Objavljeno u novinama Srpske Patrijaršije „Pravoslavlje“, 2007
Početkom novembra, u izložbenom prostoru Studentskog kulturnog centra u Novom Beogradu, znameniti beogradski ikonopisac, konzervator i restaurator, slikar Jugoslav Ocokoljić, otvorio je svoju 24. samostalnu izložbu slika-ikona. Kao slikar i konzervator član je ULUS-a , a od 1987. aktivno se bavi ikonopisom.
Ovoj izložbi dao je naslov „Sozercanje ikone“. I premda i sam ističe reči apostola Pavla: „Sada vidimo kao kroz staklo, u zagonetki, a onda ćemo licem k licu” (Korinćanima poslanica prva 13, 12) ovaj ikonopisac upustio se u mukotrpni zadatak, da na početku sam sebi, a potom i nama da odgovor na pitanje - šta je poruka ikone? Ovim kao i prethodnim ciklusima on nas poziva da zajedno sa njim kroz sliku-ikonu sozercavamo Božiju istinu.
Kroz svoj konzervatorski rad, budući duboko zagledan u radove starih majstora, Ocokoljić je osetio potrebu, da kroz sopstveni ikonološki i ikonografski opit, donese ikonu svoga vremena. Jer savremeno doba postavlja pred ikonopisce nove zahteve. U pokušaju da da svoj odgovor, Ocokoljić se upušta u viševekovni podvig, svojih prethodnika, a to je likovni prikaz Božije poruke ljudima. Ovaj podvig je od njega iziskivao pre svega hrabrost, i ljubopitljivost - što je prilikom otvaranja izložbe rečima i potvrdio jedan od autorovih profesora. Takvih je malo - još je dodao. Mi dodajemo da je osim navedenog, za donošenje novog u ikonopisu potrebno iskustvo kao višestruka potkovanost, besprekoran osećaj i bogougodna upotreba najvećeg Božijeg dara, a to je sloboda.
Zadubljen u istraživanje Božijih znakova i simbola, on ih prenosi na drvenu podlogu. Oslobodivši ikonu suvišne arhitekture (ali ne i arhitektonike), na belom i zlatnom fonu (osnovi ) umetnik razvija „čistu priču“. Kroz veoma brižljivo, skoro matematički odabrane detalje u geometrijskom principu njihovog rasporeda, ovaj ikonopisac donosi nam sozercanu atmosferu. U kontrastu ovozemaljskog i nebeskog, materijalnog i duhovnog, velikog i malog, dinamičnog i statičnog, tamnog i svetlog, toplog i hladnog, uz stalno ljudsko kolebanje, autor nam sugeriše trijumf života nad smrću. Kroz antički savršenu proporciju svetiteljskih figura, u obrnutoj (čoveku okrenutoj) vizantijskoj perspektivi, sa osetnom trećom dimenzijom (nebeskog prostora), u „hristocentričnoj“ (kako sam kaže) kompoziciji, u gracilnom pokretu figura, otmenom vizantijskom paletom boja , autor plete svoj ikonografski i ljudski kredo. Specifičnom - svedenom, ali ipak narativnošću savremenog ikonopisa gledamo simboličan i sofisticiran Božanski svet. Taj pogled iziskuje teološko znanje i promišljanje-sozercanje. Ikona (sui generis) i jeste slika čiste ideje , a ne realnosti. Ikone Ocokoljića nose na sebi odlike svoga autora - vrsnog slikara, i zato one za mnoge predstavljaju slike-ikone. Ali ipak, time nije sve rečeno. Autor očekuje i provocira u gledaocu uzvratni angažman. I zaista on to postiže. Ali samo kroz pošten i iskren lični opit moguće je podstaći svakog gledaoca na lično sozercanje ikona, što jeste posao svakog ikonopisca. Na ovom mestu ponovićemo reči akademika Vladete Jerotića kada je govorio o Ocokoljićevim slikama-ikonama: „Ova istina, onda na delu, kada pažljiv posmatrač pokrene u samom sebi proces preobražaja, tako da dovede do svesti, prepuštanjem slobodnim asocijacijama, mnoštvo do tog procesa zakopanog, potisnutog, zaboravljenog u sebi.“ Ocokoljić je svojim radom i sam prešao put savremenog srpskog ikonopisa, koji neizostavno kreće od kopistike starih majstora, pa preko ličnog prejemstva dolazi do odgovora na nove izazove. Hteli da priznamo ili ne, Jugoslav sigurnim, ali za veliki deo savremenika, neprimetnim i nečujnim korakom, tu pored nas prti put savremenog srpskog ikonopisa - ikonopisa 21. veka.