Pred vama je večeras jedna nesvakidašnja izložba. Iako je tematika ikonografska, samo je nekoliko radova koji se mogu atribuirati kao ikone u duhu crkvenih kanona, drugi deo radova je inspirisan ikonama.
Ovakav način stvaranja, umetnik je nazvao „Sozercanje ikone“.
U pravoslavnoj pobožnosti poštovanje svetih ikona zauzima vidno mesto. Ikona je mesto blagodatnog prisustva, mesto za molitvu, ona je objava Hrista i Majke Božije, svetih uopšte, svih koji su na ikoni predstavljeni.
Bog je stvorio čoveka po sopstvenoj ikoni. Bog je radi našeg spasenja postao čovek, boravio na Zemlji, i sa ljudima poživeo, čudotvorio, stradao i vaskrsao i uzneo se, i sve su to ljudi videli, a da bi smo se toga sećali i da bi se poučili, sve je to radi pominjanja, na ikonama zapisano.
Ikona znači, nije samo umetnost, ona je nešto više od umetnosti, ona je sagledavanje Boga i znanja o Bogu.
Na ikoni je sve simbolično i ima svoje značenje, od sadržaja, forme do boje, ali se ostavlja mesto za lično nadahnuće i stvaralaštvo, čak se i pretpostavlja.
U nizu masovnog „pisanja“ i izrade ikona što je danas karakteristično, izuzetak je u ikonama pronaći „sozercanja“, istinska viđenja bogoslovska.
Samo slikanje ikone predstavlja liturgijski čin, od slikara zahteva određenu formu svetosti i posvećenosti. Oba ova zahteva slikar je lako ispunio ali se time ne zadovoljava, on želi više.
Njegova ideja je da je duhovno obrazovanje put ka pravom poznavanju umetnosti, vere a što je najvažnije i sopstvene spoznaje. Dokazavši se prvo kao izuzetan slikar, Jugoslav se ne opredeljuje za prepoznatljiva i lako razumljiva rešenja.
Za čitanje njegovih slika, potrebno je dobro poznavanje Biblije. On je vrlo hrabro i samouvereno uz likovnu nadgradnju, krenuo u iščitavanje smisaonog sadržaja ikonografije.
Sve je podređeno želji da se iskaže jedno slojevito i sasvim subjektivno doživljeno osećanje.
Možda je i ovaj način slikanja njegov odgovor prema hiperprodukciji ikonopisa i zato su njegove „sozercane“ slike ovako složene građe teško čitljive, i za neupućene vrlo složene zbog isprepletenih slojeva idejnog i duhovnog.
Da bi istinski bila ostvarena dva zahteva da se u jednom licu sjedine umetnik i bogoslov koji religiozno «sozercava», koji vlada darom kontemplacije, to jest misaonog posmatranja, potrebno je da se nađu ta dva retka dara, a oba dara karakterišu Jugoslava Ocokoljića.
Potpuno je svestan istine što i nama želi da predoči, da se duhovna vizija otkriva onome ko sagledava Boga i ikonopisca.
On se ne zadovoljava samo duhovnom kontemplacijom „sozercanjem“, on i posmatraču postavlja isti zadatak jer će na taj način ostvariti cilj a to je za čoveka koji se sastoji od duše i tela, neposredna opipljiva bliskost. A vera je osnov svega čemu se nadamo.
Kroz višeslojnu simboličku vrednost, dopire do idejne suštine. Simbole ne upotrebljava doslovno i pojednostavljeno, njihovom upotrebom sugeriše prisustvo neizrecive istine. Iz ovih slika izbija jedna metafizička, idejna i simbolička sadržina, koju umetnik vešto kanališe ka potenciranju duhovnih misli.
Njegovi svetitelji i dalje zadržavaju sve duhovne atribute, kod prikaza likova ne odstupa od ikonografskih kanona, ali ih obogaćuje složenom pričom ili tu priču svodi na osnovne prepoznatljive elemente.
Svoju sliku gradi iz temelja, od crteža koji je izveden znalački pedantno, preko kompozicije koja poštuje sve ikonopisačke i slikarske zakone, do toplog kolorita kojim postiže onaj lirski karakter kakve inače ne viđamo u našem savremenom ikonopisu.