Slike-ikone iz religioznog spektra stvaranja Jugoslava Ocokoljića na više načina obogaćuju i oblagorodjuju pažljivog posmatrača ovih slika. Jedna alhemijska izreka veli : “ Liber librum aperit” (knjiga knjigu otvara). Ova bi se izreka mogla primeniti na slike Jugoslava Ocokoljića, pa reći slika sliku otvara. Dublje dodirnut hrišćanskom pravoslavnom religijom, ponet doživljajem pojedinih jevandjeljskih scena iz života Isusa Hrista, a ovaj doživljaj oplemenjen umnim razmišljanjem i pouzdanim znanjem tehničkog uobličavanja slike, Jugoslav Ocokoljić je usred pravoslavne alhemije. Kakve veze ima pravoslavlje sa alhemijom ? Da podsetimo, alhemija je veština transmutacije metala u zlato. Zlato je besmrtnost, kažu još vedski tekstovi. Istinskog preobražaja neplemenitih čovekovih svojstava (metala) u zlato besmrtnosti nema bez pomoči i prisustva Duha, u hrišćanstvu Duha Svetoga, Trećeg Lica Svete Trojce.
Jugoslav Ocokoljić u tridesetgodišnjem radu na svojim slikama-ikonama u neprestanom je naponu-podvigu preobraženja (podvig, podvižništvo-od slovenskog glagola podvizatsja-znači ići napred, ali i naviše). Na gotovo svim njegovim ikonama, iz poslednjeg njegovog perioda, delom originalnog stvaranja u godini 2002., nalazimo tragove preobraženja i onda kada on ne slika jevandjeljsku scenu Preobraženja. Organska živa bića na slikama Jugoslava Ocokoljića, kao što su zmaj, kornjača, čaplja, riba, morski konjić, kameleon, školjka uvek stoje uz lik Isusa Hrista i svetitelja i kao da su na putu preobraženja podstiču čoveka na preobražaj. Organsko je u svem životu prožeto duhovnošću, a duhovno organskim. Svako živo biće, od čudesne školjke koja proizvede skriveni biser tek kada je ranjena, do vertikalno plovećeg čovečuljka – morskog konjica, Hristove Ribe u čiju srž prodire pogled Dostojevskog (na slici „F. M. D“), otkrivamo tajnu mikrokosmosa u makrokosmosu.
U središtu ove tajne na svim ili većini slika – ikona Jugoslava Ocokoljića, nalazimo lik Bogočoveka Isusa Hrista. Uvek drukčijeg izraza lica (pravo malo čudo slikarskog umeća Jugoslava Ocokoljića!), ali uvek božanskog i ljudskog, Isus Hristos je zapravo Onaj koji preobražava: biljke i životinje, muškarce i žene, čitavu prirodu, i božansku i ljudsku, prevodeći je u natprirodu.
Bog se ne može naslikati, ali ni Ime Njegovo izgovoriti bez unutrašnjeg „straha i drhtanja“. Ikone – slike Jugoslava Ocokoljića izazivaju u gledaocu unutrašnje podrhtavanje koje ga tera da ih duže i sve duže gleda, ne bi li pokrenule u njemu ono najlepše: potrebu i želju za preobražajem. Ova je istina onda na delu kada pažljiv posmatrač ovih slika pokrene u sebi samom proces preobražaja, tako da dovede do svesti, prepuštanjem slobodnim asocijacijama, mnoštvo, do toga procesa zakopanog, potisnutog, zaboravljenog u sebi. Tako u čoveku započinje spirala oboženja.
Ocokoljićeve Ikone- slike, neke od njih mala remek dela, doživljene i osvešćene najpre u stvaraoca, nude posmatraču idealnu priliku da i sam u sebi pokrene točak, a onda i spiralu – preobražaja.U takvom jednom slučaju, ostaćemo trajno zahvalni Jugoslavu Ocokoljiću što je svojim stvaralaštvom na hrišćanske teme, pokrenuo u nama čežnju i potrebu za preobražajem; a svaki proces preobražavanja, u malome je, i proces stvaranja.
Ne moramo pri tome biti ni slikari ni pesnici, uvek postajemo stvaraoci – i u svakodnevnom životu smo onda takvi – kada u sebi zahvaljujući istinskom stvaraocu koji je pored nas, sagledamo arhetipsko religiozno, a ono je za svakog hrišćanina lik i prisustvo Raspetog i Vaskrslog Isusa Hrista.