučaju njenog recipijenta. Svaki sadržaj je podređen mogućnosti recepcije.
Sadržaj umetničkog rada, bez obzira na to da li je nastao materijalno ili softverski, podleže redukovanju u zavisnosti od toga da li postoji osvetljenje i kakav je njegov karakter.
Tema projekta objedinjuje statičnu sliku, pokret i vreme, pa je interdisciplinarni pristup neodvojiv od njene realizacije. Projekat problematizuje kreativni potencijal korelacije klasičnih i digitalnih medija, manuelne i softverske kreativne obrade podataka, u kontekstu upotrebe različitih tehnologija statične i pokretne slike (fotografija, slikarstvo, animacija) tokom izrade umetničkog rada.
Boja, bojeni potez čiste nijanse, je osnovni gradivni element likovne reprezentacije sadržaja, oblikovanja slike u projektu SVETLOST. Potez i <i>pixel</i> su strukturalni nosioci digitalne slike. Digitalna slika (<i>frame</i>) je strukturalni nosilac digitalne animirane sekvence. Digitalna animirana sekvenca, koja povezuje vizuelne promene generisane menjanjem položaja i karatkeristika osvetljenja tako da se dobije kontinualni simulacioni događaj, je jedinični strukturalni nosilac digitalne instalacije projekta SVETLOST. Kako svetlosni izvor nije vidljiv u kadru slika, promenljiv odnos osvetljenih i osenčenih površina kojima se opisuju motivi slika je metonimija za kretanje izvora svetlosti. Jedini nepromenljiv aspekt projekta SVETLOST su kompozicije slika (mrtve prirode) – elementi kompozicije su statični.
Jedan od ciljeva projekta SVETLOST je da istakne razliku između osvetljenja (i, uopšte, sadržaja) iz realnosti i virtuelnog osvetljenja. Virtuelna svetlost može imati bilo kakve karakteristike u datom trenutku, dok su karakteristike realne svetlosti konstantne. Digitalni prostor je „prostor u kome se sve i bilo šta može dogoditi” (Digitalna kultura, Čarli Gir /Charlie Gere/).
Ambijentalna prezentacija projekta omogućuje uvid u sve elemente celine projekta SVETLOST: interdisciplinarnost projekta, artikulaciju sadržaja tokom trajanja instalacije, koja kroz vizuelne podatke vodi do konceptualnog zaključka, prirodu virtuelne svetlosti u odnosu na fizičku svetlost, odnos, veze i razlike između virtuelnog (digitalnog) i realnog sveta.