Umetnik

Marija Tasovac (1953)

Prati umetnika

Pretraga

Pozorište na svili

Marija Tasovac je modni kreator i slikar. Duhovne niti njenog rada obuhvataju raskrsća mitologija drevnih civilizacija Kine i Indije, uopšte utzev Azije. Te niti ukrštene su sa iskustvima svakodnevnog procesa mišljenja. Zanima je uloga medijatora-posrednika koji, recimo, tumači i saopštava religiju budizma, samom bojom na plemenitoj svili.

Prepoznatljivim simbolima Marija Tasovac se služi pažljivo. Izvlači ih iz prašnjave, začarane kutije kao mađioničar, da bi obukla u novo ruho. Uostalom, predskazanje vekova, kultura i mitologija, te njihovo svođenje na jezik boje i te kako je prisutno u tokovima savremene likovne umetnosti.

Marija Tasovac spaja sliku i kostim, upotrebno i estetsko. Ona režira u svome pozorištu na svili scene koje se u njem sagledavaju prikazuju večnu borbu deva i asura. U tom pozorištu se odigravaju predstave koje nose sami njhovi akteri. To je pozorište sveta. Čovek je njegov deo. A onaj koji gleda poistovećuje se sa glumcem i oslobađa onoga zatvorenog u sebi. U tom pozorištu sudeluju igrači svih rasa, svirači i limeni roboti. Vitalni su, jer hodaju sa ljudima. Imaju i jednu neobičnu osobinu: prljaju se. Osetljivi su i čudljivi, ne trpe veš mašinu. Njihova čudljivost je pojačana i sadržajem slike. Uz vec pomenuto, tu slede i maske i perije, zlatni Buda, kineski ratnici i spletovi geometriskih i floralnih elemenata.

Taj začarani skup, sačinjen od intezivnih boja, ornamenata i figura, zrači čulnišću, što u našoj imaginaciji dočarava moci mirisa safranovog štapića. Njegov eterično-egzotični dim u mašti pomatrača projektuje oblike koji dopunjuju scenu. Čuje se i vidi, u jednom naručitom smislu, muzika i ritam kretanja igračica opijenih iluzijom spajanja s “onim tamo”. Taj prizor prepun emocija oslobađa stvaralačku energiju. Kroz igru se razrešava skrivena, mračna tiranija sputanog bića.

Jednom scenom dominira Zmaj. To je poistovećivanje sa junakom iz Marijinih snov, koga je progutao Zmaj. Izazov ga je nositi. On je moćan, a odlika je hrabrih da ga utisnu na svoju kožu. Kada to učine, večno su zaštićeni od iskušenja. Ovim čulnim pozorištem često promiču maske iz starih kineskih No svetkovina. One imaju čarobnu moć da “plašeći nametnu svoju volju”, da uhvate snagu drugog. Ali, one nisu uvek okrutne. Znaju da čuvaju igrača i da upravljaju nevidljivim svetom. Pozorište Marije Tasovac podseća na pokretno kolo. Pokreće ga čovek-točak. Njegovo mesto je u centru. Odatle, poput vladara sveta, utiče na sudbine.

Marija Tasovac neguje stilizovane i apstraktne forme. Korosti-u duhu secesije-zlato, tirkiz, ljubičasto, zeleno i crveno svetlo. Ona vlada antisimetrijom. Mozaik je u njenom radu jako prisutan i ima dekorativnu ulogu.



Vesna Lakićević-Pavićević


Datum objavljivanja: