Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Zoran Todorović: Toplina

U subotu, 12. decembra, 2009. godine u 19 časova u Salonu Muzeja savremene umetnosti, Pariska 14, otvara se izložba pod nazivom "Toplina", autora Zorana Todorovića. Kustos izložbe: Branislav Dimitrijević.

 


Nakon izlaganja u Paviljonu Srbije na 53. Bijenalu u Veneciji, projekat Toplina Zorana Todorovića biće prikazan beogradskoj publici. Todorovićev projekat je na Bijenalu (od 7.6. do 22.11. 2009.) bio predstavljen zajedno sa projektom Katarine Zdjelar pod nazivom Ako mi oduzmeš glas šta mi ostaje i oba umetnika su izazvala veliku pažnju međunarodne javnosti i o njima je veoma afirmativno pisala inostrana štampa. Projekti Todorovića i Zdjelarove kontrastirani su u složenom kontekstu „nacionalnog predstavljanja“: jedan od njih energično i metodično razrađuje sopstveni prostor fatalizma i otvoreno se poistovećuje sa njim, a drugi, ciljajući istovremeno na našu empatiju i kritičko nepoverenje, uobličava sopstveni prostor angažovanja


Kao umetnik čiji je rad dospeo pred oči javnosti tokom devedesetih godina prošlog veka, Zoran Todorović (Beograd 1965.) artikuliše svoj skepticizam prema utešnim idejama društvenog progresa, emancipacije i naizgled benevolentnih društvenih regulacija. Njegovi projekti su opservacije i izvođenja biopolitičke kontole koji istražuju načine na koje se telo i njegovi "proizvodi" mogu koristiti kao "sirovine" za uznemirujuće protivakcije. U mnogim od svojih ranijih projekata, Todorović je upućivao izazov granicama predstavljanja i participacije, kao i etičkim normama i estetskim standardima. Među njegovim projektima su: Asimilacija (1998, traje i dalje), događaji javnog konzumiranja hrane načinjene od ostataka ljudskog tela posle plastične operacije; Agalma (2004, traje i dalje), događaji javnog pranja sapunom načinjenim od masnoće odstranjene iz umetnikovog tela tokom operacije; i Smeh (2001), za koji je koristio azot-oksid, gas koji deluje na nervni sistem (izazivajući smeh, ili ako se pretera sa dozom i nastup histerije), koji je oslobodio tokom jedne izložbe u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu.


Projekat Toplina uključuje sistematsko gomilanje ljudske kose (do 3 tone), prikupljane mesecima u frizerskim salonima, gde se kosa odseca dobrovoljno, na osnovu ličnih želja, kao i u vojnim kasarnama, gde je odsecanje kose norma u okruženju discipline, kontrole ili "društvenog staranja". Uslovi pod kojima se ovaj proces odvija u jednom zatvorenom sistemu detaljno su dokumentovani, i ovaj bio-otpad biva "recikliran" kao materijal za ćebad neobičnog izgleda koja se gomilaju i daju na izlaganje, korišćenje i ispitivanje. Krajnji rezultat, "neželjeni proizvod" ovog procesa, može se shvatiti kao DNK mapa "srpske nacije", u koju je upisano svako telo koje učestvuje i koje bi se potencijalno moglo identifikovati. Nagomilana ćebad su predmeti na granici između funkcionalizma i simbolizma. Međutim, ona fatalno podrivaju oba ta vida predstavljanja i proizvođenja značenja.


Izložba ovog projekta u Salonu MSU sastoji se od 9 velikih bala složene ćebadi na paletama i monitora na kojima je prikazana video dokumentacija koja prati čitav proces produkcije: od šišanja i prikupljanja kose, preko skladištenja i čišćenja do transporta i mašinske proizvodnje filca u fabrici Tatko u Prokuplju.  


Muzej savremene umetnosti je objavio knjigu o projektu Toplina čiji je priređivač Stevan Vuković i u kom se nalaze tekstovi Aleksandra Zistakisa, Melentija Pandilovskog, Jasmine Čubrilo, Branislava Dimitrijevića i Stevana Vukovića.


 


Zoran Todorović rođen je u Beogradu 1965. gde živi i radi kao docent na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Izbor samostalnih izložbi uključuje: Toplina, 53. Venecijansko bijenale, Nacionalni paviljon Srbije, Venecija (2009), Intenzitet afekta, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad (2009), Asimilacija 4, SC Galerija, Zagreb (2006), Artspace, Sidnej (2005), Muzej savremene umetnosti, Zagreb (2004). Izbor grupnih izložbi uključuje: Experience of Closeness, Toki Art Space, Tokio (2009), Ars Electronica Festival, Linc (2008), O normalnosti. Umetnost u Srbiji 1989–2001, Muzej savremene umetnosti, Beograd (2005), Anthologie der Kunst, ZKM, Karlsrue (2005), L ‘Art video de Serbie, Centre Pompidou, Pariz (2005), (NRLA) – Eat it, Kampnagel, Hamburg (2004), Blood and Honey, Kolekcija ESSL, Beč  (2003), CTRL [SPACE], ZKM, Karlsrue (2001).


 


Portfolio MSUB


 


Datum objavljivanja: 08.12.2009.