Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Skulpture Stanimira Pavlovića

U utorak, 26. aprila u 19 sati u Galeriji Feniks, Tadeuša Košćuškog 28, otvara se samostalna izložba skulptura autora Stanimira Pavlovića, pod nazivom, "Cvet Kilimandžara". Izložba traje do 7. maja.

 


Stanimir Pavlović rođen je 1945 godine u mestu Strezovce kod Preševa. Diplomirao je 1970. godine na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, odsek vajarstva. Član je ULUPUDS-a. od 1971. godine. Od 1975. do 2010. radi kao vajar u Narodnom pozorištu u Beogradu. Od 1965. godine izlaže samostalno i do sada je ostvario 15 samostalnih izložbi u Preševu, Požarevcu, Beogradu, Trsteniku, Nišu, Vranju, Grockoj, Sremskoj Mitrovici, Rumi, Leskovcu i Beču. Izlagao je i na 95 grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Ima više realizovanih dela u vlasništvu muzeja, galerija, privatnih zbirki, ustanova i javnih prostora (Beograd, Požarevac, Tuzla, Kragujevac, Cazin-Ostrožac, Smederevo, Kuvajt, New Jork, Pjong Jang-Koreja, Aterton-Kalifornija, Preševo, Zagreb, Atina-Grčka, Vranje, Trstenik, Brisel-Belgija, Madrid-Španija, Ženeva-Švajcarska, Salaš Noćajski-Mačva, Sarajevo, San Francisko, Ruma, Sremska Mitrovica, Leskovac, Mrkonjić grad, Srbinje, Viševac, Višegrad-Manastir Dobrun, Laktaši, ).

 

Nagrade:

      1968. god. Beograd - Druga nagrada za skulpturu od snega „Skadarlija“

      1973. god. Beograd – Treća nagrada za skulpturu galerija Doma JNA

      1978. god. Vranje - Prva nagrada za otkup za spomenik Drugog svetskog rata

      1981. god. Mačvanski Prnajvor – Druga nagrada za spomenik Drugog svetskog rata

      1983. god. Beograd - Otkupna nagrada Oktobarskog salon, Godišnja nagrada ULUPUDS


      1987. god. Beograd - Godišnja nagrada ULUPUDS-a za skulpturu

      1988. god. Trstenik - Treća nagrada za spomenik Nikoli Tesli

      1994. god. Beograd - Narodni Muzej - Nagrada za skulpturu Nikola Tesla 


      2001. god. Beograd - Godišnja nagrada ULUPUDS-a za stvaralačke rezultate u 2000. 

      2002. god. Beograd - Godišnja nagrada ULUPUDS-a za stvaralačke rezultate u 2001.

      2003. god. Vranje - Godišnja nagrada Vranja za izuzetne rezultate u oblasti umetnosti

      2003. god. Laktaši - Druga nagrada za spomenik žrtvama građanskog rata

      2009. god. Beograd - Narodno pozorište - Nagrada za životno delo

      2011. Beograd - Nagrada za životno delo (ULUPUDS)

 

 

"Umetnički život uopšte izgleda kao penjanje na najvišu planinu Afrike. Strmo i neizvesno, tek, kada i dođeš do kraja tamo te čeka ohlađeni vulkan, pretpostavljam i pepeo, goli pejsaž sa vrlo malo biljnog sveta. Na obroncima čuješ pesmu nepoznatih ptica i ne razumeš ih, jer si stranac u toj zemlji i daleko si od kuće.

Ovu sliku mi je poklonio umetnik Stanimir Pavlović naslovivši jednu od svojih skulptura "Cvet Kilimandžara".  Njegova dela nastaju spontano, a potom se imenuju, kao što se tek rođenoj deci daju imena. Stanimir se kao umetnik oprobao u svim vajarskim materijalima, u bronzi, kamenu, drvetu... Međutim, rad u vajarskoj radionici Narodnog pozorišta omogućio mu je da brzo i lako savlada formiranje željene forme u poliesteru, koja putem patinitanja može da imitira bilo koji klasični vajarski materijal. Ovaj postupak, blizak njegovom umetničkom duhu omogućio mu je lako i neposredno realizovanje ideje.

Bila sam impresionirana kada sam u bloku ovog umetnika pored brojnih skica zatekla i fotografiju neke poznate, mlade glumice u zategnutom kostimu. Pomalo mi je ličila na monumentalne kraljevske biste iz Gize. Od te fotografije će možda postati razvijena skulptorska forma. Možda će od nje nastati nekoliko kraljica i princeza, a možda i taj nedostižni cvet Kilimandžara. Bitan je pogled. Ovaj autor pronalazi u svetu oko sebe polazište, inicijalni momenat, od kojeg putem njegovog ličnog, unutrašnjeg sveta nastaju dela.

U radovima Stanimira Pavlovića nema unapred zadate teme. Pokret i forma koju nosi u sebi naći će opredmećenje u apstrahovanim biljnim motivima, balerinama, pticama. Suštinski, on je tipičan apstraktan umetnik jer je metodika njegovog umetničkog mišljenja takva. Šarenolikost sveta je samo polazna tačka za beskonačnu igru masa, dijagonala, kontrasta punog i praznog, za igru nepravilnih formi koja je slična poeziji. (Postoje i drugačiji umetnički pristupi gde se radi o konstrukciji, o pokušaju da se forme realnog stave u nadrealno, pri čemu su umetniku potrebne sve moguće i nemoguće alatke za oslikavanje i dočaravanje postojećeg. Odnosno, onda je potrebno savršeno znanje o predstavljanju realnog da bi se moglo ići dalje, u ono što nazivamo umetničkim izrazom.)

Iako poseduje znanje koje mu omogućava da se povremeno bavi i realističkom skulpturom (primer spomeničke skulpture voždu Karađorđu u selu Viševac), Stanimir u duhu pripada modernizmu, odnosno generaciji umetnika koja je stasala uz dela Henrija Mura, Brankusija, Boćonija... Upravo je otklon od klasičnog, realističnog, akademskog i očekivanog deo ovog duha. Bilo da radi pticu, ženu ili biljku, Stanimir razvija jednu istu, apstraktnu formu sa prazninom, koja neprekidno buja i razigrava se poput "mobila". Upravo tu priču treba da prenese ova izložba u galeriji Feniks, da prikaže taj umetnički put ka Kilimandžaru sa neizvesnim ali zadatim susretom sa "Cvetom Kilimandžara". 


Olivera Gavrić Pavić


Portfolio Galerija Feniks


Datum objavljivanja: 21.04.2011.