Umetnik

Vesna Todorović

Prati umetnika

Pretraga

Apoteoza studeničkom predelu

Grafička dela na ovoj izložbi u celosti nose uobičajeno obeležje ekskluzivne prepoznatljivosti ekspresivnog autorskog rukopisa, koji bez kolebanja, poput pečata sa heraldičkim znakom vlasnika, daje na znanje da to može biti samo Biljana Vuković. I koji neće dozvoliti zamenu sa bilo čijim ostvarenjem na čitavoj planeti.

Ovo obeležje podržava pasionirana odanost temi pejzaža, posebno onom jedinstvenom, oko manastira Studenica. Pogled ljubavi i neugasivog istraživačkog žara, Biljana, slikar-pešak a letač u ontološkoj suštini, veoma često upućuje na planinsku čistinu, zvanu Savine livade, sa još veće visine - iz Savine isposnice. U zavisnosti od doba godine žuta ili zelena, trbušasta oblina ovih livada samo je deo impozantnog tela nesaznatljive veličine, makar koliko pogled odatle sezao u daljinu. Segmenti ovog divovskog tela, njegovi pojedinačni pregibi, obla ispupčenja ili oštra uzvišenja, njegova jarko osvetljena mesta ili duboke senke koje kriju još nedokučene tajne, drveće i stogovi sena koji izniču iz njegove kože, kao iz kože ukletog kita iz ruske bajke o Konjiću Grbonjiću - svi ti delovi se protežu od otiska do otiska, čineći celinu, poput niza poglavlja kakvog junačkog epa.

Postupak oživljavanja predela i buđenja zaspalog diva, već decenijama započinje neposrednim radom in situ, hitrim crtačkim potezima, koji očituju nesvakidašnji energetski potencijal. Potom, on prolazi kroz složenost stvaralačkih procesa grafičkog postupka, u ateljerskim invokacijama, trpeći snažan uticaj Biljanine duševne metamorfoze. Pred našim očima je finalni ishod - grafički otisak, koji nikad nije tek putna beleška motiva. Slici se, kao i obično, ne može osporiti portretska istinitost odabranog kadra. Suštinom, ona je pre sinteza grafikona ličnog stanja umetnice i ishoda njenog pigmalionskog napora u pomeranju «brda i dolina», i oblikovanju vlastite planete, čiji se izgled samo nominalno oslanja na ono što poznajemo kao studenički predeo....

... Davno začeta klica u potresu buđenja mitskog, gde pejzaž personificira bezimene divove, baš sada očigledno doživljava povoljnu klimu ličnog trenutka. Zamahom poteza, zvonjavom boja i čarolijom svetlosnih efekata, izvajan je kosmički amfiteatar, gde se u sudbinskom zagrljaju prepliću divovska telesa, a «k'o u tmini pojanje» - svetlucaju nedužni lampioni krošnji obasjanih poslednjim pozdravom sunca pri zalasku. Nežnost svetlosnih prosjaja, u gradaciji do bele, unosi neophodnu lirsku notu radi očuvanja ravnoteže sila. Podržavaju ih bele partije u prostoru predela, namerno ostavljene bez boje. Po Biljani, ta mesta ukazuju na tajnu. Jer, prema orijentalnom umetničkom kodu, belo nije praznina, a mi bismo dodali; ono je tajanstveno ogledalo još uvek neupoznate sudbine. Ako traganju uopšte ima kraja, sva je verovatnoća da će se naći u ovim simboličnim oznakama ponora proširenja svesti.

Vesna Todorović, marta 2007.