Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Umetnici o krizi slikarstva

Filozof Milorad Belančić i likovni kritičar Ješa Denegri organizovali su u Cvijeti Zuzorić izložbu s nazivom "Umetnici o krizi slikarstva". Otvaranje je u utorak, 21. septembra u 19 sati.

 


Izložba je zamišljena kao prikaz radova osam likovnih ili vizuelnih umetnika:  Vladimir Kopicl, Mileta Prodanović, Raša Todosijević, Goran Đorđević, Milan Stašević, Dejan Grba, Selman Trtovac i Dina Belančić  koji se, kod nas, bave graničnim pitanjima slikarstva i post-slikarstva. Ta pitanja su predmet obrade i u nedavno objavljenoj knjizi Milorada Belančića: Smrt slike (Ogledi iz filozofije umetnosti). Zato je ova knjiga prihvaćena kao neka vrsta teorijskog povoda i uvodnog teksta za ovu izložbu.


U savremenom svetu visoko se cene fotografske, digitalne, mentalne, pokretne, krvne, ekranske i mnoge druge slike... Danas se, najzad, govori i o slikovnom obrtu ili povratku slikovnosti, a već dugo i o virtuelnoj, što u izvesnom smislu znači i slikovnoj, realnosti (sveta). Sve to ipak ne daje odgovor na pitanje: zašto u savremenoj umetnosti sve manje mesta ima za tradicionalnu, doslovno shvaćenu sliku? Da li je time temeljno redefinisan sam status vizuelne umetnosti?


Jedno je sigurno: slika danas nije jednostavno negirana, uništena, destruirana, niti je zamenjena nečim sasvim drugim, nego je, samo, pomerena, preneta, prenesena, metaforički situirana u ravan novih vizuelnih prostora. Pri tom, mi nismo sigurni kakva je ta nova, druga uslovnost ili post-uslovnost slike. čak i pod pretpostavkom (koja je uostalom sumnjiva) da za umetnost izvan slike (instalacija, performans itd.) sama slika nema više neko naročito značenje, ipak ostaje i dalje zanimljiv obrt: od slike ka post-slici. Ili obrt: od likovnog ka vizuelnom bez likovnog. Mogli bismo ga nazvati i slikovnim ili postslikovnim obrtom. Taj obrt, u kojem povlašćenu ulogu imaju dokument (kao slikovni ready-made ili slikovna instalacija) i digitalizacija slike, govori nam nešto veoma značajno o uslovnosti savremene umetnosti, koju tek moramo da razjasnimo. Zbog svega toga preko nesumnjive kriz slike ne možemo ni teorijski ni praktično da pretrčimo kao preko nečega samorazumljivog. Zato izložba u Cvijeti Zuzorić ima za cilj da stvori uslove u kojima bi o aktuelnoj krizi slike moglo da se razmišlja na jedan produktivan način.


Svaki od navedenih umetnika u Cvijeti popunjava jedan zid (prostor) radovima koji na reprezentativan način "tematizuju" njegov produktivni odnos prema aktuelnoj krizi slike i mogućnosti ili tzv. povratka slici, ili nečemu što bi moglo da se nazive post-slikom, odnosno drugačijom, ne više tradicionalnom slikom.


 


Datum objavljivanja: 21.09.2010.