Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Ustav Živka Grozdanića Gere

Od petka 8. do nedjelje 10. oktobra u Varaždinu je održan festival pod nazivom Dani performansa i suvremenog plesa. Organizator manifestacije je Galerijski centar Varaždin, dok je suorganizator HNK Varaždin.

 


Varaždin je tako nastavio desetogodišnju tradiciju festivala performansa na kojima je do sada nastupilo više od 30 autora. Na ovogodišnjem  festivalu nastupilo je šest izvođača iz regije, a kao umetnik iz Srbije predstavio se Živko Grozdanić- Gera sa performansom Ustav.


Rad koji je realizovan u Art klinici u Novom Sadu 2008., povodom referenduma o donošenju novog Ustava Republike Srbije, (citat performansa Zastave  Balinta Sombatija iz 1995.godine), na direktan  i brutalan način reaguje na recidive socijalističkog realizma kao i na događaje u Hrvatskoj i  Bosni i Hercegovini. U performansu - citatu reč je o načinu i proceduri donošenja istog.


1.

Balint Szombathy  ZASTAVE 2, Novi sad,1995.

Ležim na gvozdenom bolničkom krevetu obučen u mačevalačko odelo. U levoj ruci držim srp au desnoj makaze za sečenje metalnih ploča. Makazama držim od legure izliven portret Josipa Broza Tita koji leži na nakovnju. Iz vene moje leve ruke curi krv na pod, tačnije na tomove Ustava iz 1974. Osoba u potpuno crnom odelu sa terorističkom maskom na licu na ritam pesme Država grupe Laibach te Druže Tito mi ti se kunemo koju izvodi Zdravko Čolić teškim čekićem udara Titov portret koji leži na nakovnju. Na zidu vise zastave Socijalističke republike Hrvatske i međunarodnog proleterijata kao i nekoliko mojih kolaža sa sličnom ikonografijom.

2.

Živko Grozdanić USTAV, Novi Sad, 2008.

Alegorijanac Živko Grozdanić leži, kao Balint Szombathy 1995. godine, na gvozdenom krevetu obučen u mačevalačko odelo. U desnoj ruci držim kleštima bele keramičke pločice na kojima su ispisani nazivi gradova u Srbiji.  Iz moje leve  ruke  curi krv na Ustav Republike Srbije uz ritam himne Republike Srbije koja se emituje i sluša unazad. Osoba u crnom odelu sa crnom čarapom preko glave uzima svaku pločicu i glasno čita nazive gradova sa njih, a zatim ih stavlja u makaze i čekićem ih razbija jednu po jednu na velikom čeličnom nakovnju.

3.

Živko Grozdanić.  USTAV, Varazdin, 2010.

Rad koji sam realizovao u galeriji Art Klinika u Novom Sadu 2008. povodom referenduma o donošenju novog Ustava Republike Srbije, je citat performansa Balinta Sombatija iz 1995.godine u kojem sam  na direktan i brutalan način reagovo na recidive socijalističkog realizma ali i na događaje koji se dešavaju u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini. Performans je za Sombatija bio lični čin umetnika koji nije imao  direktnu nameru da posmatrače performansa šokira, već da publiku navede na razmišljanje o uzimanju krvi, o dobrovoljnom davanju krvi, o njenom rasipanju koje se čine u ime države, nacije, vere, ideologije....

Moja Ideja citiranja Performansa Zastave čije se trajanje proteže od 1993.godine pa sve do danas, bez obzira da li performans izvodi Sombati ili ja , je zasnovana na preispitivanju istorijskih događaja i na implikaciju istih. U mom performasnu-citatu iz 2008. godine povod je način i procedura donošenja Ustava Srbije koji u svojoj osnovi predstavlja  legalan okvir za moguće sukobe. U ovom slučaju sa albanskim stanovništom sa Kosova. U međuvremenu  je veliki deo  međunarodne zajednice  priznao proglašenu državnost Kosova. Republika Srbija  po važećem Ustavu  tu činjenicu ne sme da uvaži.

Performans koji realizujem u Varaždinu na teritoriji Republike Hrvatske u okviru umetničke manifestacije, ima isti smisao kao i svi predhodno realizovani performansi, da ukaže na posledice  koje jedna politička elita u bilo kojoj državi, može stvoriti. Cilj ponovnog izvođenja performansa Balinta Sombatija u Varaždinu je ukazivanje na neophodnost promene Ustava Republike Srbije čime bi se stvorili uslovi da se pitanje Kosova i Srbije reši isključivo tekstom novog Ustava!


 


Datum objavljivanja: 11.10.2010.