Umetnik

Bojana Burić

Prati umetnika

Pretraga

Lirski zapisi

Biljanu Vuković prepoznajemo kao umetnika motivski vezanog za pejzaž, koji se na njenim grafikama transformiše u kompozicione sheme i strukture linearnih ritmova i površina. Poslednje tri godine, pejzaž na crtežima i grafikama ovog autora objavljuje se na sasvim drugačiji način. Promena je izvršena u odnosu stvaraoca prema prirodi, ličnim likovnim zahtevima od vizuelnog predloška sa terena - promena je u celokupnoj optici. Promenjen je način gledanja i viđenja prirodnog okruženja. Autor više ne traži prvenstveno likovno opravdanje za svoj motivski izbor. Ona mu se spontano prepušta, dopuštajući da joj sami vizuelni impulsi sugeriraju novu motivsku gustinu i punoću likovnog iskaza. Intenzitet proživljenog oseća se u ovim lirskim zapisima koji uprkos tome nisu opterećeni prevelikom raspričanošću. Brojni detalji, koji su prisutni na novim crtežima Biljane Vuković beleženi su bez ambicije za deskripcijom pejzaža, već sa željom da se uhvati i sačuva bogatstvo atmosfere onih mnogobrojnih susreta na osvojenom terenu, prepešačenom i pređenom pogledom, doživljenim celim bićem. Pogled kojim se dosežu daleki horizonti, prebačen je preko vrhova krošnji i šumskih obronaka, ukinutih belinom papira koji ukazuju na istočnjački pristup pejzažu, materijalizovan je u portretima drveća i rastinja koji se prepoznaju izdaleka. Ti poznanici u sred zelene anonimnosti, saučesnici u doživljaju opšte lepote, ne gube se u vazdušnoj perspektivi, i ne blede u titrajima vrelog letnjeg podneva, već pružaju gostoprimno utočište u svojoj dubokoj senci u kojoj se odmara pogled... Predavanje prirodi, stalna potreba za njenim prisustvom čita se i na crtežima sa prozora ateljea na kojima je zabeležen komad prirode stisnut u urbane stege, obala Dunava između dve zgrade, kao izlaz u slobodu, u nove prostore osvojene slobode.

Bojana Burić