Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Srbija, zemlja fresaka

U četvrtak, 29. aprila, 2010., u Srpskom kulturnom centru u Parizu, biće otvorena izložba "Srbija, zemlja fresaka". Izložba koja je prvi put realizovana 2007. godine kada je predstavljena u Strazburu, a zatim u Klagenfurtu i Ljubljani autorska je izložba mr Bojana Popovića, upravnika Galerije fresaka u Beogradu.

 


Tokom naredna dva mesece posetioci Srpskog kulturnog centra će imati priliku da vide 13 kopija fresaka, odlivake kamene plastike, kao i dve makete enterijera manastira Sopoćani i Mileševa. Upoznavajući se, tako, sa jednim segmentom fonda Galerije fresaka, publika će biti u prilici da se neposredno upozna sa specifičnim vizuelnim izrazom srpske srednjevekovne duhovnosti.


Mnogobrojni manastiri, nastali u periodu od 12. do 15. veka, predstavljali su duhovna utočišta i rasadnike umetnosti, ali i temeljna uporišta budućih institucija modernog društva. Tokom ovog razdoblja formirana je osnova za procvat autohtone kulture, nastale spajanjem uticaja romaničke i gotičke umetnosti u sferi arhitekture i skulpture, sa vizantijskom umetnošću u domenu slikarstva.


Srednjovekovnu umetnost srpskog podneblja moguće je predstaviti na mnogo načina, ali su freske i kamena plastika svakako njen najreprezentativniji i najrečitiji vid. Tako će pariskoj publici biti predstavljena čuvena freska "Bogorodica sa Hristom hraniteljem" iz Bogorodice Ljeviške. Slikarski program Dečana će biti predstavljen freskom "Sveti Đorđe", Gračanice – ktitorskim portretima kralja Milutina i kraljice Simonide, Sopoćana – fragmentom komozicije "Rođenje Hristovo", a crkve svetog Dimitrija iz kompleksa Pećke patrijaršije – scenom  "Rođenje Bogorodice".


Kao materijalno svedočanstvo jednog minulog vremena, freske ujedno predstavljaju i vanvremenski kod za razumevanje sudbine jednog naroda, njegove duhovnosti i ideologije. Osim religioznog aspekta, ove freske bile su i ostale simbol duhovne i državne samostalnosti srednjovekovne Srbije, a danas predstavljaju suštinski deo srpskog kulturnog identiteta.


 


 


Datum objavljivanja: 26.04.2010.