Umetnik

Mirjana Marinšek Nikolić

Prati umetnika

Pretraga

Mona Liza sa džointom

 


       Američki umetnik Dejvid Ajrelend, jednom je rekao da bi bilo bolje napraviti/rekonstruisati neki doista dobar zid nego neku izložbu koja će se na taj zid obesiti. U vreme neposrednog rušenja bedema na Petrovaradinskoj tvrđavi, u jednom dnevnom listu objavljen je oglas: Otkupljujemo cigle (sa bedema)  Petrovaradinske tvrđave. Da bi se čulo, mora se misliti. U tom smislu (ne samo) ovim (pro)glasom, novosadska Art klinika svojoj estetskoj delatnosti pridodaje etički, kulturološki i –hteli to neki ili ne-politički predznak. Pred nama je Dvogodac, prvi pisani trag izveštaja-bolje rečeno-izložbenog sadržaja prve petoletke Art klinike. Podaci o njenom delovanju transparentno se isčitavaju: alternativa, kontrakultura, urbanost, provokacija, nezavisnost, stav!

      Pomalo hladnog, medicinskog naziva, Art klinika donedavno obojena u belo, koncepcijski i faktički u podrumu, istražuje i vizuelno restruktuiše sva žarišta ovdašnjeg javnog života. Izložbeni događaji u drugačijem kontekstu, polemišu s granicama umetnosti, njenom socijalnom i recepcijskom funkcijom. Nabrojimo samo neke: Biografije protiv biografije, Slepac vodi slepe, Iz pepela muzej, Rekonstrukcija zločina, i dr. Dvdesetog septembra 2008. izvedena je akcija Iz pepela muzej, u okviru izložbe Prostor za novi dijalog  Muzeja savremene umetnosti Vojvodine. Akcija paljenja umetničkih dela različite proviniencije odigrala se u Kinenskoj četvrti, a veći broj umetnika dobrovoljno je priložilo svoj rad. Na gostovanjima u Nemačkoj, u Galeriji 13 u Minhenu, i na festivalu Štajerska jesen u Graci, Austrija, Art klinika je izvela stalni, uvek opominjući projekat Rekonsrtukcija zločina . Ali vratimo se na početak.

      Art klinika  je utopistički multimedijalni projekat grupe Led art, osnovana 2002., zasnovana na ideji da umetnost može i treba da leči i manji svet, kao odgovor na bolesno društvo, u ime i zarad svog nepristajanja. Ako postoje vremena razaranja , revoluciona vremena i koreniti obrti, postoje i vremena podešavanja. Sada već govorimo o lečenju. Na margini, izmeštena iz institucija i klasičnih izlagačkih prostora, Art klinika andergraund, terapijom pokušava ne samo da pomogne i ohrabri mlade umetnike da se pozicioniraju u svetu umetnosti. Nikola Džafo i uprava Art klinike, usudili su se da otkrivaju zanemarene i do juče malo poznate umetničke pojave. One koje su nedovoljno zastupljene na ovdašnjoj likovnoj sceni, ali čiju su važnost odvrednovali kao značajnu za razumevanje savremene umetnosti. Što  u strukturi izlagačkih programa i projekata podrazumeva da se i publika mora steći, tj. Da nije osigurana postojanjem (van)umetničke institucije per se.  Kako biti alternativan?

      Sve je u stilu kultur džeminga – i jednog od najpoznatijih džemera Lutera Bliseta – budući kulturni umetnik gradi svoj stil prepoznatljivošću. Jer, šta je drugo misija alternative a da pri tom ne ocrtava prostor generacijski suprotstavljene stvarnosti? U okviru manifestacije „Nacionalna noć muzeja“ 2007. bili su izloženi radovi s likom Mona Lize; lokalna Mona Liza u različitim tehnikama: crtež, ulje na platnu, goblen, fotografija, kolaž, Mona Liza na predmetima za svakodnevnu upotrebu. Pogodili ste: prvo mesto je pripalo Mona Lizi sa džointom, rad Ž. Sremca.

      Umetnik je zadužen za delovanje – inovativno, provokativno. U ateljeu Nikole Džafa započet je i nastavlja se rad na crtežima velikog formata ,u „pokušaju međusobne komunikacije, da ne zakržljavaju osetila i crtačka motorika“.  Okupivši umetnike koji su, rame uz rame, u srednjovekovnom maniru slikali, pisali i brisali na istim platnima, u vremenima netolerancije i sukoba – čitaj sveopšte agresije – ponuđena im je mogućnost dijaloga. Kao bonus, na samom otvaranju, započeta je akcija „Dopunski časovi crtanja za narod.“ Na 12 tabli s likovima aktuelnih učesnika srpske političke scene, publika je mogla da iskaže i i izrazi svoje mišljenje, komentar, rezignaciju, i šta još? Otidite do Art klinike i uverite se sami!

      A da crtež može ponekada da spasi od bankrotstva, dokazuje nagrada na konkursu „Mladi 2010“, Niš art fondacije. U konkurenciji od preko dve hiljade radova, crtež „Dežurnog tima Art klinike“ iz Novog Sada osvojio je drugu, nagradu vrednu 5000 evra. Treba to pomenuti da je nagrađeni crtež nastao na „Dopunskim časovima crtanja“. Nije li ovo način zbog čega je korporacija „Filip Moris“ odlučila da investira novac u mlade talente, na kvalitetniji način nego što je to uvek isto a jednako, puko sponzorisanje?





Objavljeno u Kulturnom dodatku lista „Politika“ (29.05.2010.)


Datum objavljivanja: