Umetnik

Mirjana Marinšek Nikolić

Prati umetnika

Pretraga

Istorija moderne umetnosti

 


To što je na naslovnoj strani - korici ove knjige-enciklopedije-priručnika-nazovimo ga opus grandiosus, Megasimbol - reprodukcija slike „Brodvej Bugi Vugi“ najistaknutijeg apologeta apstrakcije Pita Mondrijana, unapred nam nedvosmisleno nagoveštava osnovnu poruku ovog enciklopedijskog dela: u proučavanju umetnosti osnovno svedočanstvo je samo umetničko delo.  Naime vrednosti koje društvo prepisuje umetničkom delu, kao i razlozi vrednovanja, podložni su promenama u vremenu. U ovom svetlu je Aransonova knjiga konačno nepristajanje na stavove tradicionalnih teoretičara likovne umetnosti i vizuelne kulture.


Između težnje teoretičara i kritičara da polažu pravo na objektivnost i projektovanje ili produžavanje samog sebe u umetničko delo rečima, činjenicama i mišljenjem, nalazi se posmatračev doživljaj umetnosti. Upravo to, da je umetnost isključivo stvar iskustva, a ne principa, postaje po Arnasonu preduslov za sučeljavanje posmatrača sa delom.

Ovo peto izdanje „Istorije moderne umetnosti“, prepoznatljivom lakoćom izlaganja, dopunjeno je materijalima i pregledima novih umetničkih pravaca i medija: video artom, performativnom, procesualnom i feminističkom umetnošću, dizajnom i slično, kao i novonapisanim  poglavljem o kubizmu, a sve to svojevrsna je artistička pustolovina. Ukratko, sjajan spis za razumevanje spoljašnjeg konteksta značenja (i značaja) umetničkog dela; traganje za svesnim i nesvesnim impulsima moderne umetnosti danas. Stoga je ova knjiga vodič i za poznavaoce umetnosti  i za radoznalce duha, jer prati duh vremena. I još nešto, iako ne obrađuje celokupnu umetnost, premda ima dvesta pedeset stranica manje nego Jansonova „Istorija umetnosti“, Arnasonova „Istorija moderne umetnosti“ prodaje se ipak po dvostruko nižoj ceni i po tome je konkurentnija.








Objavljeno u „Blic“-u (02.11.2008.)


Datum objavljivanja: