Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Život u fotografiji

U ponedeljak 2. novembra u 20 časova u Francuskom kulturnom centru, u prisustvu autora, fotografa Zan Klod Delalanda, otvara se izložba, "Život u fotografiji". Izložba traje do 25. novembra.

 


Četrdesetpetogodišnji Žan-Klod Delaland je umetnik koji je čvrsto zagrlio fotografsku i filmsku tradiciju, ali je ujedno i duboko savremen: osmišljava i gradi burleskne situacije, koje svaki gledalac ima mogućnost da protumači na svoj način. Njegove serije fotografija su začuđujuće a često smešne ili sarkastične, bave se svakodnevnicom i prerađuju je na veseli ili zabrinjavajući način.


Žan-Klod Delaland rođen je u Parizu, 4. marta 1962. Veb-sajt : www.jcdelalande.com


Kolekcije

Narodna biblioteka Francuske.

Skorašnje izložbe


2009

Opština 10. pariskog arondismana u sklopu manifestacije Susret – oktobarm novembar.

Izložba u galeriji « Pavillon Kind, Galerie Heine » u gradu Mondorf-le-Ben (Luksemburg)- juni.

Izložba u galeriji « Petit Coin Galerie » u Šoleu (Francuska) maj, juni.

Izložba u galeriji « Chambre à Part », Strazbur - mart, april.

Izložba u Narodnoj biblioteci Francuske od 19. decembra 2008. do 22. februara 2009.


2008

Izložba u sklopu pariskog meseca off fotografije u Bellevilloise od 12. do 30. novembra

Izložba Polaroid Passion u pariskom Tape-u od 30. oktobra do 13. novembra.

Izložba od 20. septembra do 5. oktobra 2008. uoči festivala Photsoc u gradu  Sarsel.

Izložba u sklopu « Susreta u gradu Arl »

Međunarodni salon « Art Show » - hotel Carlton u Kanu (galerija Heine, Strazbur). maj

Izložba u galeriji « Galerie Parisienne », od 2 do 14 maja.

Kolektivna putujuća izložba po oblasti Gers, organizovana od strane udruženja «L’autre »

Projekcija u Evropskoj kući fotografije u Parizu od 16. januara do 31. marta.


2007

Evropska kuća fotografije u Parizu od 10. oktobra 2007. do 6. januara 2008.

Juni 2007, Prvi pariski pregled fotografije (PPP) izdavačka kuća « Chez Higgins ».

Mart,  projekcija organizovana od strane udruženja « l’autre » u galeriji Cuzin u gradu Oš (oblast Gers).


2006

Pariski mesec off fotografije sa agencijom Ebloui (novembar).

Projekcija uoči 11-og izdanja festivala Voies Off 2006, Susreti u gradu Arlu.


Izdanja

Izdanje za izdavačku kuću « Datacolor » Colors of my life, 2009

Izdanje portfolija za «Chez Higgins», 2007.

Galerije

Galerija Fanantique.com (Švajcarska)

Galerija Heine (Strazbur- Francuska)


Izdvojene scene iz običnog života


Od likova stavljenih na milost i nemilost umetnika koji podbada svakodnevicu, ne obavezno zato da bi joj se podsmevao, stvara se saga, crno – bela,  rađa se atmosfera posebna, kao u dobrim romanima. Prikazivanje sažeto u nekoliko odabranih strana. 


Ako voleti se znači gledati u istom pravcu , ovi ovde se ne vole možda onako kako je to podrazumevao Antoan de Sent Egziperi. Ali upravo je ta atmosfera sa ovih fotografija, pre bi se reklo opora negoli teška,  ono što  dira, ono što godi. Što više zalazimo u  svet crno belih fotografija Žan-Klod Delalanda, sve više opažamo da govore o nekakvoj sreći, pomalo gorkoj, o nekom jetkom ništavilu, u kojem se sudaraju dve samoće da bi stvorile par usamljenika. Taj gospodin iz jedinstvenih scena u slici, uglavnom je fotograf lično, a ta žena – njegova bliska prijateljica. Dekor, uvek preuređen, je najčešće kuća, iznajmljena, ili koju su ustupili prijatelji, kuća za odmor.


Kao Franc Kafka u Pragu, Žan Klod Delaland radi u jednom italijanskom osiguravajućem društvu u Sen Deniju. Već dvanaest godina  slobodno vreme posvećuje svojim zamišljanjima  modernog para, sa revnošću onih umetnika koji poštuju sebe i stvaraju ne razmišljajući o objavljivanju. Tako se rađaju snažna umetnička dela, kojima je  zaveštano priznanje koje će s’pravom doći pre ili kasnije. Često se za dobru knjigu kaže da pruža čitaocu doživljaj kao da sve vidi, svaku scenu doslovce. Taj kompliment ide u povratnom smeru kada je reč o Delalandovim fotografijama – ko ih gleda naći će u njima svoju priču, humoristički roman u koji su utkani dosada, unutrašnji lomovi,  katkad poneka misao o begu,  o zločinu čak - toliko je snažno dvojništvo čoveka i umetnikove kamere.


Okidač drame je upravo taj pogled uperen u objektiv za koji se pitamo da li je snebivljivi svedok ili prizvani saučesnik na odstojanju. Jer Delaland ništa ne prepušta slučaju, njegove bračne scene su napisane i dobro osmišljene, do najsporednijeg detalja (bicikl često pozvan na kasting nije sasvim bezazlen), ali nikad ne prelaze u  anegdotu ili pretvaranje.  Njegov lik malograđana zabrinutog ili patetičnog može da bude bilo ko, on nalazi svoje mesto u tim vrtovima dokolice, u tim prijatnim prostorijama fotografisanim aparatom sa velikom komorom, osvetljenim kao u američkim filmovima iz zlatnog doba šezdesetih. Pribegavajući jarkom osvetljenju koje garantuje čitljivost, besprekorni rad dozvoljava sebi ponekad fantaziju preštampavanjem, dopušta poneki mutni detalj.


Fotograf mislilac, blizak Ani i Bernaru Blum po maštanju, ali razboritijem, Djuanu Majkalsu po dobrodušnom podsmevanju, Delaland svojim delom ne želi da odaje priznanje umetnicima za koje tvrdi da ih ne poznaje, već sledi sopstveni put, kao da će slika koja će doći, uvek nova, biti dovoljna za njegovu sreću umetnika. Sve obimnije i potpunije umetničko delo, mnogo puta nagrađivano i predstavljano na takmičenjima amatera, trebalo bi uskoro da pronadje galeriju ili izdavačku kuću dovoljno smelu da usmeri jednu javnu karijeru, mada nam je još uvek teško da zamislimo Delalanda kako odbacuje sigurnost skrovišta svoje umetničke intime.


Erve le Gof


ČLANAK OBLJAVLJEN U NOVEMBRU 2005. U ČASOPISU « IMAGES MAGAZINE »


 


Datum objavljivanja: 29.10.2009.