Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Vilenjak i Sirena, Bojana Otaševića

U četvrtak, 17. septembra u 19 časova u Galeriji SKC Novi Beograd, otvara se samostalna izložba autora Bojana Otaševića, pod nazivom, "Vilenjak i Sirena". Radovi sa ove izložbe mogu se pogledati do 1. oktobra, 2009. godine.

 


Bojan Otašević je diplomirao grafiku na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, 1998. a magistrirao 2001. godine u klasi prof. Biljane Vuković. Član ULUS-a od 2000. godine. Docent na Filološko umetničkom fakultetu u Kragujevcu na odseku za primenjenu  umetnost.




Od mnogobrojnih nagrada izdvojila bih: nagradu za grafiku Đorđe Andrejević Kun, FLU, nagrada Zlatna igla za grafiku, otkupna nagrada ministarstva kulture na izložbi Male grafike u galeriji Grafički kolektiv, nagrada Učiteljskog fakulteta na Bijenalu Suve igle Užice, velika diploma za crtež na međunarodnom Bijenalu portreta u Tuzli, narada za grafiku na Bijenalu grafike u Beogradu, Bronzana igla na Međunarodnom grafičkom bijenalu Suve igle u Užicu...

Od 25 samostalih izložbi i oko 200 grupnih izdvojila bih: dve izložbe grafika, Grafički kolektiv, Beograd,  dve izložbe garfika  DK Studentski grad, izložba grafika Biljane Vuković i Bojana Otaševića, Novi Sad, Galerie d Arte Le Sabord, Canada....

 

"...Prva (za) misao . Ideja. Mentalna činjenica..."

"...Crtež je primarni umetnički iskaz, likovni izraz, govor posebne vrste i posebnih vrednosti..."

"...Crtež je dokaz majstorstva. Merilo za umeće i osećajnost. Trenutak iskrenosti. Plod mašte..."

"...Crtež je impuls. Svedočanstvo duha vremena..."

"...Crtežom se istražuje, razvija i dovršava formalna i smisaona građevina umetničkog dela. Crtanje je likovni čin, proces razrešavanja odnosa likovnog jezika i iskustva, način mišljenja, skoro bi se moglo reći, disanje umetnikovo..." 

Borka Božović, osnivač i urednik galerije "Haos"




Kako izgledaju crteži jednog pravog grafičara, Bojana Otaševića?

Njegova omiljena tema akt, kao da je u početku trebalo da bude studija, ali su ekspresionistički naboj, neverovatna lakoća, čvrstina i odlučnost poteza četkom i sudari svetlosti gde potpuno nestaju forme, učinili da od hladne studije nastanu "trenuci iskrenosti","impulsi", "disanje umetnikovo".  Lice je skoro skriveno u valerima tamnih senki dok izraz očiju, izveden sa možda tri poteza, predstavlja emociju koju upijamo, pored lepote, a diveći se "majstorstvu". "Način mišljenja" Bojana Otaševića .


S obzirom na suštinsku razliku između slikarstva i grafike (gde slikari imaju direktan kontakt sa materjalom i modelom koristeći boju i teksturu spontano i trenutno a grafičari , posebnu vrstu "inteligencije" i vizije, da ne govorim o fenomenu strpljenja , upornosti i ogromnog zanatskog znanja i umeća, koje se nalazi negde između ideje, crteža i otiska) nameću se pitanja na koja je najbolje da odgovori sam umetnik.


Prvo nastaju crteži. Šta za Vas kao umetnika oni znače, prvu inspiraciju, unikatnu dragocenost ili deo u procesu rada na litografiji?

Kao što spomenuh jednom prilikom " Na izvor po vodu ". Adrenalin poraste kao da je o vrhunskoj avanturi reč, a greške se ne praštaju. Prva inspiracija - normalno, je moja lična. Crteže ne prodajem i ne poklanjam. Litografije i grafike u ostalim grafičkim tehnikama nastaju kasnije od određenih celina ili detalja koje pažljivim odabirom "skidam" sa ovakvih crteža.


Zašto crteže "pretvarate" u litografije, koristeći najmlađu i najslikarskiju grafičku tehniku?

Pretvarajući ih i u slike, logično mi je bilo da poželim i "najslikarskiju grafičku tehniku". Svojom brzinom izvođenja, mogućnostima ekspresije litografija me je zaokupirala. Logično je da je kao takva i najmlađa i naslikarskija, jer ide u korak sa vremenom u kojem je i nastala i razvijala se. Umetnici su koristili čistije boje, a postajala je potreba za brzim rešenjima.

U poslednje vreme aktivno se bavim i "najcrtačkijom" tehnikom - suvom iglom. Poželeh da dobijem uvećan crtež perom, a brz i neposredan rezultat je prisutan.


Zašto grafika kad Vam je slikarstvo takođe blisko?

Nisam se najbolje snalazio u oblasti grafike kada sam upisivao fakultet, te poželeh da naučim nešto što do tada nije niko umeo da mi pokaže. Naročito određene grafičke tehnike, kao što je litografija, gde na Grafičkom odseku FLU u Beogradu rade, verovatno, najbolji i najveći majstori grafike na ovom podneblju. Sama ideja da se bez jasne skice - to jest crteža ne ide u realizaciju grafike odgovara mom mentalitetu - zbog puno crtanja i planiranja koje se traži. Grafika ume da iskušava strpljenje umetnika te rad na metalnim pločama i litografskom kamenu ume da bude dugotrajan i mukotrpan, ali rezultat uvek na kraju donese neviđeno zadovoljstvo. Pokušavam da na svoje slikarstvo prenesem iskustva sa grafika, a i obrnuto.


Čemu "mukotrpan" proces obrade kamena i štampanja otisaka?

Zar crtanje i slikanje ne dozvoljavaju veću slobodu, bogatstvo detalja, lakoću kombinacija boja, poteza?

Nisu svi umetnici svesni svojih "detalja, boja i poteza". Stvari rade spontano vođeni unutrašnjom logikom. Proces pripreme za grafiku podrazumeva detaljnu analizu sopstvenog rada koji u tom trenutku treba da posluži kao predložak, bilo da je to slika, crtež u boji ili crno-beli. Sistematski se razrađuje u određenoj grafičkoj tehnici koja po toj analizi može da pruži najkompletniji rezultat. Takav pristup doprinosi pročišćavanju same ideje, a neposredno i neosetno utiče unazad na proces pri izradi slike ili crteža. Jednostavno postaješ svestan svog rada.


Oči koje ne vidimo a osećamo pogled.

Kako uspevate da izrazite toliko emocija na tako jednostavan način?

Predpostavljam da je to "osećanje" nedokučiva treća dimenzija koju pokušavam da ugradim u svoj rad. Tehnika kojom pristupam je na prvi pogled jednostavna, jer se trudim da sa što manje konkretnog crtanja skrenem pažnju sa tehničke veštine i usmerim je ka nečemu dubljem - onom u glavi, što se ne vidi, a pažljivim posmatranjem bi trebalo da može da se oseti. Jaki kontrasti u boji, ili u svetlu i senci su mi glavni aduti.


Vilenjak i Sirena. Čarobnjak i tajanstvena  kobna žena. Objasnite simboliku naslova.

Naziv je stigao kroz ranije radove, koji su me inspirisali svojim pokretom, atmosferom, ili bojom na ova mitološka bića. Kasnije sam shvatio da takvom "podelom" u stvari prenosim svoje razloge zašto radim ovako. Nedokučivost mitologije je osnova i njene trajnosti, a mitološka stvorenja su drugačija od običnih ljudi. Nešto što običnom smrtinku prolazi kroz ruke oni vide, znaju i osećaju.


autor i organizator, Nataša Brkić, akademski slikar


 


Datum objavljivanja: 13.09.2009.