Umetnik

Dragana Garić (1982)

Prati umetnika

Pretraga

Povratak prirodi, povratak sebi - Grafike Jelene Sredanović

"Umetnost je harmonija u skladu sa prirodom."
Pol Sezan

Koliko puta ste se zurili u sopstveni odraz u izlogu? Koliko puta ste posmatrali lik u ogledalu? Koliko puta ste tražili refleksije u kišnim baricama? Svesno ili nesvesno većina ljudi je fascinirana izobličenjima, odrazima i negativima koje uočavamo kada se zagledamo u površinu vode ili stakla. Posebna inspiracija odrazima u ogledalima, prozorskim oknima i kišnim lokvama prisutna je i na remek-delima holanskog grafičara Ešera. Tako i mlada novosadska umetnica Jelena Sredanović za temu svog magistarskog rada bira "odraze prirode".

Nije slučajno ni to što je Sredanovićeva za umetnički medij odabrala tehniku drvoreza, kao jedne od najstarijih i najplemenitijih grafičkih tehnika. "Tekstura drvene matrice poseduje likovnost samu po sebi, tako da ona postaje aktivan činilac moga rada, ravnopravan sa crtežom", tvrdi ova umetnica. Jer Jelena Sredanović je i likovnjak i prirodnjak.

U poplavi reklama, urbanoj vrevi svakodnevice i popularnosti "novih medija", novosadska grafičarka ne skriva romantičarsko oduševljenje mirom i spokojem koji može da pruži samo priroda. Tačnije, ona kreće od realnog motiva, u ovom slučaju odraza krošnji drveća i telefonskih žica u lokvama kišnice, fotografiše te nestalne prizore, a potom ih razrađuje u mediju grafike. U toku tih fotografskih seansi objektiv njenog aparata hvata razne spletove linija, talasa, koncentričnih krugova i na osnovu njih ona gradi jedan novi grafički svet. Na nekim od grafika Jelene Sredanović "stvaran svet" je prepoznatljiv, do je na drugima motiv iz prirode uzet kao početna tačka koja se razvija do potpune apstraktne kompozicije. Grafike iz ciklusa "Odrazi prirode" poseduju vedrinu, spokoj i lakoću iza koje se kriju meseci i meseci mukotrpnog i minucioznog grafičkog posla.

Papir na kome Sredanovićeva štampa svoje grafike predstavlja zaseban segment njenog rada. To je izrazito senzualni, transparentni japanski papir na kome njeno grafičko umeće dobija na poetičnosti. Umetnica boje nanosi pažljivo, u tankim nanosima i u širokom kolorističkom spektru - od bledo ljubičaste, preko sanjivo plave do smaragdno zelene. Boje iz prirode kao da su prevučene koprenom sna, a efekatu prozirnosti doprinosi i činjenica da umetnica svoje grafike često izlaže jedne preko druge, tako da se boje mešaju optički, u oku posmatrača, a ne na hartiji. Savremenog čoveka okruženog usplahirenim dnevnopolitičkim govorancijama i užurbanom vrevom saobraćaja, radovi Jelene Sredanović makar na trenutak vraćaju iskonu, harmoniji i kosmičkom sazvučju čoveka i prirode.

Dragana Garić