Umetnik

Marija Dragojlović (1950)

Prati umetnika

Pretraga

Marija Dragojlović - Slike; Salon Muzeja savremene umetnosti decembar 1989 - januar 1990.

Osamdesete godine ostaće upamćene i zabeležene u likovnoj umetnosti kao pe­riod u kome su se ponovo pojavile i nagla­šeno dominirale izrazite autorske ličnos­ti. Jedna od bitnih karakteristika "slikar­stva novog prizora", kako se verovatno najtačnije u kritici određuje ta dekada u umetnosti, jeste potreba umetnika da ek­spliciraju dublje sadržaje sopstvenih in­timnosti, onih privatnih svetova koji su ranije bivali predstavljeni jednim vrlo šifrovanim jezikom simbola i značenja. U osamdesetim godinama ta vrsta privat­nosti potencirana je do prvog plana sadr­žaja umetničkog delà, te se jasno očitava kao autobiografska, lična zabeleška sa­svim određenih situacija, prostora i doga­đaja neposredno vezanih za samog umet­nika.


Slikarstvo Marije Dragojlović, iako hronološki po svojim počecima spada u sedamdesete godine, u tada jako izražen pokret beogradske nove figuracije, formulisalo je svoje bitne osobenosti tokom aktuelnog stilskog perioda. Tako je ono već petnaestak godina kontinuirano pri­sutno na beogradskoj likovnoj sceni u specifičnim problemskim krugovima koji su svoj najsjajniji trenutak postigli upra­vo na njenoj sadašnjoj izložbi.


Fasciniranost predmetom ("njegovim događajem") postavljena je u sam osnov slikarskog iskustva Marije Dragojlović, kao i njenih primarnih oblikovnih inten­cija. Opredmećenost autorkinog sveta au­tentičnih doživljaja i senzacija dominira i u njenom recentnom slikarstvu. Različite minijaturne kutije mnogobrojnih namena, koje su svakako birane iz sasvim određenih razloga, te stoga poseduju i spe­cifičnu plastičko-likovnu vrednost, prenete su doslovno, u velikom formatu, na njena slikarska platna, odakle deluju jed­nom vrlo visokom estetičnošću i jednim izrazito superiornim i prefinjenim stil­skim ukusom. Slike, ili "kutije" Marije Dragojlović jesu materijalizovani dokazi njene osetljivosti, osećanja za oblik i nje­govu obojenost, za izgled predmeta; estetički govoreći - za ontologiju imidža i nje­govu postvarenu subjektivnost (koju mu, konačno, dodeljuje onaj koji ga poseduje). U slučaju Marije Dragojlović najčeš­će su to motivi sa japanskim i kineskim slikarijama, ali i bez toga selektivnog sadržaja, preneti predmeti njenog svakod­nevnog okruženja u uslovima uvećanih prizora na platnima možda ponajbolje u beogradskom umetničkom krugu govore о supremaciji jedne izrazite slikarske kulture, posebnoj izoštrenosti estetskog zapažanja i poetičnosti osećanja.


Po ovakvim osobinama sama pojava Marije Dragojlović u savremenom srp­skom slikarstvu dominira upravo na onom njegovom području koje traga za odavno prekinutim smislom "lepog" u umetnosti, ili, prostije rečeno - lepom umetnošću. Tu prekinutu nit Marija Dra­gojlović sa očiglednim i velikim uspehom uspostavlja ne ustručavajući se da u ovo "ne-estetsko" ili "antiumetničko" vreme nametne jedan novi duh i izgled prefinjenog ukusa u biću kreativnog čina.


Jovan Despotović


Datum objavljivanja: