Umetnik

Irina Subotić (1941)

Prati umetnika

Pretraga

Vida Jocić

Kažu da smrt nije strašna ako se filozofski shvati kao logično i jedino moguće okončanje življenja. I ako se izgradi svest o tome da je život bio lep, miran, ispunjen i dostojanstven. Kažu...  A kako se pomiriti sa saznanjem da je mnogo više onih ljudi na ovome svetu koji u svom životu ne mogu da istaknu te varljive kategorije mira i lepote?



Životna priča Vide Jocić je  bila obeležena logorskim brojem  urezanim na njenoj ruci: 49865. Banjica, Aušvic i Ravensbrik - sva zla ovoga sveta, sva mržnja, uništenja, mučenja i boli prešli su preko njenog krhkog tela. Njene oči – poluskrivene iza crne marame koju nije skidala od časa kada joj je sudbina neumitno i neprežaljeno otela njenog životnog saputnika, bile su ispunjene tamnom tugom i nekom večnom, pramaterinskom brigom. Ipak, isijavale su ljubav, posvećenost, čednu ljubopitljivost i otkrivale aktivno prisustvo u ovome svetu. Nije štedela reči prijateljstva i poštovanja prema ljudima iz svoga okruženja, čak i onda kada oni nisu prema njoj ispoljavali očekivanu brigu i pijetet. Ništa nije zamerala, samo je bila sve tužnija i udaljenija od svih nas. Kao da je bila navikla da ona o drugima i na druge misli, a da njoj pripadaju samo krajičci naših pažnji.  



Spadala je u onu veliku generaciju naših umetnika, posebno umetnica, i to skulptorki, koje su nakon preživljenih strahota drugog svetskog rata, i sa nataloženim memorijama o smislu ljudskog bitisanja uprkos uništenju, izgradjivale srpsku i jugoslovensku modernu umetnost. Drama njenog života veoma brzo, već u ranim mladalačkim radovima, pronašla je put kako da bude pretočena u skulptoralnu formu i te se čiste, ekspresivne, prepoznatljive forme neumitnog odlaska života, kao ličnog simbola i velikog univerzalnog znaka, Vida Jocić držala tokom celokupnog svog stvaralaštva. Dalje od tog simbola ona nije mogla – i nije trebalo - da ode jer on je govorio o njoj samoj, o njenoj sudbini, ali je istovremeno sažimao i sve vrednosne i etičke stavove o kojima je ona želela i morala besprekidno da govori. To nije bilo samo pitanje holokausta koji je ona preživela. To je pitanje svih holokausta koje je civilizovan čovek poduzeo protiv čoveka kroz sisteme masovne smrti – one materijalne, fizičke ali i one duhovne, potpune. Na ta strašna pitanja Vida Jocić je davala svoj pitomi, smerni odgovor:  svojim vajarskim delom prizivala je humanističko angažovanje protiv svakog zla, podsećala na stalnost čovekove tragike kojoj nije lek u suprotstavljanju toj sudbini agresijom i novim uništenjem, već dobrotom i plemenitošću.



Uprkos mučnim vremenima,  i ličnom životu punom trnja i bola, istinske patnje i velikog bremena celokupnog nesrećnog čovečanstva, koji je ona  tako hrabro preuzela na svoja nejaka pleća, ona je sejala oko sebe seme blagosti, jednostavne ljudskosti, i duboke, tanane misli  ispunjene idealima sloge i lepote. Takvu Vidu Jocić nećemo nikada zaboraviti.





16.januar 2002.