Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Savremena korejska umetnost

Izložba "Usta na usta na usta" predstavlja radove pet savremenih umetnika iz Koreje. Otvaranje izložbe u Salonu Muzeja savremene umetnosti, Pariska 14., je u petak, 22. novembra u 20. časova.

 


Umetnici: Theresa Hak Kyung Cha (Tereza Hak Kjung Ča)/YOUNG-HAE CHANG HEAVY INDUSTRIES /  Minouk Lim (Minuk Lim)/ Che, Onejoon (Če, Uandžun)/Sung Hwan Kim (Sung Huan Kim) 


Kustosi izložbe: Ji Yoon Yang (Dži Jun Jang) i Ana Nikitović


Iako donekle ima nameru da predstavi viđenje ove umetničke scene, ona nije njen pregled, već nas suočava sa pojmom nacionalnog identiteta koji je formiran sa modernističkim narativom države. Uzimajući u obzir alternativne narative koji se svesno izdvajaju od tipičnih korejskih epova o dinamici uspeha, ona prepoznaje i usvaja potrebu za definisanjem novih kritičkih stavova. 


Izuzetno brz proces industrijalizacije i modernizacije početkom pedesetih godina dvedesetog veka uticao je da se javna percepcija nacionalnog identiteta suoči sa pitanjima rase, roda, porodičnih vrednosti. Savremeni umetnici iz Koreje razvili su kritičke stavove spram ovog društvenog stanja konstantne mitifikacije stvarnosti. Predstavljajući umetničke stavove koji, svaki na svoj način, pozicioniraju svoj rad u odnosu na svoj kulturni, politički ili ekonomski kontekst, ova izložbe se suočava sa etnocentričke pretpostavke u savremenoj umetnosti. Pre svega, ona reaguje na kompleksnosti identifikacije i pozicioniranja u odnosu na ono što se opisuje kao “savremena umetnost iz Koreje”. 


Naziv izložbe inspirisan je video radom Usta na usta Tereze Hak Kjung Ča iz 1975. godine. Rad istražuje domete i ograničenja maternjeg jezika prikazivanjem nemog izgovora korejskih samoglasnika, dok šum koji ometa sliku ukazuje na gubitak jezika putem vremena. Ono što je sedamdesetih i osamdesetih godina dvadesetog veka nazivano diskursom kojeske kulturne dijaspore, u XXI veku se razvilo u ono što nazivamo globalizmom. Stoga možemo reći da radovi predstavljeni ovom izložbom nanovo pregovaraju sa konceptualnim praksama, ne bi li posredovali u današnjim društvenim relacijama i ostvarili dijalog sa lingvističkim i tautološkim pristupima, poput onog Tereze Hak Kjung Ča.


 S.O.S. Usvojeni disenzus predstavlja video dokumentaciju performansa kada je Minuk Lim pozvala publiku na vožnju brodom duž reke Han. Na tom putovanju publika je bila u prilici da prati inscenaciju ličnih priča ljubavnika, zatvorenika i demonstranata u autentičnom okruženju ovog dela Seula. Umetnica je ovim putem stvorila mikro zajednicu sa kojom je uspela da podeli ono što nije uspelo postati temom u javnosti i što je ostalo zaboravljeno tokom procesa izgradnje Seula pod pompeznim nazivom nazivom “Čudo reke Han”.


SAMSUNG ZNAČI: SVRŠITI i MOJA SLATKA PACIFISTKINJA su radovi YOUNG-HAE CHANG HEAVY INDUSTRIES prevedeni na srpski jezik. Ova brza, pokretna animacija teksta, sročena je u vidu kompleksnih, evokativnih narativa koji u prvom licu govore o seksu, nasilju kapitalizmu i ideologiji. Če, Uandžun pasionirano fotografiše, arhivira i dokumentuje posledice skorašnjih povlačenja američkih vojnih baza iz Južne Koreje. On beleži ogoljeni prostor ispražnjen od američkih trupa, što nam dopušta da zamislimo široke nepregledne prostore koje je u ime održavanja mira nekada zauzimala vojska. Sung Huan Kimov video Ispiranje mozga i kukuruza priča priču o korejskom dečaku koji je 1968. Godine pogubljen od strane severno korejskih špijuna zbog toga što je nesmotreno izrazio sopstvenu mržnju prema komunizmu. Sung nam ovaj kompleksni narativi o glasinama, lažima i istoriji saopštava putem različitih metoda ritmičkih i intonativnih preterivanja korišćenjem teksture glasa i zvučnih efekata. 


Radovi na izložbi Usta na usta na usta obelodanjuju svestan pristup ironiji kao postupku prilikom organizovanja izložbe savremene umetnosti iz Koreje u Srbiji. Naš cilj nije da predstavimo nekakav samo-egzotizujući kulturni proizvod, već želimo da otvorimo mogućnost da govorimo i kritički razmatramo pitanja i nedoumice savremene Koreje. Prema tome, ova izložba pokušava da ukaže na aspekte izmeštanja i otuđenja, prateći savremene procese u različitim lokalnim uslovima u globalnoj eri. 


Izložba USTA NA USTA NA USTA: savremena umetnost iz Koreje realizovana je uz podršku Arts Council Korea. 


Tereza Hak Kjung Ča je rođena u Busanu u Koreji tokom korejskog rata. Njena porodica se preselila u Kaliforniju (SAD)  gde je pohađala akademiju umetnosti i studirala komparativnu književnost. Nakon toga se preselila u Pariz gde je studirala filmsku režiju i kritičku teoriju. Po povratku u San Francisko, nastavila je da se bavi filmom i performansom. Tečno je govorila korejski, engleski i francuski jezik koje je jednako koristila u svojim radovima.


Iako je živela samo tri decenije (1951-1982), za sobom je ostavila značajan i raznovrstan umetnički rad. Tereza Ča je najviše poznata po svojoj knjizi Dictée, u kojoj se kombinuju porodična istorija, autobiografija, poezija i slike.


Rad Tereze Hak Kjung Ča karakteriše raznolikost, od performasa, filma i videa, keramike, tekstila, umetničkih knjiga, do mail art-a odlikuje bogatstvo kulturnih referenci u upotreba različitih jezika. Tereza Hak Kjung Ča tragično je izgubila život u Njujorku samo par nedelja pre objavljivanja njenog najvažnijeg dela, knjige Dictee. 


Young-Hae Chang Heavy Industries je umetnički kolektiv koji čine dva umetnika: Jang-He Čeng (CEO) i Mark Vodž (CIO). Muzej moderne umetnosti iz San Franciska (San Francisko MoMA) im je 2000. godine dodelio nagradu za doprinos ‘Onlajn’ umetnosti (Contribution to Online Art). Njihov rad karakteriše brzina, uticaj filma i vizuelne poezije, kao i narativi u prvom licu koji govore o nasilju, otuđenju, identitetima, seksu i ideologiji. 


Če ,Uandžun je fotograf koji je to postao slučajno. Niti je završio umetničku akademiju, niti je pohađao kurseve i majstorske radionice, već je služio redovni vojni rok u Vojsci Republike Koreje u Seulu. Tamo su mu odredili poziciju ‘vojnog fotografa’ te je sam morao da izuči pravila zanata. Tokom služenja roka, postao je svestan pozicije koju zauzima kao fotograf i tu ‘osvešćenost’ sopstvene pozicije kao umetnika je učinio predmetom svoga rada. Njegove fotografije i instalacije dokumenti su različitih prostora ‘očišćenih’ od ljudskih predstava, ali to ne čini njih ‘očišćenim’ od njihovog prisustva. Naprotiv, one odsustvom još više naglašavaju moguće učesnike i pretpostavljene relacije unutar predstavljenog konteksta.


Če, Uandžun je rođen u Seulu 1979. Godine. 


Minuk Lim se bavi kritičkim eksperimentima unutar različitih slojeva korejskog društva. Ona koristi medije kao što su instalacija, performans, video i publikacija ne bi li prenela svoja interesovanja za oodnos između sećanja i brzine promena prilikom procesa modernizacije. Minouk Lim vrlo aktivno razvija metode intervencije u prostoru, baveći se temama rasprodaje grada ili transformacijom univerziteta u mesta proizvodnje ekonomije znanja. Njeni video radovi bave se promenama u seulskim susedstvima potaknutim izgradnjom tržnih centara i stambenih kompleksa i obično predstavljaju satiru nesmotrenog razvoja društvenog pejzaža. 2007. godine je osvojila Hermes nagradu za savremenu korejsku umetnost (Hermes Korea Art Prize) kao i nagradu 6. Gwangju bijenala 2006. Godine (Gwangju Bank Prize). 


Sung Huan Kim se bavi preformansom i videom, pristupajući sopstvenom radnom procesu iz svih uglova produkcije kao reditelj, montažer, izvođač, narator i pesnik. Njegovi video radovi i performansi retko govore linearnu priču, već iz scene u scenu prelaze skoro nelogičnim rezovima, dok celokupni narativ uspeva da ne izgubi estetsku koherentnost. Kimov rad Summer Days in Keijo– written in 1937 iz 2007. godine, bio je jedan od zapaženijih 5. Berlinskom bijenalu, te je iste godine dobio prestižnu holandsku umetničku nagradu Prix de Rome kao i Hermes nagradu za savremenu korejsku umetnost (Hermes Korea Art Prize).


 


Linkovi:


http://en.wikipedia.org/wiki/Theresa_Hak_Kyung_Cha


http://www.absolutearts.com/artsnews/2002/12/06/30545.html


http://www.yhchang.com/


http://www.cheonejoon.com/


http://blog.daum.net/cheonejoon


http://minouklim.com/main.htm


http://en.wikipedia.org/wiki/Sung_Hwan_Kim


http://www.newmuseum.org/events/383


http://www.frieze.com/issue/article/sung_hwan_kim


http://www.wdw.nl/project.php?id=179


 


Datum objavljivanja: 22.10.2010.