...to be like other girls
To fit in in this glittering world...
Margareta Jelić je u poslednjih sedam godina kreirala seriju crtanih filmova koji se, uglavnom, bave životom i doživljajima njene glavne junakinje, Marte, koja možda jeste, a možda i nije Margaretin alter-ego. Marta i njeni prijatelji žive u prijatnim ambijentima pastelnih boja, izlaze u fine restorane, idu na izlete i prave žurke. Njihov svet je slika i prilika onoga što nam, kao poželjan životni model nude modni časopisi i lifestyle magazini. No, kao u svakom dobrom sit-comu ili romantičnoj komediji, Marta nije baš sasvim sigurna da uspešno ispunjava sve zahteve koje ovakav način života pred nju postavlja, čak se pita da li uopšte treba da se trudi. Naša zbunjena i nesigurna heroina pokušava da se nosi sa svim ponuđenim mogućnostima, ali jedino uspeva da otvori nova pitanja.
Četiri priče o nama, Margaretin najnoviji rad, je animirani omnibus, koji ima istu osobinu koju i neki drugi sjajni filmovi, kao na primer Brzina, ili Donesite mi glavu Alfreda Garsije - naime, sam naslov vam precizno saopštava o ćemu se tačno u filmu radi. Ova četiri kratka crtana filma govore o želji da definišemo sebe ili postanemo neko drugi, da doživimo veliku ljubav ili veliku avanturu, a da pri tom zadovoljimo sva očekivanja koje je duštvo pred nas postavilo, ukratko predstavljaju sumu dnevnih razmišljanja bilo koga od nas.
Margaretini junaci čine upravo ono što svako od nas učini mnogo puta u toku dana, zapita se kako bi bilo biti neko drugi. Ideja o proliferaciji identiteta, o gotovo neograničenoj slobodi izbora, jedna je od ključnih tema savremene teorije, umetnosti i popularne kulture. Svesna moguće generalizacije, pa i banalizacije, Margareta se ovom temom bavi na šarmantno autoironičan način, koji njen rad lišava svake pretencioznosti. Njeni junaci se suočavaju sa ograničenjima u polju neograničene slobode, i pronalaze način da ih, makar u mašti, prevaziđu. Prva priča možda nudi rešenje Martine dileme – da li zaista treba da bude ”kao druge devojke” ili da se otisne u neizvesnost i avanturu? Ova priča nam pokazuje kako je to biti neustrašiva krotiteljica lavova, koja iz večeri u veče fascinira publiku i gleda smrti u oči. Druga priča, pomalo gotskog senzibiliteta, govori o Martinom susretu sa tajanstvenim strancem koji od naše glavne junakinje može načiniti tragičnu romantičarsku heroinu. Razrešenje je pomalo misteriozno, a pomalo razočaravajuće. Treća priča govori o mladiću koji u pariskom kafeu posmatra prolaznike; sve deluje kao idelan početak nekog Holivudskog filma iz pedesetih. Četvrta priča je mala atobiografska vinjeta, svakako najličniji deo čitavog filma i prilika da se, zajedno sa Margarertom, zabavimo u nekoj trivijalnoj, svakodnevnoj situaciji.
Čini se da je ključno pitanje koje Margareta Jelić postavlja u svom radu, i kada slika i kada pravi crtane filmove, kako u svetu koji nudi naizgled neograničeni broj životnih stilova znati ko smo mi u stvari? Ako ispunimo sva očekivanja okoline, prihvatimo sve socijalne i medijske stanarde, ako koristimo odgovarajući šampon za kosu i uvek odaberemo pravu haljinu za parti, da li nas to zaista lišava razmišljanja o tome šta zapravo želimo? Odgovor koji se nameće ako pratite dogodovštine njenih junaka je da imati precizan odgovor na to pitanje znači nemati izbora. Sve dok možete da se odlučite za neki novi, neprovereni i neizvesni put, bićete u iskušenju da njime krenete, iako ne znate šta vas na njegovom kraju čeka. Šta bi bilo da ste pobegli sa cirkusom, ili sa neznancem iz voza koji vas zove imenom literarne junakinje koja je loše završila? Šta da ste odlučili da provedete život dokono gledajući prolaznike u nekom velikom, stranom gradu? Nema odgovora, samo još više pitanja.