Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Uobličavanje, linorezi Milana Krajnovića

U četvrtak, 9. jula u 20 časova u Galeriji Stara kapetanija otvara se samostalna izložba linoreza autora Milana Krajnovića, pod nazivom "Uobličavanja". Izložba traje do 21. jula.

 


"Stvaralašto Milana Krajnovića, umetnika iz Banja Luke, beogradska umetnička javnost do sada je imala priliku da vidi samo na referentnim grupnim izložbama. Već na osnovu takvog uvida može se doneti zaključak da je reč o autoru čiji likovni jezik potvrđuje visok nivo grafičke scene na ovim prostorima. U tom kontekstu treba posmatrati i ciklus grafičkih listova "Uobličavanje", izložen u Umetničkoj galeriji "Stara kapetanija", gde šira javnost po prvi put ima priliku da se na sveobuhvativan način upozna sa njegovim delom. 

Pažljivo osluškujući eho korifeja istorije umetnosti ali istovremeno prateći i vlastiti senzibilitet, Krajnović je izgradio likovni rukopis koji reflektuje damare vremena u kome nastaje. Prezentovani radovi odaju nesumljivu zrelost izlagača i sigurno vladanje grafičkim tehnikama. Ova izložba otkiva i delikatnu i promišljenu prirodu umetnika koji stvaralački proces doživljava kao izazov i podstrek za stvaranje novih likovnih situacija. Svaka kompozicija je svet za sebe ali je prevashodno deo homogene celine jer istovremeno sa stilskim jedinstvom, dinamika sadržaja je ravnopravni kontrapukt izložbe.

Krajnović neguje poetiku koja je po svojoj koncepciji orijentisana ka apstraktnom izrazu. Izgrađenoj vizuelnoj dramatici nije potrebna nikakva tematika, osim onoga što neposredno "saopštava" oku. Svetlost i kretanje su osnovni ikonografski problemi i oni svoj ekvivalent dobijaju u bespredmetnim kompozicijama svedenim na likovne suštine, dok je linija, kao simbol staze kojom čovek ide kroz život, primarni modus izražavanja. Nastali kao rezultat simbioze likovnosti i tehničkog umeća, ovi radovi deluju kao spontani vizuelni doživaljaj a u stvari su rezultat kompleksnog pristupa delu. Raznovrsne izvođačke mogućnosti koje tehnika linoreza ima, znalački su iskazane kroz plastičnu lepotu oblika. Raskošna faktura kreće se u domenu ekspresionističkog minimalizma u kome vlada suptilni štimung elemenata. Ta vrsta misaone, likovne i fizički opažajne angažovanosti daje mogućnost intuitivnog iščitavanja sadržaja koji posmatrača vešto uvlači u carstvo svog unutrašnjeg univerzuma. 

Stil Milana Krajnovića je dinamičan, prožet odnosima kontrasta kao imperativom, dok se analitičko koncipiran raspored elemenata može smatrati idiomom njegovog dosadašnjeg opusa. U prvi plan su stavljene linije različitih vrednosti i modaliteta, čije neupadljive ali primetne gradacije sugerišu kretanja na jedan krajnje suptilan način. Precizno komponovani linijski sklopovi, njihova tonska mnogostrukost, međusobna preplitanja i sukobi, neke su od manifestacija racionalnog duha koji dosledno sprovodi koncepciju utemeljenu na jezgrovitom likovnom izrazu. Pažljivo određeno mesto svakog elementa i pojedinosti, govori o delikatnosti ovih celina ali istovremeno i demistifikuje čaroliju promena koje se podjednakim intezitetom mogu pratiti na svim grafičkim listovima. Ta neiscrpna riznica likovnih rešenja nastaje permutacijama opozitnog odnosa tačke i linije, svetlosti i senke, kratkih i dugih linija, zasićenog i nezasićenog tkiva. Istovremeno, te minuciozno tretirane forme stvaraju svoj mikrokosmos čija tiha zračenja sugerišu materijalnost vizije. Svaki od ovih radova je dinamičan organizam satkan od sudara (ne)vidljivih horizontalnih i vertikalnih snopova a stepen njihovog osvetljenja i akcentovana taktilnost emaniraju različite nivoe asocijacija. U rasporedu, u odnosima oblika, u raščlanjavanju motiva na linearne mreže, dominira živa igra elemenata obogaćena svetlo-tamnim kontrastom, što između ostalog, određuje autorov vizuelni identitet."


      Olivera Vukotić


Milan Krajnović - "UOBLIČAVANJE" - linorezi

Rođen 1968. u Gospiću. Diplomirao na Akademiji umjetnosti u Banjaluci 2006. Izlaže od 2005. na značajnijim kolektivnim izložbama grafike u zemlji i inostranstvu.


Koncept ciklusa "Uobličavanja" počiva na tri elementa, koja su u odnosu koji nije linearan, već se jedni u odnosu na druge ponašaju istovremeno kao uzroci i kao posledice.

Mreža

Osnovni element likovnog jezika jesu jedna ili dve mrežne jedinice (modula), koje umnožavanjem tvore novu realnost, različitu od skupa pojedinačnih elemenata. Na putu do toga one ostaju iste, rotiraju se, uvečavaju ili umanjuju. U igru su uvučeni odnosi svetlo-tamno i tamno-tamno.

Svetlost

Nastaje iznutra, iz crnog, iz mrežnih čvorova i postaje preovlađujuci kvalitet, ponašajući se pri tom kao opredmećeni zvuk.

Unutrašnji kosmos

Posledica tog opredmećenog zvuka je slika unutrašnjeg kosmosa, koji reflektuje spoljašni, proizvodeći i (naučno) fantastične asocijacije.


 


 


Datum objavljivanja: 05.07.2009.