Problem inovacije u savremenom slikarstvu nadahnutom tradicijama istočne, pravoslavne crkve, mnogo je složeniji no što izgleda na prvi pogled. Ako govorimo o tome, potrebno je - pre svega i iznad svega - unapred postaviti preciznu razdeonu liniju i odgovoriti na pitanje da li će likovno delo o kojemgovorimo biti korišćeno u kultu ili ne. Ukoliko jeste namenjeno kultu, onda slikara obavezuje niz pravila predstavljanja koji se obično sažimaju u pojmu »kanon«. To, opet, ne mora istovremeno značiti da je prostor za kreativno ispoljavanje rukopisa, samim tim i za lični pečat, za inovaciju, sasvim zatvoren - iako su, barem u načelu, sve ikone replike davno uspostavljenih prototipa, način pristupa likovnoj materiji ne poznaje restrikcije.
No i pored toga, određena stilizacija, naročito ona koja se uspostavila nakon teološkog definisanja ikone, nakon duboke ikonoklastičke krize, smatra se uobičajenom i jedinom prihvatljivom. To potvrđuje i jedan davni dokument: kada se delegacija Carigradske patrijaršije 1438. godine našla na čuvenom Ferarsko - Firentinskom koncilu, patrijarh Grigorije usprotivio se uniji između ostalog i argumentom koji je uzimao u obzir i kultne slike i to pre svega njihov stil. Ostalo je zabeleženo da je rekao: „Kada uđem u latinsku crkvu, ne mogu da se molim ni jednom svecu, zato što ni jednog ne prepoznajem. Mada prepoznajem Hrista, ne mogu da se molim ni njemu zato što ne prepoznajem način na koji je on prikazan“.
Slike Jugoslava Ocokoljića koje se koriste elementima tradicionalne vizantijske ikonografije sasvim jasno nisu namenjene kultu. Otud za njih ne važe stroga pravila. Konceptualno, on se upustio u izvesno mešanje, pa i lomljenje kodova – paralelno sa delovima koji su izvedeni u tradicionalnoj stilizaciji karakterističnoj za vizantijske slike postoje i detalji, pa i čitavi segmenti slika koji su urađeni u duhu zapadnoevropskog iluzionizma.
Metodom „naslikanih kolaža“ Ocokoljić ulazi u međuprostor između dva koda, on svete tekstove pokušava da iščita na način ponešto drugačiji od uobičajenog i gledaocu ponudi jedno nekonvencionalno razmišljanje, jedan slikani traktat. Tako će se, na primer, na jednoj od slika-kolaža pojaviti Sveti Đorđe koji ubija aždaju u odnosu dimenzija koji ne postoji ni na jednoj od poznatih ikona - ta izmena tradicionalnih razmera podvlači epsku dimenziju svetiteljevog podviga.
Jeziku iluzionizma na Ocokoljićevim slikama pripadaju i atributi svetitelja. Karakterističniji za Zapad nego za Istok, oni su ovde dati na način koji ne poznaje niti jedan od ova, uslovno rečeno, pola starog slikarstva. Oni nisu u funkciji prepoznavanja naslikane ličnosti, već su mnogo
više neki vid dodatne esejizacije, dodatnog promišljanja delatnosti ili spisa naslikanog.
Neuobičajeni spojevi ne samo vizuelnih već i narativnih toposa na novom ciklusu slika Jugoslava Ocokoljića mogu se videti i kao neka vrsta učene provokacije. Ali u njenom korenu ne stoji želja za revizijom tradicije, već je to pre pokušaj da se ona sagleda iz drugog ugla, sa mesta na kojem se mešaju uticaji i na kojem je misao, po prirodi stvari, još od časa kada su Južni Sloveni primili hrišćanstvo, upućena na sinteze koje su na drugim prostorima teže dostižne.