U Konaku kneginje Ljubice u Beogradu otvorena je 24. oktobra 2002. izložba slika-ikona pod nazivom “Preobražaji-čitanje slika”, Jugoslava Ocokoljića. Ovaj beogradski slikar ikonopisac već više od dve decenije predano se bavi ikonoispitivanjem i traženjem novog u starom. Svaka od njegovih izložbi - do sada je imao 14 - bila je korak ka novom, ali smišljenom. Ovu izložbu čini 26 slika-ikona nastalih tokom poslednje godine.
Pred brojnom beogradskom publikom, uglavnom slikarima i ljudima koji prate likovne tokove kod Srba, o slikarskim ostvarenjima Jugoslava Ocokoljića govorili su, a potom izložbu otvorili, mr. Slobodan Mileusnić, upravnik Muzeja Srpske crkve i Dušan Milovanović, viši kustos Muzeja Primenjenih umetnosti u Beogradu.
Jugoslav Ocokoljić pripada maloj skupini slikara-ikonopisaca koji su u svom ikonopisačkom hodu išli smerno, koristeći iskustva hrišćanskog (pravoslavnog) umetničkog nasledja. Ono što je takodje bitno, on uporedo slika i čita, odnosno proučava Sveto pismo i svtootačku literaturu, kao i štiva koja govore o umetnosti i likovnoj veštini. Taj postupni put za njega je bilo vreme sazrevanja i sozercavanja, a pročitavanje bogougodnih dela novo saznanje da postojeće iskustvo umnoži i likovno obogati. To je uslovilo da Ocokoljić postane jedan od malobrojnih ikono(slikara) koji ima svoj prepoznatljiv likovni izraz. Dakle, njegovo ulaženje u svet ikonoslikanja, uporedo je bilo i ikonoistraživanje i što je posebno važno, ikonopoštovanje.
Pored bogoslovskog poimanja ikone kao duhovnog sadržaja i sredstva za molitvenu komunikaciju, što je za primenu ikone osnovno, Jugoslav Ocokoljić doživljava ikonoslikarstvo i kao umetničku radoznalost i to u najboljem smislu. Njegova slika je ikona, a ikona slika. Ikona nas gleda, a mi sliku posmatramo. Na njegovim slikarskim ostvarenjima ta dvostrana uloga je moguća. Crkveno slikarstvo, a to se uostalom odnosi i na sveukupno religiozno stvaralaštvo, jeste na izvestan način i duhovna refleksija vremena. Kakvi smo mi takva nam je i duhovnost i umetnost uopšte.
Pravi ikonoslikar (ili umetnik uopšte) jeste tek onda kada ima svoj karakterističan slikarski jezik koji je prepoznatljiv po sadržaju, boji, izrazu, odnosno kada se može okarakterisati kao delo zasnovano na molitvenoj smernosti i slikarskoj zrelosti. Sve to, potom, dolazi pod lupu duhovnog doživljaja i estetskog vrednovanja.
Za Ocokoljićeve ikono-slike Vladeta Jerotić kaže da one „izazivaju u gledaoca unutarnje podrhtavanje koje ga tera da ih duže i sve duže gleda ne bi li pokrenule u njemu ono najlepše: potrebu i želju za preobražajem. Ova je istina onda na delu“- ističe akademik Jerotić – „kada pažljiv posmatrač ovih slika pokrene u sebi samome proces preobražaja, tako da dovede do svesti, prepuštanjem slobodnim asocijacijama, mnoštvo, do tog procesa zakopanog, potisnutog, zaboravljenog u sebi. Tako u čoveku započinje spirala oboženja“.
Ono što je još karakteristično i prepoznatljivo za ikono(slikanje) Jugoslava Ocokoljića jeste njegovo doslikavanje i vezivanje ikono-predstave sa nečim tvarnim ili stvarnim. To prožimanje stvarnog i mogućeg jeste korak dalje u ikonopisanju i likovnom stvaralaštvu. U pozadini ili u kraju ikone naznačene su konture nekoga i nečega, a što je opet u smislenoj vezi sa predstavljenim.
Snagom Ljubavi, predanošću pravoslavnoj Veri i Svetosavskoj tradiciji Jugoslav Ocokoljić je uspeo da dodje do ikonoslikarske zrelosti i umetničke zavidnosti. Sveti Jovan Damaskin, jedan od najvećih crkvenih učitelja,čija je teologija ikona uveliko doprinela da se ikona uzdigne na najviši pijedastal, rekao je i ovo: „Pokaži mi svoju ikonu, pa ću znati kakav si vernik“.
Jugoslav Ocokoljić to i čini.