Skulptorski opus Save Halugina podstakao je niz istoričara umetnosti, kritičara i književnika - kako domaćih tako i inostranih - da iznesu svoja autoritativna i kompetentna mišljenja, što je, između ostalog, svakako doprinelo da umetnik zauzme visoko mesto u vojvođanskoj, srpskoj i nekadašnjoj jugoslovenskoj savremenoj umetnosti. Sledi i najveće priznanje - članstvo u Akademiji, i upravo taj čin umetnik kruniše svojom posebno pripremljenom izložbom u izazovnom, skulpturi podatnom, novom novosadskom umetničkom i kulturnom ambijentu.
Izložba Save Halugina u ovom zahtevnom modernom prostoru obuhvata veliki broj njegovih skulptura i crteža; ima retrospektivni karakter jer predstavlja presek gotovo tridesetogodišnjeg stvaranja, i poput kataloga koji je prati – reprezentativnog je i svečanog karaktera. Ova svečana prilika daje mogućnost pre sintetičkog no analitičkog pristupa.
Među brojnim studijskim, kritičkim i esejističkim napisima o Savi Haluginu, čini se da korene i smisao njegovog dela najdublje oslikava tekst Save Stepanova pod nazivom O skulpturama Save Halugina u novokneževačkom parku kraj Tise (objavljen povodom otvaranja postavke umetnikovih radova 5. juna 2003. godine u Novom Kneževcu, u publikaciji Sava Halugin. Skulptura s geografskim poreklom – naslov je zapravo izvučen kao citat iz teksta S. Stepanova). Za svakoga ko želi da dokuči razloge i način na koji je došlo do egzistencijalne ukorenjenosti opusa Save Halugina u jezgro njegove Vojvodine – dobiće odgovore u sjajnim razmišljanjima Save Stepanova, koji su – razume se – stručni, obrazloženi i pouzdani, ta razmišljanja imaju još jedno bitno svojstvo - ona su emotivno i lično obojena i to im daje ubedljivost i privlačnost. Kada napiše da Haluginove skulpture, ma koliko univerzalnih oblika približenih apstrakciji, podsećaju na „seoske alatke i paorski pribor“, ili kada evocira detinjstvo i zemlju, ljudske figure i upregnute konje, avlije, horizontalu panonske ravnice i „crne masne banatske oranice“ iz kojih ističu samo „čudesni golubarnici i crkveni tornjevi kao svojesvresni simboli“ – Sava Stepanov je dao kontekst u kojem su nastala, i nastaju Haluginova dela. Te skulkpture obeležava izuzetna ekspresivnost forme, kako smelom stilizacijom koja ostavlja prostora živim i bogatim asocijacijama, tako i sama njena skulptorska masa i posebno neulepšana, nedoterana faktura, njena robusnost, elementarnost, znak borbe za opstankom i želje za očuvanjem identiteta – umetnikovog identiteta, ali i identiteta diskursa kojem se on obraća: čoveka poteklog sa vojvođanskih polja. I to čini delo Save Haliguna posebnim, autentičnim, zanimljivim: ako se setimo da je čuveni Konstantin Brankuši želeo da se na izglačanoj površini i savršenoj fakutri svojih skulptura ogleda okolni prostor i ambijent života u kojem se dela nalaze, onda je princip kojim se rukovodi Sava Halugin sasvim suprotan; on nastoji da se snaga i izvornost unutarnjeg života ispolje na površini i nametnu posmatraču; on veruje da će svaka asocijacija koju imamo kad se suočimo sa njegovim radovima, ukazivati na proces doživljaja koji je i sam umetnik imao kada je do gotovo nadrealnih sfera pretakao svoje forme, slučajne susrete neočekivanih kombinacija i osećanja prolaznosti koju želi da zgrabi. Tako on svojom skulpturom u teškoj bronzanoj masi beleži, između ostalog, let ptice, nežnost jajašca u gnezdu, stameni bat konjskih kopita, orača u mukotrpnom radu, zaljuljanu kolevku, pokret muzičareve ruke i njegovog gudala oštrog poput sečiva, vađenje vode iz bunara, zamah žetelaca, čamac na talasima Tise i jednodnevni život čudesnog tisinog cveta. Samo su neke od „uhvaćenih“ i u bronzu pretočenih motiva njegovih radova.
Skulpture Save Halugina su hronika jednog života – njegvovog, ličnog, i još više – života vojvođanskog čoveka, njegova svakidašnjica, od ranog jutra do kasne večeri, od proleća do leta, jeseni i zime, onako kako je to bilo juče, kako opstaje danas, a možda kako će to biti i sutra. To kružno kretanje ima svoje dostojanstvo, ali i blagu melanholiju, neku upitanost o smislu ponavljanja kao sudbine naše egzistencije na ovom prostoru. Ničeg izričitog i ničeg kritičkog nema u delima Save Halugina; sve je ostavljeno utisku i doživljaju posmatrača, koji može jako da ustanovi veliku ekspresivnost i snagu ovog opusa, njegovu u isti mah modernost i – večnost. A pre svega, i iznad svega, karakter i svojstva vojvođanske jedinstvenosti.
Irina Subotić
Beograd, maj 2007.