Vesti

Izložba slika i crteža porodice Rajković07.10.2015. 13:25


Galerija '73, Požeška 83a, 8. oktobra u 19 časova do 20. oktobra 2015. godine, "Izložba slika i crteža porodice Rajković". Izložba će biti otvorena do 20.oktobra 2015. godine.

 

Slikarstvo kao porodična sudbina“ ili „Trojstvo u formi i koloritu“ mogli bi da budu nazivi porodičnih predstavljanja Nevenke (1949 - 2005), Zorana (1949) i Matije (1980). Reč je o zvanično kruševačkoj porodici, mada su veći deo života, po okončanju studija, proveli u Beogradu. Pored bogate samostalne izlagačke delatnosti Zorana (jubilej 40 god. od završetka akademije) i Matije (izložbe u 7 gradova Srbije tokom ove i prethodne godine), povremenog organizovanja retrospektivnih izložbi Nevenke Rajković, od 2012. godine i izložbe u Savinovom likovnom salonu u Žalecu (Slovenija), planirano je da se porodica zanimljivim postavkama predstavi domaćoj publici. Prošle godine je velikom izložbom (višeod 40 radova) u galeriji „Čedomir Krstić“ otvoreno kulturno leto u Pirotu , tokom oktobra meseca porodica Rajković se predstavlja  i beogradskoj publici.

Zoran Rajković rođen u Kruševcu 1949. godine. Diplomirao je na slikarskom odseku Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu 1974. g. u klasi profesora Radenka Miševića. Član je ULUS-a od 1978. g. Predsednik je Udruženja likovnih umetnika Kruševca i jedan od osnivača 2011. g. Izlagao je do sad 25 puta samostalno i oko 160 puta grupno. Učesnik je mnogobrojnih likovnih kolonija u zemlji i inostranstvu. Dobitnik je deset nagrada i priznanja. Živi i stvara u Kruševcu.

Nevenka Rajković rođena u Boru 1949.g. - preminula 2005. g. u Beogradu. Diplomirala na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu 1977. g. u klasi profesora Radenka Miševića. na slikarskom odseku. Kod istog profesora je i magistrirala 1985. g. Od 1978. g. je u članstvu ULUS-a. Bila je profesor na Višoj školi za obrazovanje vaspitača u Kruševcu. Tokom života i posthumno imala je 23 samostalne izložbe i više od 100 kolektivnih. Bila je učesnik mnogobrojnih likovnih kolonija u zemlji i inostranstvu. Dobitnica je jedanaest nagrada i priznanja.

Matija Rajković rođen 1980. u Beogradu. Diplomirao na slikarskom odseku Akademije umetnosti u Novom Sadu 2003. g. u klasi profesora Jovana Rakidžića. Postdiplomske studije završio na istom odseku Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu 2009.g. u klasi profesora Čedomira Vasića. Član je ULUS–a od 2005. g. i ULUK-Kruševac od 2011. g. (jedan je od osnivača). Izlagao je 17 puta samostalno i oko 80 puta grupno. Učesnik je  35 likovnih kolonija u zemlji i inostranstvu. Predaje na Visokoj školi strukovnih studija za vaspitače u Kruševcu od 2010. g. Dobitnik dve nagrade. Živi i stvara na relaciji Kruševac – Beograd.

„Originalna zamisao da se jednom izložbom predstavi likovno ostvarenje slikarske porodice Rajković, Nevenke i Zorana, i njihovog sina Matije, svedoči nenametljivo, ali i eksplicitno, da je, osim emocije, utkane u porodično zajedništvo, svako od njih troje osvojio prostore slobode da vlastite spoznajne impulse ostvari na veoma ličan i prepoznatljiv način.

Nevenka je bila osoba izrazite filozofske zapitanosti. Njena senzibilna poezija i misaoni, prozračni prostori njenih crteža i slika, nadrealnim poetičkim statusom i likovnom rečenicom, koja sa sigurnošću prati semantičke zamisli, otkrivaju ličnost dubokih spoznajnih mogućnosti na temu čovekovog bivstva u Univerzumu, gde su između života i smrti granice tanušne do nepostojanja.

Zoranov interes je usmeren ka sprezi izražajnih mogućnosti slikarske materije, odnosno ulja, i korišćenja adekvatnog slikarskog jezika. Pogled približen objektu, kakav je neki zid, inicira nestajanje pojavnosti do apstrakcije uz svođenje ritmova, a površina slike postaje senzibilno tkivo jednog mikro sveta. Pogled ka udaljenom objektu otkriva realnost – predela, ili građevine, ojačavaju igra svetlosti i ritmovi, uz upotrebu pastelnijih tonova i eksplicitne bele.

Izloženi crtački opus Matije Rajkovića iz perioda od 2004 – 2014. godine, ekspresivnom, a delikatnom grafijom ukazuje na sklonost negovanju primarne likovne discipline. Sigurni potezi prevode temu predela u metaforu snažno doživljenog uvida u životno ustrojstvo, uz intiman zvuk veoma lične, dramske poetike. Paralelno stvaranje uljanih slika, obeležio je istraživačkom radoznalošću prema mogućnostima slikarske materije u saglasju sa ličnom ekspresijom. Vrlo je zapažen opus na temu rastočenih automobilskih telesa - slikovita metafora umetnikovog pojimanja prolaznosti“.

Vesna Todorović, istoričar umetnosti-likovni kritičar

 

 

Pretraga




Prijava na mailing listu

Unesite vašu e-mail adresu

Unesite kod

Nečitljiv kod? Generišite novi

Zašto se prijaviti?

Garancija privatnosti.