Slikar i pesnik, konceptualni umetnik i performer, kolekcionar, istoričar i teoretičar umetnosti, Mihail (Michail) Grobman je rodjen u Moskvi 1939. Krajem 50-tih godina bio je jedan od osnivača i najaktivnijih učesnika književno-umetničkog pokreta poznatog pod nazivom druga ruska avangarda.
Od 1971. sa porodicom živi u Izraelu, najpre u Jerusalimu, a sada u Tel Avivu. Godine 1975. osnovao umetničku grupu i izdao prvi broj časopisa Levijatan. Njegova supruga Irina Vrubel-Golubkina, koja takodje boravi u Beogradu, urednik je časopisa na ruskom jeziku Ogledalo (Zerkalo).
Najvažnije samostalne izložbe M. Grobmana: u Moskvi, Sankt Peterburgu (Državni ruski muzej), Tel Avivu (sa Iljom Kabakovim), Jerusalimu, Haifi, Bohumu, Čikagu, Hercliji i dr. Grupno izlagao, između ostalog, u Rusiji (Muzej Dostojevskog, Tretjakovska galerija), Izraelu (Izraelski muzej, Umetnički muzej Tel Aviva), Nemačkoj (Muzej Ludwig, Izložba Europa-Europa, Galerija Gmužinska, Kunsthalle Bon), Velikoj Britaniji (Barbican Center), Čehoslovačkoj (Nova moskovska škola), SAD (Galerija Franklin Furnace, Muzej u Oklandu, Pratt Institute), Italiji, Poljskoj, Švajcarskoj, Španiji i dr.
U Umetničkom muzeju Tel Aviva, pod nazivom Avangarda Revolucija Avangarda predstavljena je velika kolekcija prve i druge ruske avangarde u vlasništvu Mihaila Grobmana sa delima Gončarove, Larionova, Maljeviča, Kandinskog, El Lisickog, Rozanove, Rodčenka, Kručoniha, Popove, Stepanove, zatim Ilje Kabakova, Vladimira Jakovljeva, Leva Nuzberga, Ernsta Neizvestnoga i dr. (sa tekstovima Marka Šepsa, Petera Špilmana i samoga M.Grobmana).
Grobmanova izložba »Poslednje nebo« u Paviljonu »Cvijeta Zuzorić« ima dva paralelna diskursa: jedan se odnosi na društveni kontekst – na borbu za očuvanje civilizacije, kroz očuvanje flore i faune, jer uništavajući njih - čovek uništava sebe. »To je istovremeno i čovekovo duhovno samoubistvo«, kaže Grobman. Drugi diskurs se odnosi na umetnički jezik, na osvajanje vizuelnog i emotivnog prostora. Na instalaciji u Paviljonu »Cvijeta Zuzorić« umetnik pravi simbiozu, tj. sažimanje sveta u jednu crnu rupu, kao parafrazu na crni kvadrat, iako je – razume se – kod Maljeviča u pitanju druga vrsta umetničke iluzije, daleko od oponašanja onoga što već postoji. Vizuelno i kroz zvuk (video –DVD) Grobman prenosi svoje vidjenje sveta, svoj strah pred našom budućnošću, ka kojoj kreću svi putevi bez povratka.
Kustos izložbe je Natalija Cerović.
U petak, 6.septembra u 19 ćasova u Paviljonu »Cvijeta Zuzorić« biće održan razgovor sa umetnikom uz predstavljanje časopisa Zerkalo.
Beleške:
Odnos prostora i vremena, svetlosti
Ceo prostor sveden na crnu rupu, u proporcijama koje odgovaraju prostoru, ali do te rupe se dolazi krivudavim putem koji usporava vreme, svodi čoveka na sabiti prostor, nema povratka, slika u Clio-u takodje ima crni maljevičevski kvadrat u slobodnom prostoru, na prozirnim staklenim pločama koje simuliraju prostornu kompoziciju.
Vreme – prostor, materijal, prosvetljenje, prosudjivanje, osvešćivanje, edukacija, deca razumeju
Asocijacije – Hlebnjikov, Kručonih, Burljuk kojeg posebno voli i ceni, Maljevič, Gončarova i Larionov – rejonizaam, strip, ruski primitivizam, filmski kadar, dečji crtež, slovo i reč – kao početak... crno-crvena konstrukcija, užasavajući zvuk, upečatljiva slika životinja koje nestaju čovekovom nepažnjom, nebrigom, uništavanjem... flora i fauna u opasnosti
KONCEPCIJA kataloga
Uvodni tekst: IS
Tekst Marca Schepsa
Tekst Michaila Grobmana – koji???pesma....sećanja iz Moskve??
Biografija – sa izložbama i kolekcijama
Izbor iz bibliogafije
Reprodukcije : male - crno bele uz uvodne tekstove (dela njegova iu iz njegove kolekcije ruske I i II avangarde) ; veće – u boji, sa izložbe u »Cvijeti Zuzorić«
BELEŠKE ZA TEKST:
Versatile artist – voli haratiju, sakuplja stra dela, arhivski materijal na papiru , vlasnik retkih radova ruske avangarde, papir zahteva nepopsredan rad i primenu ideja, direktno reagovanje, brzo davane odgovora, kao skice misli, bez ramova ' direktno posatvljeno na zidove znači isto što i pisanje na zidu, grafit
Motivi jevrejske religije, cionizam, mitovi starog sveta, kritika izraelskog društva, osećanje i ubedjenje da je umetnik glavni korelativ društva, njegova savest, centralna uloga u društvu,
Dvostruka pripadnost - ruskoj i jevrejskoj kulturi i umetnosti