Umetnik

Ljiljana Žegarac (1941)

Prati umetnika

Pretraga

Tekst Spomenke Jelić povodom izložbe modnih projekata Ljiljane Žegarac u časopisu "Likovni Život", br 63/64, 1997. godine


 


Podnaslov izložbe modnih projekata "Olovni vojnik" i "Balerina" preciznije određuju tematiku, odnosno okvir u kome je Ljiljana Žegarac ostvarila svoju viziju visoke modne kolekcije. No, umetnica je još više suzila taj okvir a time i uobličila i prečišćeniji ciklus, uzevši za uzor stvaralaštvo dvojice umetnika koji su ostavili u tom domenu jedinstvene tragove. Tako je kolekcijom "Olovni vojnik" ukazala svojevrsnu počast Pavlu Vasiću, a "Balerinom" Dušku Ristiću – profesorima koji su u tim oblastima "dali najveći doprinos profesiji za koju su edukovali studente na Fakultetu primenjenih umetnosti i dizajna u Beogradu". Kako je i sama bila student i postdiplomac u klasi profesora Pavla Vasića, a kasnije asistent Duška Ristića u beogradskom Narodnom pozorištu, Ljiljana Žegarac je ovom "omaž" kolekcijom pokazala i jedan duboko moralan čin poštovanja prema svojim profesorima.

         Odredivši, dakle, precizno putanju kojom će se kretati umetnica je uradila 24 projekta koristeći kombinovanu tehniku kolažiranja i crteža. Ovakvim postupkom ujednačila je mise en scene a figure tipizirala, čime je stvorila podlogu za kreiranje odežde.

         Imajući na umu vojničke uniforme koje je Pavle Vasić publikovao u stručnim knjigama i studijama Ljiljana Žegarac je samo u određenim naznakama ispoljila vezu sa uzorom, dajući globalnoj formi svoj pečat ispunivši je prefinjenom elegancijom. Odežda koju nose balerine, iako u osnovi počiva na neobaroknoj fakturi i nagalašenoj vezi sa venecijanskim karnevalskim kostimom, takođe ispoljava individualni izraz ove umetnice, naročito potenciran u koloritu.

Pošto su ovi modni projekti namenjeni visokoj modi, irelevantno je onda porediti ih sa svetskim trendom ili stilom koji se danas označava sa "in" (na primer, u jednoj od vladajućih modnih linija zastupljen je trenutno vojnićki izraz). Jer, visoka moda ima i druge kriterijume, koje je možda najlepše izrazio Pierre Yves Guillen rekavši: "To je neverovatan izraz jednog sveta mistike isto toliko koliko i misterioznog (sveta)". U njemu mašta umetnika ima onoliku slobodu koliku joj dopušta ili ograničava sam autor.

         Sagledan u prvoj, projektnoj fazi, ovaj modni ciklus Ljiljane Žegarac pruža velike mogućnosti za realizaciju u adekvatnom materijalu. Ali, i ako se ne ostvari kao kolekcija visoke mode on, takođe, može da bude transponovan u scenski kostim savremenog izraza, ili, spretnom semplifikacijom u odevni predmet tipa "pret-a-porter".


Spomenka Jelić


 



Datum objavljivanja: