Put svile
Oni koji su pročitali istoimeni roman Aleksandra Barika, osetiće srodnost njegovog nežnog, sporog, eliptičnog pripovedanja sa slikarstvom na svili Marije Tasovac. Ma kako koloristički bujne, njene haljine-slike, marame-slike, panoi-slike, nose atmosferu belog, tananog, mističnog, neuhvatljivog u isto vreme, poput dodira ove materije, nekad cenjene više od zlata, na ljudskoj puti.
Retki su stvaraoci čija je pojava svet u takvom skladu sa njihovim radom, kao što je to u slučaju Marie, Marije, francuske i naše, umetnice ekspertske preciznosti u tehnici gutta, koja traži izuzetnu koncentraciju na detalj, sličnu Zen – apsolutnoj kontemplaciji i posvećenosti. Ipak, razlika je bitna – umesto da se zadrži na sopstvenom duhovnom ekvilibrijumu, ona ga prenosi na svaki kvadratni centimetar svile, koji se dalje razvija u celinu, precizno vođenu linearnom strukturom. Kako bi se inače sa toliko punoće, unutrašnjeg svetlucanja, određenosti u površini i formi, prenela boja kroz čitav niz postupaka rada na horizontalnoj konstrukciji, koja podseća na kombinaciju štafelaja i razboja? Početak ovog procesa obeležen je crtežom, zatim preparacijom lepkom i nanosom boje posebnom četkom i , naposletku, tu je i dvosatna obrada parom na cilindru, koja predstavlja završni dodir ruke, dajući trajnost i sjaj. Mada svež i sofisticrano kontrasan kolorit nameće kao dominantna oznaka Marijinog slikarstva, njegova je manje vidljiva, crtačka podloga predstavlja osnovu projekcije opšte kompozicije i svakog, najmanjeg detalja. Iza razigranosti motiva, simbola, poteza, stoji beskompromisna preciznost, konstruktivistički plan koji uključuje i osećaj za percepciju posmatrača, znalačko i iskustveno poznavanje primanja u „unutrašnjem oku“ svih vrsta kontrasta, grafički definisanih oblika, sugestije pokretljivosti formi...
Odabir od 8 haljina i 7 panoa za 38 samostalnu izložbu u gotovo tri decenije dugoj karijeri, takođe nije slučajan niti jednostavno određen ciklusom sa dominantnim motivom Zmaja. Iza simbolike broja 8 stoji intimna priča, tanana i nesaopštiva kao što je i sama materija svile. Lakše je saopštiva transpozicija simbolike Zmaja, koji u istočnim kulturama znači sve najbolje, zaštitnički se odnoseći prema ljudskoj sudbini, podsticajno prema slabima i posustalima. Sve je suprotno od hrišćanske tradicije u kojoj je, kao simbol niskih strasti, mračnih sila pobeđen od svetog ratnika Georgija. Ratnici su na haljinama Samuraji, viđeni kao zaštitnici ženstvenosti, u modernom smislu, večno zauzeti, večno na putu. Direktan izvor Marijine inspiracije nije u tradicionalnom, vekovima nadograđivanom značenju simbola, već u nečemu potpuno savremenom – repertoaru motiva i simbolički tatoo-arta. Ipak, primarni cilj nije prenos simboličkog sadržaja, mada je prisutan, već uspostavljanje tautologije koža-svila, pokretljivosti ikonografije koja se, putem oslikanog odevnog predmeta, potpuno povezuju sa telom i puti, pokreću se u skladu sa njegovim najfinijim vibracijama, jednako kao i sa najekspresivnijim pokretima. Jedno od bazičnih obeležja mode – metonimija, ili aspekt spajanja, dodira, pretapanja značenja, (po Đilu Dorflesu u njegovom čuvenom ogledu „Moda“), a kroz njega i isticanja određenog dela tela (npr. Korset-grudi), ovde se proširuje na najveći i najdelikatniji organ-kožu. Umetnica širokog intelektualnog horiznta i radozlanosti, Marija je u dalekoistočnim kulturama, grafici, primenjenoj umentosti, ritualima, No i Kabuki teatru, katkad i u repertoaru afričke umetnosti, pronašla izvor inspiracije pre svega, za formiranje kompozicije u planovima, bez klasične perspektive, potom i ekspresivnog, ali vrlo odmerenog grafizma. Njen indetitet je, ipak, suštinski urban i savremen, u pojedinim ciklusima u skladu sa podkulturama, strip ili pop-art načinom izražavanja. Haljine minimalne konstrukcije, na izložbi, savršeno korespondiraju sa urođenim senzibilitetom urbane mlade dame, koja ne prihvata diktat tendencija, ali ih pažljivo osluškuje i bira, šta više živi život umetnika metropole – u ekvilibrijumu prema street i eltinoj kulturi podjednako, kao i sa sopstvenim unutrašnjim svetom. Ako bismo u samom procesu stvaranja mogli da pronađemo konstante koje je određuju onda su to – kontemplacija, transponovanje, neprikosnoveni stil...Središnja je i najvažnija, jer predstavlja kristalizaciju svih uticaja, inspirisanih tačaka i njihov prenos ka složenoj kombiratorici motiva – figurativnih i apstraktnih, odnosa punih i praznih površina, gde je svaka, pa i najmanja nepreciznost, svesno isključena, jer znači gubitak lakoće, dinamike, sjaja pod prepoznatljivim znakom MT. Neuobičajni kontrasti između, maksimalno četiri boje, čine stil spoljne dominacije kolorita, ali i daleko važnijeg-grafizma, postignutog na samo definisanom linijom, već i konturom koja se spontano pojavljuje između obojenih, polja bele i crne.
Kvadratni mini panoi nisu samo prateči deo modne postavke, već su moguća ilustracija mističnog postupka stvaranja slika na svili, koji je zahtevan do bola za one koji u njemu ne osećaju, kao u Barikovom romanu glavni lik (Francuza uzgaivača svilene bube u 19. veku) neodoljiv poziv za neizvestan, za neke sudbinski predodređen, put ka suštini svega....
Mirjana Vajdić Bajić