Autor: Dušan Milovanović
Likovno upodobljenje istorijske ličnosi u Vizantinskoj civilizaciji nikada nije bila neka osobita muka ni posebni interes umetnika naših vremena; njihove oči bile su uprete u Nebo i Večnost, propadljiva materija u koju spada i ljudsko telo bila je na marginama interesovanja; interes za nepropadljivu i večnu dušu bio je pak od prvorazrednog značaja. Sa druge strane - Zapadna crkva i civilizacija od Renesanse na ovamo iskazuje naročit interes za materijalno i slavi "oslobođeno telo od vekovnih stega" dižući ga na Pijedestal božanskog. Portretisanje, kao likovna disciplina u to vreme dobija puno dostojanstvo i sa ove tačke treba je razmatrati s faktografske, pragmatične strane, dakle kao način očuvanja memorije i istorijski zapis, kao sleđivanje stvarnosti koja se zatim emituje niz reku Vremena - u budućnosti. To je ubrzo postalo i opšte mesto kulturološkog postignuća i bilo je portretisanje ne samo pitanja časti već i obaveza predaka prema potomcima. Van ove dimenzije, naravno, može se i treba govoriti i o likovnosti, stilskim menama kroz vreme, modnim uticajima, doprinosima velikih umetnika... Kako je Vizantijska civilizacija zamicala za horizont, kako su se njegovi sokovi tanjili i čilili u prašini vremena, potpadanje pod uticaje i Srednje i Zapadne Evrope donosi i nove običaje i sve je češća pojava da se po carskim palatama, vilama plemstva i domovima uglednika postavljaju portreti značajnih članova. Približavanje našem vremenu umnožava ovu, na početku samo sporadičnu pojavu, a od sredine 18. veka, sve češće portretišu se ne samo uglednici već i deca, služinčad, pa i predstavnici plebsa; i tako to funkcioniše kod Rusa, Rumuna, Vojvođanskih Srba, dok je ova pojava kod Pravoslavnih pod Turskom okupacijom gotovo nepoznata sve do oslobodilačkih ratova. Dakle, po svemu sudeći i ovo je jedna od pojava pomoću koje mogu da se uočavaju, razmatraju i tumače pre civilizacijske razlike nego kompatibilna stanja; pre mesta razdora nego susreta srdačnih, mada na tome ne treba preterano insistirati.
Dvadeseti vek pomeo je mnoga prethodna stanja i nametnuo dominaciju ekonomskih moćnijih, potirući mnogobrojne razlike i navodeći na opšta mesta uz proizvodnju sadržaja sinkretističkog karaktera. „Beleženje stvarnosti“ u velikoj meri zahvaljujući fotografiji, filmu, videu, a u poslednje vreme i multimedijima dovelo je do toga da je portretisanje steklo dignitet kao nikada do tada i postalo je jedan od statusnih simbola onima kojima je do toga stalo. Uz sve rečeno i veštački stvorena „informatička glad“ u trci za „prvi put“, za „nikada pre ovoga“ za ekskluzivitetom i neponovljivošću iznedrili su takva stanja o kojima se ranije nije moglo ni sanjati. Polazeći od psihološkog portreta, a u želji da se odslika stanje duše mnogi su prekoračili granicu dobrog ukusa i prešli u klimave konstrukcije i često u - bizarno. Koliko nas sećanje drži, likovni umetnici - svetovnjaci nisu se osobito iskazali u ovom pogledu na Svetoj Gori, matici i matrici Pravoslavne civilizacije. Pre svega, većina monaha odbija portretisanje u želji da ne podjaruje sujetu; s druge strane - ikona je mera odnosa u kultnom i u likovnom smislu, a na njoj živom čoveku mesta nema, sem u ktitorskim kompozicijama. I tako, sećamo se da je Alfons Muha, boraveći na Svetoj Gori i u Hilandaru ostavio jednu sveščicu likovnih beležaka s nekoliko kroki portreta monaha, a kasnije je uradio tri ulja koja se danas čuvaju u Pragu. Ostali slikari bavili su se Svetom Gorom u pejsažnom smislu, loveći arhitektonske detalje, više tražeći ambijent i pretražujući mogućnost svoga zanata u likovnom smislu, a po strani ostavljajući sve drugo što je ovde bilo predmet razmišljanja. Najveći do sada likovni korpus, u portretnom smislu, koji se začeo na Svetoj Gori nudi našim očima i srcima gospodin Jugoslav Ocokoljić, slikar koji je hrabro, ali dobro oboružan znanjima zagrizao u ovu, do njega, teru inkognitu ne rušeći dostojanstvo Monaške republike i čak, čini se - uspostavljajući, po prvi put, mere odnosa prema ovoj i teškoj i blagorodnoj materiji. Možete neka prethodna stanja nazvati srećom, možete ih krstiti osobnim nervom nateg slikara, možete ih zvati dobrom koncentracijom pri postavljanju koncepta, međutim jedno je evidentno - gospodin Ocokoljić je vanredno ovladao slikarskim zanatom pre nego što se u ovo upustio i to zanatom dvojake provenijencije i Zapadnim likovnim i Istočnim ikonopisnim. Postavljen na sredokraću i na mesto dodira, sudara i preplitanja dva koncepta sveta, čini nam se da je on bio predodređen, dobro instruiran i zapovedno priveden poslanju da miri i istražuje mesta istovetnosti, zanemarujući ili vešto zaobilazeći okoštale i gotovo svima znane različitosti. Pošteno priznajući da su njegove, gotovo podjednake ljubavi i umetnost Renesanse i Vizantijske vaseljene i u oba se koncepta s mnogo strasti i energije potrudio i ostajao u svakom dovoljno da razume, primi i kasnije transponuje njihove najlepše tokove. S takvim znanjima i odnosom prema umetnosti(ma), izgleda nam svima logično i jednostavno, upustio se u ovu, za druge nemoguću avanturu iz prve pogodio metu sublimišući osnove i najvažnije vidove života na Atosu koje mogu da se definišu trijadom: molitva - rad - sozercanje svetlosti. Pre toga, važno je napomenuti - na jednom od portreta („Ikonopisac“) prikazano je sve znanje i umeće slikarevo o kome smo već govorili, dakle demonstrirana su oba znanja na najbolji način. Molitva najosnovniji i najznačajniji vid monaške delatnosti našla je puni izraz na nekoliko platna gospodina Ocokoljića („Krst“, „Vučenje brojanice“, „Molitva za blaženopočivšeg“...) i može da se razmatra kao duboko poniranje, slikarskim sredstvima u duhovna stanja koja se najteže definišu; a rezultati su vanredni, jer dok posmatramo te u sebe zadubljene monahe istovremeno na nas se prenose njihove kontemplativne atmosfere koje su oni izgradili. Jedna od zapovednih sentenci, dobro znana svim monasima, svetog Benedikta Nursijskog (5. vek) koja glasi: „Moli i radi“, definiše u sebi simfonijski odnos rada kao fizičkog i molitvenog, kao duhovne kategorije, i istovremeno ukida laičke predrasude o monasima koji iz sveta odlaze da bi se od rada sklonili. Portreti keramičara, ikonopisaca i freskoslikara samo su predstave nekih od zanimanja Svetogoraca, ali i u ovom broju oni predstavljaju apoteozu sentenci s početka ovog pasusa. Krajnja meta svakog podvižnika jeste susret s Licem Gospodnjim, približavanje Prestolu Njegovom, snatrenje Svetlosti Tavorske. Prema zaslugama svojim upravo srazmerno ostvarenom podvigu i duhovnom savršenstvu, prema svetom Grigoriju Palami (14. vek) stići će i nagrada po preseljenju na Nebo. Svi koji bolje poznaju monahe znaju s koliko se strasti i uzbuđenja govori i sanja o Budućem životu večnom i koliki se napori čine da se dostojno u njih uđe. Na platnima našeg autora nema pukih ilustracija ove delikatne i nadasve teške teme; tek su naznake samo, akcenti i asocijacije na to da su neki od njegovih likova već s onu stranu.
Koristeći se sredstvima manirizma i baroknim rešenjima slikar je u ovom delu opusa, čini nam se, postigao najlepše rezultate, njemu na ponos, nama na znanje, a budućima na pouku. Postavlja se pitanje, pri kraju ovog razmišljanja, da li je ovo za slikara samo proba, eksperiment, lako opipavanje teške teme, pokušaj rešavanja dilema, ulaženje u „zabranjeno polje“?
Kratka analiza ovog ciklusa i relativno znanje o prethodnom radu, u kome je bilo dosta neobičnog, drže nas u uverenju da ovo nije nikakva interfaza već dobro odabrani pravac koji će se, vrlo brzo, razviti u stil. Jugoslav Ocokoljić je uhvatio vetar, na prethodno ozbiljno konstruisanoj šajki i jedra mu pune blagorodni vetrovi i zapadni i istočni. Ne tvrdimo da neće na tom dobrom putu biti bura i podvodnih saplitanja, ali znamo da će njegova lađa dotaći mnoge obale i daleke luke i da će slava onoga koji se usudio da prekorači granice zadate biti velika i lepa.
Srećna ti plovidba, brate, i neka te čuva Onaj koji puteve određuje.