Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Umetnost i vlast : srpsko slikarstvo 1945 - 1968

U Prodajnoj galeriji ,Beograd, u ponedeljak 18.oktobra, u 12 h, Lidija Merenik predstavlja svoju knjigu, Umetnost i vlast : srpsko slikarstvo 1945 - 1968, u izdanju Fonda Vujičić kolekcije iz Beograda, u saradnji sa Filozofskim fakultetom Univerziteta u Beogradu.

 


Knjiga Umetnost i vlast: srpsko slikarstvo 1945-1968. autora Lidije Merenik, u izdanju Fonda Vujičić kolekcije iz Beograda, u saradnji sa Filozofskim fakultetom Univerziteta u Beogradu, predstavlja II dopunjeno, i vizuelnim materijalom bogato opremljeno, izdanje knjige Ideološki modeli: srpsko slikarstvo 1945-1968 (2001).

Autorka daje uvid u važna poglavlja politike, kulturne politike i umetnosti Titove Jugoslavije, te u odnos umetnosti, umetničkih udruženja, grupa i pojedinačnih umetnika prema politici, državnoj i partijskoj vlasti. Cilj knjige je da se razvoj srpskog slikarstva od socijalističkog realizma, preko različitih vidova visokog modernizma, do beogradskog enformela, dela Leonida Šejke i Mediale pa zaključno sa novom figuracijom, i posebno izdvojenim opusom Ivana Tabakovića, sagleda prevashodno kroz izučavanje razvoja njegove ideologije, preovlađujućeg sistema ideja i pojmova izraženih u umetnosti i kulturi. Međutim, kako je sam kulturološki sloj ideologije omeđen i uslovljen istorijskim, društvenim i političkim kretanjima i nužnostima, obraćanje pažnje na politički nivo ideologije bilo je neophodno, iako ne i presudno - otuda su izdvojena četiri modela 1) Totalitarni model, 2) Modernistički model, 3) Kritički i rani postmoderni model, 4) Ivan Tabaković – čije delo je model po sebi.

Iako je na prvi pogled jasno da u ovom slučaju nema dominantnijeg čitanja dela od onog koji pokazuje da „nema znaka ili misli o znaku, koji ne bi bili o vlasti ili od vlasti“, L. Merenik zastupa stav o metodološki otvorenom delu: „knjiga koja može da se pročita samo na jedan način može da zadovolji one koji veruju da i stvarnost postoji samo u jednom vidu“. Knjiga je kako istraživačko-deduktivni tekst, tako i priča o umetnosti, o podaništvu i zabludama, o kreativnosti i buntu, o nastajanju i nestajanju u telu politike i okrilju vlasti.

Naslov Umetnost i vlast: srpsko slikarstvo 1945-1968. izlazi u ediciji Istorija Fonda Vujičić kolekcije. Vujičić kolekcija je ugledna privatna umetnička zbirka srpske umetnosti 20. veka sa sedištem u Beogradu, koja poseduje oko 500 umetničkih dela od oko 200 autora: od umetnika koji su obeležili prve četiri decenije 20. veka, poput Nadežde Petrović, Koste Miličevića, Branka Popovića, Save Šumanovića, Ignjata Joba, Petra Dobrovića, Ivana Radovića, Milana Konjovića, Jovana Bijelića, Mihaila Petrova i dr.; do reprezentativnih dela srpske umetnosti druge polovine 20. veka i autora poput Petra Lubarde, Ivana Tabakovića, Aleksandra Tomaševića, Lazara Vozarevića, Leonida Šejke, preko protagonista beogradskog enformela i Nove figuracije do konceptualne umetnosti i srpske umetnosti poslednjih decenija 20. veka. Fond Vujičić kolekcije, posebno okrenut afirmaciji umetnosti kroz izdavaštvo, nastoji da pokaže jedan mogući pristup arhiviranju, proučavanju, valorizovanju i interpretiranju umetničkih pojava, ličnosti i tokova koji su nezaobilazni deo srpske kulture 20. veka i njene baštine u 21. veku. Fond objavljuje teorijske i istorijskoumetničke tematske, problemske ili monografske studije u tri edicije: Teorija, Istorija i Umetnici. 


Lidija Merenik je profesor na Seminaru za studije moderne umetnosti, Odeljenja za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.


 


Datum objavljivanja: 14.10.2010.