Iz recenzije Vere Horvat
HIPERBOREJA U RAŠKOM SNU
Duboko i sigurno utemeljen u jeziku, vazdanici i baštini svog
zavičaja, Blagoje Radosavljević se i u svojoj novoj
zbirki pesama glasi samosvojnim, već prepoznatljivim zvukom i
napevom staroga Rasa u kojem se, kao u kamenom, oštro klesanom,
ali udobnom logu, legu snohvatice i senke uspomena.
Njihov razgranat koren seče u lično pročivljenu prošlost, u
čute pa domišljane doga|aje, u slike - snove krvlju prenošene:
od Badnja do Vinče, od Itake do Hiperboreje, od Studenice do Vračara.
Svesti o gromadnom nasle|u uprkos, pesnik je tihorek i smeran:
ispod kostreti krije biljurni krst, a blagodat pod korom crnog
hleba; nečnost zavija u rasenjeno vojničko ćebe, mitove uteruje pod
sleme gostinskih soba, ambara i katuna. Pod Komom, kao pod stogom,
skriva Ararat, a zapis Gilgamešov u ibarskom mulju.
Kad kače Ibar, misli Balkan, kad proslovi Sibir, razume: svet -
svet slovenski i slovesni, što je praštanju vičniji no mrčnji, i
još kad veli Sibir snatri iskon i zamah prvotnog sejača.
Kada, pak, zagovori Brvenik i Grčevo, Zvečan i Petkovac, Jevrema
i Ljubicu, zekana i Proju da po struni pesme osednu, to je zato
što veruje da će mu svaka tvar i stvar u pesmu doći samo ako je zazove
svojim čednim, prvim pogledom na nju.
Jer, zna pesnik da se, sa svog praga polazeći, najdalje stigne,
da se ugarak domaćeg ognjišta u najbistriji dragac
kamen promeće i da se vasioni svet nigde tako rado ne ogleda kao
u brušenom uglu kuhinjskog ogledala.
------------------------------------------------------------------
P U N O ĆA P R A Z N I N E
SKULPTURE ZORANA KUZMANOVI]A
Promišljanje ideje trodimenzionalnog oblikovanja je, čini se,
predugo i nepravedno vezivano za pojam statičnosti, nepomerivosti,
rigidnosti i, sledstveno tome, ograničenoj mogućnosti interakcije sa
okolinom. Skulpturama u koje je svesno "uračunat" okolni prostor,
artikulisan svetlosnim refleksima, senkama ili inkorporiranjem
vazdušnih masa, raste stepen komunikativnosti i mogućnost različitosti
dočivljaja, ali one ipak, uglavnom, ( izuzemo li Tingilija i još
neke) ostaju ograničene zadatostima materijala od kojih su
sazdane. U cilju postizanja mobilnosti vajarskog dela, savremeni
stvaraoci sve češće izbegavaju materijale koji su
eminentno "skulptorski" - i poseču za sintetičkim tvorevinama,
koje, opet, ne poseduju uvek svu raskoš ekspresivnih potencijala
kamena, gline ili bronze.
Zoran Kuzmanović je probleme ove vrste prevazišao na sasvim poseban,
prilično tečak i veoma uspešan način. Opredeljujući se za
najklasičniji od svih materijala, bronzu, on je osobenosti ove
legure, trijade raznorodnih metala, istračio do momenta
otkrivanja njenih dotad gotovo nepoznatih svojstava. Već prvi,
letimični vizuelni i taktilni kontakt sa njima implicira misao o
matematičkim, fizičkim i hemijskim pro- i predračunima što su
prethodili radu u materijalu o kome smo, priznajmo, do sada najmanje
mislili kao o simbolu elasticiteta i vibrantnosti...
Duboko razumevanje (skloniji smo da ovaj izraz pretpostavimo
sintagmi "suvereno vladanje") materijala u kome stvara sa jedne,
i teme za koju se opredeljuje sa druge strane, u stalnoj su
sprezi, pročimanju i uzajamno podsticajnom odnosu. Ova
interakcija rezultirala je u izvanredno zanimljivom delu
ž e n a g u m a : traka gotovo gumene gipkosti, tekući u čudnoj
arabeski oko nevidljive, ali postojeće ose, opisuje (opasuje)
telo žene koje nema, koja je napustila ovojnicu, ili je, naprotiv,
njome ogrnuta kao vizonskom stolom... Nemoguće je - i
nepotrebno - iskazati sve asocijativne nizove koje skulptura
simultano izaziva: egipatska mumija, Krićanka - Paričanka,
zmija i Eva u vidljivo-nevidljivom prepletaju, san čene o
putovanjima, prkosni izazov za reciklaču jedne odbačene gume?!!
Posle stresanja civilizacijskih nanosa močemo se prepustiti
estetizaciji ritmičkog toka ornamenta i snatrenju
lavirinta-spirale što je, opet, put do Večno ženskog... i tako,
ukrug... do punoće praznine.
Sasvim je drugačije intonirana praznina- pustoš Kuzmanovićevog
č i t a o c a n o v i n a : oblepljena novinskim listovima, ona
nosi jasan negativan predznak. Što više informacija, sve manje mudrosti,
što više senzacija, to manje duše... Sjajna vizualizacija
"Novinskog čitaoca" velike, prozorljive Marine Cvetajeve, istinski
zabrinute za budućnost sveta kao informativnog Globalnog sela.
žena od karika, Suspregnuta, Sputana, ženski emancipacijski svlak,
kako sve ne bismo mogli nazvati veliku šuplju figuru, glomaznu i
praznu istovremeno, koja tamnomrke tonove i odbojnu hladnoću
emanira na prostor oko sebe. Razumevanje, saosećanje i/ili
pokušaj reaktualizacije čenskog pitanja? Močda samo protivteča
zagonetnoj ženi - gumi; gipko nasuprot krutom, bronza nasuprot
gvoč|u, žena i čena. Tako rezigniranoj i rezignirajućoj,
preporučujemo joj čivot u otvorenom, pitomom prostoru, me|u
lišćem. Izvan ograda, naravno.
Figura-opruga - tako tučno prepoznatljiva nama,
stanovnicima zemlje u tranziciji, (koji smo više nego drugi
imali prilike da zavirimo u utrobu svojih dotrajalih mašina!)
satkana je od jedne jedine bronzane niti. Ona glavinja ali ne pada,
klanja se, pa se zaceni. Teško je naći lapidarniji portret
čoveka iz susedstva. Video zapis ga pokazuje u različitim
stanjima i podstiče posmatrača da mu zada udarac. Da vidi kako
će reagovati. (Statički proračuni autora uveravaju da ne sme pasti.)
U figurama malog formata Zoran Kuzmanović tako|e pokazuje
interes za ljudske figure. Njihova poetičnost je od orfejske,
arkadijske, močda matisovske, vrste. Visoko organizovanu strukturu
dela pokreću ritmovi kriptooblika točka koji, kao dinamičko
jezgro, boravi u njima. Točak karme? Točak mučeništva? I u
postavljanju pitanja i u tračenju odgovora, rukovodimo se, kao i
autor, najvačnijim, onim što je izme|u paoka: punoćom praznine.
istoričar umetnosti
VERA HORVAT
spisak skultura:
1. žena guma,bronza, 160 x 90 cm
2. žena od karika, vareni lanci, 170 x 85 cm
3. čitaoc novina, bronza, 68 x 35 cm
4. Figura opruga, bronza, 83 x 32 cm
5. Tri gracije, bronza, 21 x 18 cm
6. Mislilac, bronza, 19 x 10 cm
7. čovek koji puzi, bronza, 20 x 7 cm
8. Torzo, bronza, 16 x 12 cm