Nastojanjem da ispišu jedinstvenu, celovitu knjigu, u kojoj ih fenomen muzike zanima kao produkt celovitog čoveka, (nije li samo celovit čovek sposoban za napor više spekulacije? ), autori knjige Partitura (izdanje Zepter 2010) ispisuju svojevrsnu književnu fugu. U shvatanju koje nadilazi žanrovska ograničenja umetnosti, autori ove knjige: Branka Radović, Slobodan Lazarević i Aleksandar Đurić, uspostavljaju totalnu umetničku formu, koja spaja muziku, tekst i sliku; jedinstvo ovog dela ima svoju rezonancu.
Izgradivši celovitu poetiku veoma odnegovane osetljivosti za polivalentnost čitanja i poniranja u opus (ne samo dela) Tomasa Mana („Moje knjige su kao partiture“), već i muzike ozvučenih partitura u romanima Hermana Hesea, Radovićeva i Lazarević zasnivaju novu recepciju književnog dela, iz svojih vizura: muzičara, umetnika, muzikologa i teoretičara.
Pitanje je kako saopštiti tu slagalicu, Partituru, sastavljenu od mreže nota, linija, linijskih sistema ključeva i oznaka, čitaocu? Kakav prostor odabrati i pretvoriti ga u boju, ili notni simbol koji nosi u sebi onaj skriveni smisao? Ova trijadna konstrukcija proznih partitura je poput tri autorska glasa, ili tri instrumenta u sazvučju Manovog junaka Andrijana Leverkina, i Heseovih, Harija Halera i Jozefa Knehta.
Polazeći od Manovog romana Doktor Faustus, u kome je u životopis kompozitora Adrijana Leverkina upleten i lik Vendela Krečmara, orguljaša i čoveka velike naobrazbe, Lazarević uvodi čitaoca u Krečmarova predavanja. Pa i ono, pod nazivom Muzika i oko. Prolaženje kroz različite medije ne zbunjuje čula, već naprotiv obogaćuje slušanje i gledanje. Tu nas Lazarević, svojim ogledima, sjedinjuje sa stvaralačkom refleksijom Aleksandra Đurića u njegovom likovnom poimanju Partiture. To, da tekst ne objašnjava slike, a slike ne ilustruju tekst, već tekst i slike razmenjuju značenja, zapisao je Bart u Carstvu znakova. Dakako, prevod muzičkog u likovni jezik nije doslovan: Đurićeve linije na kojima su note, granaju se i uvijaju, a oblici se nižu u slobodnijim formama - i reklo bi se - komplikovanijim ritmovima nego kao kod notnog zapisa. Đurićevo likovno sazvučje je zapravo multidimenzionalno. Kao što glasovi ili slova povezani po gramatičkim pravilima čine artikulisanu rečenicu, tako i likovni elementi - setimo se: tačka, crta, boja - povezani po pravilima kompozicionih načela (ravnoteža, kontrast, ritam i sl.) jesu sublimisani u ovoj Partituri - u znak i značenje.
Muzika i oko je dakle, osnov u Lazarevićevim promišljanjima. U njemu, Krečmar zaključuje da se muzika obraća čulu sluha samo u onoj meri u kojoj je uho prijemnik onog duhovnog. Ovim, Lazarević navodi čitaoca na neomeđeno razmišljanje: nije reč o tome da li neko može čitajući već ispisane notne znake da uživa u muzici, nego u činjenici da muzika može da postoji i ako je niko ne uživa. Muzika je Opus absolutum, tj. delo za sebe, lišeno svoje zvučne prisutnosti, preduslov za svaki estetski doživljaj. Muzika je dakle, gotovo delo.
Eseji Lazarevića i Radovićeve pokreću večne teme u filozofiji umetnosti: odnos i uslovljenost forme i sadržine, vreme i stvaralačko vreme, postojanje muzike same po sebi, i sl. Da bi muzika prešla iz stanja mogućnosti u stanje stvarnosti, neophodno je da neko, čitajući notne znake, dozove u svesti, ako ne na instrumentu, tonove koji te oznake podrazumevaju. Tim postupkom Lazarević izvodi književnu bravuru - on rečima Krečmara koji se obraća svom učeniku Andrijanu Leverkinu - želi da uputi zagonetku čitaocu Partiture, koju ovaj mora da odgonetne kroz najtananija značenja te poruke.
Mirjana Marinšek Nikolić