Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Vojin Bakić: Svjetlosne forme

Pod naslovom Svjetlonosne forme, otvorena je 7. 12. 2013. u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti prva retrospektivna izložba Vojina Bakića, koja predstavlja veliki događaj za svet umetnosti i kulture.


 


Zbog velikog interesovanja javnosti i medija, izložba koju je hrvatska kulturna javnost proglasila najvažnijim kulturnim događajem 2013. u Hrvatskoj i tu titulu oduzela velikoj Picassovoj izložbi, produžena je do 2.3.2014. Osim najvažnijih radova, oko 200 skulptura i 80-ak crteža, izložene su i skice, makete spomenika, fotografska uvećanja, projektna i lična dokumentacija, filmska građa. Građa je pozajmljena iz desetak hrvatskih muzeja, iz javnih i privatnih zbirki Srbije (Muzej savremene umetnosti Beograd, Muzej istorije Jugoslavije, Matica Srpska Novi Sad, Muzej Macura), a najviše radova iz porodične ostavštine Bakić. Filmovi s otvaranja spomenika u Kamenskoj, Kragujevcu i Valjevu pozajmljeni su iz arhiva Filmskih novosti iz Beograda.





Vojin Bakić (1915, Bjelovar – 1992, Zagreb) je svojim apstraktnim jezikom postigao najviše domete u skulptorskom mediju stvorivši dela koja sažimaju kolektivno i individualno iskustvo vremena. Radovi posebnog kvaliteta i inovativnosti, već u godinama nastanka predstavljeni su u najznačajnijim prikazima savremene svetske i evropske moderne skulpture, na najprestižnijim smotrama likovne umetnosti (Bijenale u Veneciji, Documenta u Kasselu, Bijenale u Sao Paolu) i na izložbama koje su predstavljale jugoslovensku umetnost u svetskim centrima. Bakićevi spomenici i skulpture na otvorenom nalaze se na brojnim lokacijama (Beograd, Kragujevac, Valjevo, Kolašin, Antverpen, Marl, Majnz, Glon, Zagreb, Lukovdol, Bjelovar, Petrova gora), a u evoluciji njegovih vajarskih i spomeničkih rešenja iščitavamo promene koje su nastale na području umetnosti, politike i društva socijalističke Jugoslavije od 1945. do kraja 80-ih godina 20. veka. Za života je izlagao na preko 200 grupnih izložbi, a od toga ih je 75 organizovano u inostranstvu. Nezainteresovan za vlastitu promociju, duboko uronjen u stvaranje, imao je tek nekoliko samostalnih izložbi, od kojih dve 1958. i 1964. u organizaciji zagrebačke Gradske galerije suvremene umjetnosti (danas MSU), a 1965. jedinu samostalnu u Beogradu, u Salonu muzeja savremene umetnosti. Premda nije bio aktivan učesnik važnih umetničkih pokreta EXAT 51 i Nove tendencije, učestvoovao je na njihovim izložbama, a nekoliko je puta izlagao s Piceljem i Srnecom, u Parizu i Londonu. Tokom pola veka neprestanog stvaranja, nastao je opus koji odiše velikim intelektualnim i umetničkim trudom i svrstava se u sam vrh hrvatske i evropske modernističke skulpture. Sam je u jednoj rečenici sažeo vlastito traženje koje je obeležilo njegovo celokupno stvaranje: „Kretanje kroz mrak, traženje procjepa gdje je svjetlo, to je za mene autentičan put.“



Izložbu prati opsežan dvojezični katalog s tekstovima desetak uglednih hrvatskih i inostranih istoričara umetnosti i kritičara - Nataše Ivančević, Tonka Maroevića, Ješe Denegrija, Zvonka Makovića, Henryja Meyric Hughesa, Leile Topić i Gala Kirna, i tekstovima iz publikacija o Bakiću iz 50-ih i 60-ih godina, Milana Preloga, Radoslava Putara, Bože Bek i Vere Horvat Pintarić.



Muzej suvremene umjetnosti organizuje bogati prateći program, uključujući predavanja, stručna vođenja i radionice. Ulaznice, stručna vođenja, radionice i organizovani prevoz mogu se kupiti on-line, preko agencije Eventim, www.eventim.hr i na njihovim prodajnim mestima.


 



Datum objavljivanja: 30.01.2014.