Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Tomislav Peternek / Susretanja

U petak, 29. oktobra u 19 časova u Blok Galeriji, Jurija Gagarina 221., otvara se izložba fotografija Tomislava Peterneka. Promocija monografije " Život sa fotografijom", izdanje Refot B, Beograd, održaće ce nakon otvaranja izložbe , u 20 časova, u prostoru Velike Sale NBKM.

 


Fotografi  TOMISLAV PETERNEK




Stamen, odlučna koraka, rastom nadvisuje druge oko sebe. Njegova senka promiče tribinama, televizijskim ekranima, ratištima... Ostvario je na desetine hiljada lajka-kvadrata. Utiče na naš javni i fotografski život više od četiri decenije, i to kako, i koliko! Da je izvan Srbije bio bi evropski. Ali šta će to njemu, Tomislavu Peterneku, koji je svojim fotografskim delima davno dospeo u prestižne svetske magazine, a ni Evropa kao ni svet nisu više zavodljiv cilj za časnog čoveka. Baveći se najpre izložbenom fotografijom, uporedo sa profesionalnim opredeljenjem fotoreportera, on je već početkom šezdesetih godina pokazao prve znake raskida sa fotografijom starog, piktorijalnog koncepta. Izložbom "Svet mašte" iz 1972, najavio je i značajan iskorak. Već tada je, kao nekakav estetički prorok, bojom i simbolima nagovestio svoje nemirenje sa konvencijama. Uporedo, prodirao je u život i iz njega izdvajao sasvim tanane, skoro eterične slojeve. U razvoju Peternekove varijante fotonovinarstva primetan je uticaj one struje evropske dokumentarne fotoreportaže koja je uvek išla linijom otpora prema svemu što je normirano i guši slobodu izražavanja. I on je svojim radikalnim, a često i sablažnjivim, pristupom temi više nego drugi uzdrmao ustaljene šablone, uredničke navike i sterilne konvencije novinarske prakse. često je zadirao u pitanja koja su nadrastala okvire klasične novinske fotografije i time dospevao do graničnih područja našeg fotožurnalizma, pokazujući da taj "posao", ne mora biti samo pitanje puke egzistencije fotografa, i ispunjavanje uobičajenih redakcijskih zadataka "da se popuni broj", već može biti i slika aktivnog odnosa prema životu.Nikada nije bio oslonjen na jalovo domišljanje, već uvek na život. Stizao je tamo gde drugi nisu, a mnogi nisu ni smeli: obišao je sva jugoslovenska ratišta, fotografisao drame i veselja, život i iza života. Stizao je da u tome bude i prvi i poslednji. Još i danas on za sobom, sa zapanjujućom energijom i poletom, ostavlja druge, pa i mnogo mlađe, izazivajući, usput, i kontroverze o svom delu. Jedni ga s razlogom hvale i veličaju, drugi ga pogrešno čitaju a malo razumeju, treći sitničavo cepidlače, ili se ponašaju po principima svih ignoranata na svetu.

Budući da je svaki tekst o jednom autoru u neku ruku i retrospektivan, neće smetati da se uputi još jedan pogled u mnogobrojne oblasti Peternekovih aktivnosti, bez namere da o njima donosi konačna ocena. Sledeći hronologiju doga|aja - uz strepnju da se ponešto ispusti ili nedovoljno dorekne - skrećemo pažnju da se raspon njegovog delovanja prostire od umetničke i izložbene fotografije, preko naslovnih strana novina, knjiga i publikacija, modne i reklamne fotografije, do podvodne fotografije. Uporedo, uz umetničku fotografiju, Peternek je među prvima uveo u aktuelnu izložbenu praksu teme iz neposredno sagledane stvarnosti i time znatno doprineo utemeljenju "lajf"-fotografije u našem prostoru. A na planu fotografije kao primenjene umetnosti afirmisao se kao stvaralac nemira, traženja i eksperimenata, pretežno sa fotografijom u boji. Tokom celog radnog veka doprinosio je razvoju fotografije i kao učesnik mnogobrojnih izložbi, grupnih i samostalnih. (Po dubokom uverenju ovog pisca, Peternekove autorske izložbe: "Crveni univerzitet", 1968; "100 naslovnih strana NIN-a", 1975; "Sa dve reke", 1977; "Godina četvrta", 1993, i "45 paklenih noći Beograda", 2000 - svaka za sebe u oblastima lajfa, kolorističkih eksperimenata, društvene dokumentacije, primenjene ili ratne fotografije - zauzele su paradigmatska mesta u savremenoj srpskoj fotografiji). Takođe je neumorni prenosilac svojih znanja mlađim fotografima, kroz školu za fotoreportere ili sopstvene foto-radionice. A ako se tome pridoda učešće u mnogobrojnim televizijskim emisijama i dokumentarnim filmovima, prilozi foto-kolekcionarstvu ili pomno praćenje svega novog u struci (digitalna fotografija ili internet-prezentacija, u čemu je takođe među prvima u nas) - jasno je da je reč o sveobuhvatnoj i radoznaloj ličnosti koja ne stoji, niti čeka pred izazovima vremena, već upravo u novom, nepoznatom i neotkrivenom nalazi razloge za postojanje svog stvaralačkog bića.

Malo je autora u celokupnoj istoriji jugoslovenske fotografije koji su, poput Peterneka, toliko sazdani od nerva za vizuelno, od osećaja za trenutak, od sluha za dramatiku. Osetljiv za sve što izmiče drugima, sposoban je da izdvoji ne samo ključne trenutke, već i suštine tih momenata. Krasi ga spontanost, neposrednost, dinamičnost i jasnoća. Prizori sačuvani Peternekovom optikom - bez obzira da li su estetičke opservacije ili odjeci događaja koji su grubo prekidali tok mirnog života - pokazuju da se iz njih uvek mogu sagledati autentične činjenice jednog podneblja i vremena. A šta se više očekuje od ozbiljnog stvaraoca? Zato s razlogom, kao rezime, citiramo tekst iz kataloga retrospektivne izložbe autora, održane u Parizu maja-juna 2001. godine: "Fotografsko delo Tomislava Peterneka, prisutno u javnom životu već četiri i po decenije, izuzetno je po obimu i impresivno po vrednostima. A njegov autor ostaje zapamćen kao samostalan i celovit stvaralac, uvek oslonjen na autentičnost i univerzalno vezan za istinu".


Goran Malić

G. M, Istine o životu, Refoto, 6, Beograd, 2001, 18-26. (O T. Peterneku - portfolio). 




Tomislav Peternek je rođen u Vinkovcima, 1933. Završio Realnu gimnaziju. Fotografijom se bavi od 1954. Ubrzo je primljen u članstvo SULUJ-a. Majstor fotografije FSJ postaje 1967, nosilac međunarodnih zvanja: Artist FIAP (Afiap) 1967, Ekselencija FIAP (Efiap) 1973. Bavljenje novinskom fotografijom započeo 1954 u “Svetlosti” (Kragujevac), zatim dolazi u Beograd i nastavlja 1959 u “Borbi”, “Sport i svetu”, 1963 “Mladosti”, “Jugoslovenskoj reviji”, “Ekonomskoj politici”. Dvadeset četiri godine bio je urednik fotografije NIN-a i u tom periodu (od 1970 do 1993) objavljuje oko 700 naslovnih stranica ovog značajnog političkog časopisa. Uporedo, uz rad u fotožurnalizmu, bavi se primenjenom fotografijom, reklamnom, modnom, podvodnom. Učesnik mnogobrojnih grupnih izložbi fotografije. Član ULUPUDSA-a, i Udruženja novinara Jugoslavije i Srbije od 1980, bavi se podvodnom fotografijom; snima u Jadranskom moru, Karipskom­ moru, Indijskom okeanu, Crvenom moru... Pri Jugoslovenskom institutu za novinarstvo pokreće obrazovni smer za fotoreportere 1985, kao mentor odseka edukuje preko 300 mladih ljudi od kojih su danas većina njih značajna imena u oblasti novinske fotografije. U drugoj polovini 1993. počinje da radi kao slobodni umetnik. Radi fotografije za razne listove širom sveta. Akreditovan dopisnik pri Ministarstvu informisanja Jugoslavije od velikih­ foto agencija; Reuters, Eastlight, Contrast, UNICEF, a poslednjih osam godina za Sygmu iz Pariza. Živi i radi u Beogradu.

Samostalne izložbe : 1957 Kragujevac, Dom kulture / 1958 Vinkovci, Narodna biblioteka / 1964 Skoplje, “Skopljanci kroz zemljotres i poplavu“ / 1965 Beograd,”Mladi Jugosloveni“ / Vadi el Natrun-Egipat, “Svet mladih” / 1966 Beograd, Dom omladine, “Koncert za 100 fotografija” / 1968 Beolgrad, Dom omladine, “Crveni univerzitet” / 1972 Beograd, Salon fotografije, “Svet mašte” / 1974 Beograd, Dom pionira, “Mali čovek” / 1975 Beograd, Salon fotografije, “100 naslovnih strana NIN-a” / 1977 Beograd, Muzej primenjenih umetnosti, “Dve reke” / 1978 Moskva, Vilnus, Klajped, SSSR, “Dve reke” / 1979 Beograd, Manakova kuća, “Stare kamere iz zbirke T. Peterneka” / 1980 Beograd, Atelje 212, “Podvodna fotografija” / 1982 Zagreb, Arhiv Toše Dabca, “Šesti kontinent” / 1983 Dubrovnik, Palata Sponza, “Podvodna fotografija” / 1984 Beograd, Srećna galerija, “Monografija Peternek” / 1985 Titovo Velenje, Novo mesto, Osijek, Titograd i Zagreb, “Monografija Peternek” / 1986 Beograd, Klub Bojan Stupica, “Podvodni svet tri mora” / 1988 Beograd, Galerija Američkog kulturnog centra, “Peternek po Americi” / Beograd, UP “Cvijeta Zuzoric”, “Retrospektivna izložba” / Leskovac, “Retrospektivna izložba” / 1989 Beograd, Narodni muzej, “Bodina naroda” / 1993 Bijeljina, Galerija “Milan Atanacković”, “Brcanski zid” / Beograd, Muzej primenjenih umetnosti, “Godina četvrta” / 1994 Leskovac, Muzej grada, “Godina četvrta” / Stutgart (S. R. Nemačka), Gradska većnica, ”Rat pred našim vratima” / Bornheim-Keln, “Rat pred našim vratima” / Priština, Klub Vojske Jugoslavije, “Ratne fotografije” / 1995 Vitebskoj, Belorusija, “Godina četvrta” / 1997 Budimpešta, (Mađarska), Etnografski muzej, “Ratna fotografija iz Jugoslavije” / 1999 Beograd, Mala galerija REFOT-B, “45 Paklenih noći Beograd” / Moskva (Rusija), Univerzitet Patris Lumumba, “Agresija NATO” / 2000 Biselje, Konversano, Modugno, Bari, (Italija), ”45 paklenih noci Beograd” / Starčevo, Galerija BOEM, “Trenutak istine” / 2001 Pariz, Jugoslovenski kulturni centar, “Život” / 2002 Novi Sad, Galerija “Prometej”, “Život” / Banja Luka, Galerija “Banski dvor”, “Život” / 2004 Beograd, Francuski kulturni centar, “Randevu sa Parizom” / 2007 Baku, Azarbedžan, “Ayna”, “Život 2” / 2008 Banatski Brestovac, “Život” / Beograd, Galerija “Politika”, “Putovanja između dva milenijuma” / 2010 Novi Beograd, Blok Gallery, “Susretanje“

Nagrade (izbor) : 1955 Zlatna medalja na Klupskoj izložbi fotografije, Kragujevac / 1959 Srebrna medalja na Medjuklubskoj izložbi fotografija, Novi Sad / 1961 Zlatna statua na međuklubskoj izložbi fotografija, Novi Sad / Memorijalna plaketa na četvrtom salonu, Kalkuta / 1964 Bronzana medalja na XXII Internacionalnom salonu Albert 1, Sarleroa (Belgija) / Zlatna medalja na Međunarodnoj izložbi “Čovek nedeljom”, Zel am See, (Austria) / 1965 Zlatna medalja na Međunarodnoj izložbi fotografija, Plovdiv / Specialna nagrada, prva nagrada i dve treće nagrade na izložbi foto-konkursa za socijalističku fotografsku umetnost, Berlin / 1967 Prva nagrada na foto-konkursu za socijalističku fotografsku umetnost, Berlin / 1972 Nagrada za najuspešniju naslovnu stranu NIN-a, Beograd / 1973 Nagrada za najuspešniju naslovnu stranu NIN-a, Beograd / Godišnja nagrada ULUPUDS-a, Beograd / 1976 Nagrada za reportažu “Popis Koruških Slovenaca”, “Vjesnika” i “Večernjih novosti” na izložbi JU-press-foto, Beograd / 1977 Diploma ULUPUDS-a na izložbi Majski salon, Beograd / Nagrada publike na Majskom salonu, Beograd / 1981 Dve zlatne medalje (za pojedinačnu fotografiju i kolor-kolekciju) na Prvoj jugoslovenskoj izložbi podvodne fotografije u okviru Salona fotografije, Beograd / 1983 Dve zlatne i jedna bronzana za fotografije i dijapozitive na Drugoj jugoslovenskoj izložbi podvodne fotografije, Piran / 1986 Zlatna plaketa na Međunarodnoj izložbi podvodne fotografije, Harkov-Kiev, (SSSR) / Oktobarski salon likovnih umetnosti, Nagrada Salona za fotografiju i Nagrada ULUPUDS-a, Paviljon “Cvijeta Zuzorić”, Beograd / Otkupna nagrada na izložbi Sekcije fotografa ULUPUDS-a, Muzej primenjenih umetnosti, Beograd / 1992 Nagrada za životno delo “Svetozar Marković”,  Udruženja novinara Srbije, Beograd / 1999 Nagrada za životno delo za oblast fotografije Nacionalnog centra za fotografiju, Beograd / 2001 Nagrada za trajni doprinos u oblast kulture Beograda za 2000 godinu “Zlatni beočug”


Portfolio Blok Galerija


 


Datum objavljivanja: 26.10.2010.