Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Slike Jovana Kokotovića

Ovogodišnju jesenju sezonu Kulturni centar Vršac započinje izložbom Jovana Kokotovića pod nazivom "Danas je sve pornografija". Svečano otvaranje izložbe je u četvrtak. 9. septembra u 19h, a radovi će moći da se pogledaju do 20. septembra.

 


Jovan Kokotović je rođen je u Vršcu. Intenzivno se bavi slikanjem od 1990. godine. Osnovna saznanja o slikarstvu stekao je u ateljeu umetnika Živka Grozdanića. Član je ULUV-a i ULUS-a.


Slikarstvo  Jovana  Kokotovića


Postavku kojom se Jovan Kokotović ovaj put predstavlja vršačkoj publici čine radovi svrstani u nekoliko serija koje posmatrača vode kroz zanimljivu razvojnu liniju autora: 




"Danas je sve pornografija" čini 9 radova, uniformnog, 1x1 m, formata. Upečatljiva visceralna gama snažno upućuje na mučnu atmosferu svakodnevnih situacija i dosledno je provučena kroz ceo ciklus u kome autor vešto uspeva da istrgne scene haosa iz nepreglednog mora novih medija. 

"Gradovi krivih krovova" je serija od tri rada u kojima je, sem nešto izmenjene tematike, tj iskakanja iz manirističke figuracije, Kokotović najavio svedeniji kolorit i daleko sigurnije tretirao crtež. Ova promena najavljuje nešto što će se u kasnijim ciklusima razviti u interesantan "postupak nedovršavanja" Autoru u jednom trenutku postaje bliska poetika nedovršenosti, jer je dosledno sprovodi na nekoliko platana koja na potpuno isti način ostavlja nedorečenim. 

Pored potonjih kvalitetnih izleta u polje ekspresije i prilično sigurno crtački tretiranih radova, u postavku je ušlo i nekoliko dela iz ranijeg perioda gde se jasno prepoznaju uticaji predstavnika nemačkog ekspresionizma ali su to radovi koji nisu puke kopije uzora. Oni otkrivaju jedan bogati svet umetnikove moći imaginacije i smeštanja savremenih likova i događaja koji bi realno mogli biti preslikavanje istorijskog trenutka u kome se rađa i uzorno slikarstvo ekspresionizma. To su radovi većih dimenzija za koje se umetnik odlučuje, verovatno u nameri da opskurnu prirodu predstavljenih likova, arhietipiziranih na Bekmanov način, pojača i giganterijom formata ali i daleko nemirnijim koloritom koji unosi strepnju u oko posmatrača.

Izborom nekoliko mrtvih priroda obuhvaćenih zajedničkim nazivom "SCENE IZ ALISINOG SVETA", autor postavke je želeo da ukaže na kvalitativnu ujednačenost bez obzira na tematiku ili format kojim se Kokotović služi u svom izrazu. Mrtve prirode nose neverovatnu koloritsku atmosferu varirajućih toplih i hladnih tonova a motivski nas uvode u jedan potpuno lični, mikro–svet u kome autor podjednako nalazi formulu estetskog. 


Kokotovićevo stvaralaštvo u domenu slikarskog medija je ekspresivno u izrazu i tematski je vezano za ovaj pravac. Ono, duboko, hirurški precizno secira različite društvene anomalije, kao što su primitivna pornografija kojom je zasićen svaki trenutak našeg bivstvovanja, ili različite socijalne uloge koje su na njegovim platnima ovaploćene u belim, sablasnim licima-maskama naglašenih emotivnih stanja. Kokotović obrađuje devijantne uloge olako preuzete iz masovnih medija, gde su likovi iz low-buget produkcija preplavli realni prostor u kome umetnik stvara, i kao svako senzibilno biće ove momente prenosi u prostor slike. Fenomen Kokotović postaje još intrigantniji kada se uzme u obzir da je on autodidakt, što je naravno za savremenu umetnost irelevantno, ali ipak samouki umetnik koji je izbegao čestu zamku akademizma i potpuno slobodno doživeo slikarski medij. 




Nešto slično o Kokotovićevom slikarstvu zapaža i likovni kritičar Sava Stepanov koji ističe da je "Kokotovićevom senzibilitetu bliži subjektivistički pristup svetu i slici. Sasvim spontano, bez opterećenja, on počinje da stvara ekspresivne slike monumentalnog formata. Ničim nesputavanim i oslobođenim zamahom, definiše sopstvena viđenja i doživljavanja svakodnevlja. Intuitivno, Kokotović se priklanja postmodernističkoj filozofiji slike ispunjene čitavim bogatstvom mogućih sadržaja i metaforičkih značenja. Svesno, on primenjuje dekonstrukcijski način strukturalizacije slike nastojeći da ostvari delotvornu sintezu ekspresionizma, eklekticizma, manirizma i „citata“ iz istorije umetnosti. Slike Jovana Kokotovića su ekspresionističke."




autor postavke Jelena Gorički


 


 


Datum objavljivanja: 07.09.2010.