Projekat je realizovan u saradnji sa Gradskim muzejom iz Sombora
Retrospektiva, kao i prateći monografski katalog, za nameru i potrebu ima istorizaciju, svojevrsnu muzealizaciju umetnosti, umetničkog rada i delovanja Dragana Rakića, njegovih istraživanja i aktivizma. Kroz analizu četiri problemske celine, uz biografiju i bibliografiju umetnika, dat je uvid u hronologiju delovanja umetnika — kao jednog od najznačajnih predstavnika nove skulpture u Vojvodini; kao člana produkcije Asocijacije Apsolutno; kao člana produkcije VacuumPack Radionice te kroz pedagoški rad na Akademiji umetnosti u Novom Sadu.
“Od pokušaja spuštanja neba pomoću ogledala u projektu Urbus Quadratus (1989) i upisivanja kruga u kvadrat u akciji Forma metafora (1990‒91), preko Budućnosti (1992), rada koji kao da stoji po strani od izvedenih ciklusa, "sastavljen" od medicinskih pomagala iz lekarske ordinacije i sata koji meri vreme unazad, paradigmatičnog kako za vreme u kome je nastao, tako i za sadašnji trenutak, do praćke sa municijom u vidu kamenja i hleba (Deset, 1992 ̶ 94) ili luka sa napetom&neodapetom strelom i neonskim slovom A pričvršćenima za zid (One, 1994), Rakić je za svoju umetnost (do asocijacije Apsolutno) koristio više različitih ikonoloških metoda i pristupa: narativni, simbolički i redukcionistički, kao i metod simulacije. Rakićeva ikonografija je uključivala identifikaciju i interpetaciju onih tema i sadržaja koji vode spoznaji tajnih stvari koje se ne mogu odmah iščitati.
Mitsko, metaforično i metafizičko sadržano je u broju 1, kao početku sveta, ali i slovu A, kao prvom glasu. Veza između stvarnosti i nestvarnosti, put između racionalnog i iracionalnog postavlja umetnost (...) Jedan od savremenih pitagorejaca, čija operativa se više svodi na pojam laboratorijskog nego klasičnog ateljerskog rada, Rakić je uvodio gledaoca u skoro naučno istraživanje urbane prostornosti…”
Suzana Vuksanović, Kosmičko, uzvišeno i univerzalno u delu Dragana Rakića, tekst u katalogu (izvod)
„Dragan Rakić i Apsolutno su proizveli nekoliko radova koji se mogu smatrati pionirskim istraživanjima na našim prostorima. Uopšte, Apsolutno je imalo razvijen tzv. Art Research aspekt (umetničko istraživanje) – istraživanje određenih fenomena i predstavljanje rezultata na više nivoa i medija (video-dokumentacija, fotografije, tekstovi, publikacije...) u vremenu kada Art Research još uvek nije klasifikovan kao žanr u umetnosti. Rad The Greatest Hits iz 1997. je takođe među prvim radovima u oblasti tzv. Art & Sciencea, posebno u sferi medicinskih i bioloških nauka (...)
(...) Sredinom devedesetih je participativna i angažovana umetnost bila daleko od mejnstrima, posebno u Srbiji, a postojalo je uverenje da će angažovanost u umetničkim projektima zaista nešto promeniti, što je delimično i tačno jer je angažovana umetnost u Srbiji (i Apsolutno) imala određenu težinu i artikulaciju kako bi Miloševićev režim bio promenjen. Na kraju se naravno ispostavilo da se uklanjanjem jednog čoveka, a zadržavanjem ostalih aktivnih učesnika tog sistema, sistem ne može promeniti, čemu smo svedoci i danas jer su većina aktera protiv kojih je Raka aktivno delovao, danas ponovo na vlasti, na istom mestu na kome su bili pre nekih petnaest godina”.
Kristian Lukić, Umetnička istraživanja Dragana Rakića, tekst u katalogu (izvod)
„Kod Rakića primećujemo trajnu neagresivnu taktiku prevazilaženjem kroz prilagođavanje umesto zahteva za ukidanjem. To se možda više vidi u njegovoj ličnosti nego u njegovoj umetničkoj ostavštini. Posvećen a ne fanatičan, disciplinovan a ne totalitaran, efikasan a ne šematizovan, etičan a ne puritanizovan, Dragan Rakić je, po tome, i ne samo po tome, neobična ličnost po sebi već vredna čuvanja od zaborava ili, još gore, besmislenih uopštavanja. Postojanost njegove umetničke pojave umnogome prevazilazi incident ili neki drugi ishitreni odgovor na doba u kom je radio i stvarao. Kompleksnost njegovih interesovanja i strpljenje koje imao u atmosferi neprekidnog zahteva za automatskim društveno-aktuelnim reakcijama, jesu osobine koje njegov doprinos svrstavaju pre u jedan poseban oblik osujećenog mejnstrima – očekivanog nivoa da nije bilo opšte devastacije – nego u pokušaje politički inspirisane avangarde“.
Čedomir Janičić, Dragan Rakić: Umetnik, mentor, aktivista, tekst u katalogu (izvod)
PRATEĆI PROGRAM
"__________________"
audio-vizuelna instalacija
Produkcija
ADR tribute group
četvrtak, 2.06.2016. u 20h, Galerija S, MSUV
“Polazni elementi naše audio-vizuelne instalacije zasnivaju se na pitanju koje je svojevremeno postavio Dragan Rakić: „Како обична особа замишља цивилизацију са "идеалним" социо-конфесионално-политичко-правним системом, како доживљава општу глобализацију, да ли је ишчекује "црвени тепих" на путу ка стандардима западних демократија, да ли верује у тековине људских права и личних слобода?“, a razrađuju se preko matematičkih zakona o višedimenzionalnom prostoru. Tačnije, preko trodimenzionalnog prostora i vremena kao četvrte dimenzije nama iskustveno vidljive i opipljive stvarnosti i nemogućnosti društva da u tim dimenzijama razreši probleme same stvarnosti. S tim je u vezi i pitanje o samoj svrsishodnosti istorije i vremenske komponente same umetnosti. Kao Rakini prijatelji osećali smo potrebu da na ovakav način iskažemo zahvalnost za sve trenutke koje smo proveli sarađujući i družeći se sa njim.” (ADR tribute group)
------------------------------------
Prostor digitalne slike
četvrtak, 2.06.2016. u 20h, Galerija S, MSUV
Izbor radova studenata sa predmeta Digitalna slika i nagrađenih radova studenata nagradom “Dragan Rakić”, Akademije umetnosti Novi Sad
Organizacija: Akademija umetnosti, Novi Sad, Departman likovnih umetnosti
Koncept, koordinacija & realizacija: Bosiljka Zirojević Lečić, profesor i Goran Despotovski, vanredni profesor Akademije umetnosti Novi Sad
Na izložbi Prostor digitalne slike, koja se odvija kao prateći program retrospektivne izložbe Dragan Rakić: JEDAN, ONE, UNO, EIN (umetnost. istraživanja. aktivizam. 1989-2009.) biće predstavljen izbor radova studenata sa predmeta Digitalna slika i nagrađenih radova studenata nagradom “Dragan Rakić”, Akademije umetnosti Novi Sad.
Dragan Rakić je u periodu rada na Akademiji umetnosti, na osnovu svojih iskustava iz oblasti slike i novih digitalnih medija, osnovao predmet Digitalna slika na Studijskom programu Slikarstvo. Ovaj predmet od samog uvođenja u nastavni program (2008) privlači velliku pažnju studenata zbog sadržaja koji je inovativan i interesantan novim generacijama. Predmet je obavezan za slikare na drugoj godini osnovnih studija i izborni je za sve studijske programe na trećoj i četvrtoj godini. Na osnovu ovoga sve grupe mogu da prođu kroz proces i da savladaju sve potebne zadatke kroz softversko upoznavanje i primere iz ove oblasti.
Akademija umetnosti već petu godinu dodeljuje nagradu “Dragan Rakić”, studentima koji su pokazali najbolje rezultate iz predmeta Digitalna slika i studijskog programa Novi likovni mediji.
Dragan Rakić osnivanjem ovog predmeta pokrenuo je značajan segment u edukovanju i modernizaciji kurikuluma na Akademiji umetnosti.
Dragan Rakić je rođen 1957. u Sonti. Završio Stomatološki fakultet i Višu pedagošku školu u Beogradu na odseku za restauraciju i konzervaciju 1987. Diplomirao 1989. i magistrirao 1997. na slikarskom odseku Akademije umetnosti u Novom Sadu. Od 1983. godine je aktivno izlagao na izložbama u zemlji i inostranstvu. Od 1993. osniva sa kolegama umetničku Asocijaciju Apsolutno koja deluje u polju medijskog pluralizma. Asocijacija Apsolutno je realizovala svoje umetničke intervencije Beču, Berlinu, Amsterdamu, Njujorku, San Francisku, Hirošimi, Vroclavu, Moskvi, itd. Od 2006. osnovao i aktivno učestvovao u radu Kreativne radionice VacuumPack iz Sombora. Bio je dugogodišnji predavač na Akademiji umetnosti u Novom Sadu (1992‒1998. asistent pripravnik; 1998‒2003. asistent; 2003‒2008. docent). Docent na Akademiji umetnosti u Novom Sadu na predmetu Digitalna slika koji je osmislio i pokrenuo 2008. godine. Umro 2009. u Novom Sadu. Sahranjen u Somboru u kojem je živeo i radio.
- See more at: http://msuv.org/program/2016-05-27-rakic.php#sthash.gvHruBbV.dpuf