Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Slučaj Grupe ABS

U petak, 16. aprila, 2010. godine u 19 časova u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine, Dunavska 37 u Novom Sadu, otvara se izložba "Slučaj Grupe ABS ili slikarstvo kao kritični simptom tranzicije". Autor izložbe: dr Miško Šuvaković Kustos izložbe: Nebojša Milenković

 


Umetnička grupa ABS:  Alan Alebić, Ivica Blažić i Ivan Skvrce


Grupa ABS je formirana kao kritička platforma unutar materijalne prakse i političkih kontradikcija hrvatskog  savremenog slikarstva, umetnosti i potencijalnosti tranzicijske kulture i društva. Grupa je formirana pokretanjem kritičkog potencijala “slikarskog rada”, tj.  pokretanjem “simptoma” unutar savremnog hrvatskog društva. Njihov rad, zato, nije “prijatno” ili “prijemčivo” građansko slikarstvo posle postmoderne u doba rekonstituisanja nacionalnog društva i njegove građanske srednjeveropske vizuelne kulture. Slikartsvo Grupe ABS je realizovano i pokazano slikama-kao-simptomima koji sugerišu neprijatnu i otuđenu atmosferu kritičnih ili kriznih situacija unutar konfluiktne politične savremenosti.  


Za delovanje Grupe ABS  bitne su zamisli “simptoma”, “situacije” i “vizuelne pokaznosti” društvenog konflikta medijem slikarstva i izvođenjem pojedinačnog završenog slikarskog dela kao indeksa društvenosti. Slika kao simptom indeksira te time pokazuje društvenu situaciju tako što je materijalni događaj koji pokreće klizanje društvenih značenja među efektima kulturalnih praksi. Izlaganje slike kao situacije vodi od slikarskog dela kao “vidljivog teksta” do izvense ili neizvesne atmosfere umetničkih, kulturalnih ili društvenih događaja koje slika pokreće, remeti, konstruiše ili decentrira. Njihova dela su “vizuelno pokazna”, a to znači da se oslanjaju na spektakularizaciju uobičajeno nevidljivih društvenih odnosa u polju slikarstva i zatim medijsko-performativnog prezentovanja te nevidljive strukturacije “hrvatske kulturalne/društvene politike”. 

Izvod iz teksta dr Miška Šuvakovića

 


Kako manipulisati manipulatorom ─ i(li) da li se (prećutnim) podržavanjem sistema koji se samorazara nepoštovanjem vlastitih pravila (igre), zapravo, u šire polje društvenosti ali i samo tkivo kulture kao takve, unosi poremećaj koji preti da čitav sistem obesmisli do te mere da više nikakva pravila neće biti bitna?

Pukotine u sistemu kulture u Hrvatskoj, ili pak nepostojanje samog sistema (kulturne politike) kao takvog, za umetničku grupu ABS postale su manevarski prostor za otpočinjanje složenih igara moći kod kojih, umesto jezika umetnosti (jezika umetnika), ključni postaju odnosi na relaciji umetnost → umetnički i javni/društveni prostor (kontekst) u kom se ista odvija (nastaje).


Izvod iz teksta Nebojše Milenkovića


 


Datum objavljivanja: 15.04.2010.