Umetnik

Vladimir Dunjić (1957)

Prati umetnika

Pretraga

Snažna tuga

U Beogradu, i drugim evropskim gradovima, sve ređe ulazim u galerije: ovlašni pogled kroz izlog ili prozore upozori me da je reč o još jednom „demijurškom“ mazanju, a ako prolazim u društvu, kažem, sa tobožnjim žaljenjem, „da ne komuniciram sa savremenom umetnošću“. Iskrsavaju mi u pamćenju istovetne izjave raznih autora tek otvorenih izložbi, izgovo­rene u vidu pravdanja zbog trenutnog umora, iako im je pravi razlog be­slovesno hvalisanje „Uh, koji je to pritisak bio! Za tri nedelje (zašto uvek tri?) naslikao sam izložbu“.

U Knez Mihailovoj ulici, u Galeriji ULUS-a, izložba slika! Ulazim gotovo slučajno, jer onaj minimalni zahtev je zadovoljen već na prvi pogled – iza ovih slika stoji čitav jedan život građenja; tu ništa nije slučajno, što je osnovni uslov da bi nešto uopšte bilo umetnost. Ali događa se ono retko iskustvo: osećam snagu doživljaja, slike izazivaju utiske koji se roje, i osta­jem „kao kod kuće“ – upoznajem se sa umetnošću svog vršnjaka, otkriva mi se jedan svet, autentični svet: stanja, raspoloženja, metafore i boje koji nalaze odjeka u mojim svetovima.

Nepremostiva usamljenost

Likovni kritičar možda bi pre svega govorio o kompoziciji i koloritu i o razaznatljivom dijalogu sa prethodnicima: medijalom, flamanskim slikar­stvom, vizantijskim ikonopismom, sa ekspresionizmom i kubizmom i još koječim; ja nisam stručnjak, mada bih na svoju ruku dodala mnoge stare majstore za koje slutim da je naš slikar s njima razgovarao. Da pomenem ipak najmanje očekivane, Luku Kranaha i Paola Učela! No, pošto je mene, koja nisam likovni kritičar, Vladimir Dunjić svojim slikama brzo uverio da je sve te razgovore sa pretečama čestito obavio, kako bi svom poslednjem sa­govorniku, zamišljenom gledaocu, ponudio svoju poslednju reč koja je lična i utemeljena na vlastitom stilu, prepuštam se utiscima pojedinih slika kao da sam u muzeju a ne u galeriji. Opasno, retko i lepo iskustvo, jer sud o sa­vremenom slikarstvu je uvek rizičan, a doživljaj, ako se javi, blagosloven.

Likovi Vladimira Dunjića, u svojoj stilizaciji, veoma su slični, objedinju­je ih nepremostiva usamljenost, čak i kad su zagrljeni, ali ih pogled i način na koji stiskaju usne čini zarobljenicima različitih poroka i stanja: straha, mržnje, unutrašnje praznine, gramzivosti, oholosti, čežnje, ozlojeđenosti, mizantropije, vernosti... Iako se u očima protagonista nekih slika jasno nazire grešna duša, iako se u drugima naziru groteskni tonovi, slikarevo temeljno raspoloženje i odgovor jesu tuga i samilost. Ako nekoga i osuđuje, Vladimir Dunjić osuđuje sile sveta, možda čovečanstvo, možda Boga, ali za pojedinca, ma koliko „kriv“ bio, predlaže samo samilost. A tuga nije plačevna nego opominjuća, nije meka nego, paradoksalno, snažna. Njena snaga proističe iz veoma morbidne atmosfere slika, a ta morbidnost ne počiva u sadržaju koliko u obradi i svetlosti gotovo prozaičnih prizora: „Če­kaonica“, „Fabrika“, „Baštovan“, „Načelnik, njegova žena, deca i pas“...
No, zadržimo se na jednom platnu da ilustrujemo atmosferu ovog sveta, koji je u krajnjoj liniji naš svet, viđen unutrašnjim okom Vladimira Dunjića: na prvom platnu u postavci ove izložbe – „Crveni grad“. U slici -prozoru stoji žena, sva u crnom koja je zagrlila velikog belog psa. Gledaju prema unutrašnjosti „stana“, prema nama, a iza njihovih leđa, obavijen sablasnom crvenom svetlošću, diže se grad. Reklo bi se da negde blizu bukti požar, to je prokleti Grad, a svetlost, svetlost od vatre u noći. Samo jedan mali prozor u daljini, među turobnim zgradurinama, sjaji kao krhka nada. Žena koja grli psa, svojim likom i izrazom budi asocijaciju na poslednju scenu iz klasičnog filma „Rebeka“, gde se zlokobna ali verna sluškinja umrle gospodarice sveti živima zapalivši porodičnu palatu. Sveti se žrtvujući istovremeno i sebe.

Psihološki i kosmički mrak

Ali lik na slici, kao i lik psa imaju dimenziju koje u pravolinijskoj naraciji „Rebeke“ nema, jer je ovde razlog za mržnju, za odvojenost od ljudi i osvetu, prepušten uobrazilji posmatrača. U ovoj ženi ima okrutnosti i zla i slepog verovanja, pas sve to potcrtava kao simbol i vernosti i demona, ali postoji nepoznanica da je i ona možda žrtva, jer ružan i zao i paklen deluje i svet – grad u pozadini. Ispunjen prazninom. Iako postoji osnovana sumnja da ova žena nosi na duši više od jednog kapitalnog greha, njen saučesnički, gotovo ljubavni zagrljaj sa psom nedvosmisleno govori o odsustvu ljubavi i izaziva u posmatraču, posle prvog naleta gnušanja, talas samilosti. Ona napušta ljude, ali su i ljudi nju napustili.
Budući da na slici nema uputstava za priču, otvrdlo srce ne budi mo­ralne dileme nego samo tugu: Psihološki mrak protagonistkinje, iako u centru pažnje, još uvek je manji od kosmičkog mraka koji kao pretnja pul­sira na ovom platnu, i na gotovo svim platnima Vladimira Dunjića.

Gordana Ćirjanić
Datum objavljivanja: