Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Savremena australijska umetnost

U subotu 7. jula u 20.sati u Internacionanom umetničkom studiju "Radovan Trnavac Mića" biće otvorena izložba šest mladih savremenih umetnica iz Australije pod nazivom "Savremena interpretacija pejzaža, figure, apstrakcije, svetlosti i prostora".


 


Svoje radove predstaviće akademske umetnice iz Sidneja i Melburna: En Kvazner (Anne Kwasner), Elis Mekliri (Elyss McCleary), Karmen Rid (Carmen Reid), Minjon Stil (Mignon Steele), Natali Mekarti (Natalie McCarthy) i Tanja Smit (Tania Smith). Spojila ih je umetnost, studirale su zajedno i bile su uključene u mnoge umetničke projekte, kakav je i ovaj u gradu na Kolubari.  Izložba je osmišljena da demonstrira različite pristupe koje umetnici koriste da istražuju ideje. Tome u prilog govori i spektar umetničkih stilova koje koriste ove mlade autorke. En Kvazner se bavi keramikom, Karmen Rid vajarstvom, crtanje i fotografija okupiraju Elis Mekliri, Minjon Stil je umetnica koja se bavi istraživanjem boje kao materije, Tanja Smit je edukavana za  za javne nastupe – konceptualne performanse, a Natali Mekarti kroz svoje slikarstvo pokazuje da je naklonjena pejzažima, rađenim postmodernim stilom. Postavka broji 21 rad. Dominiraju teme koje obuhvataju savremene interpretacije pejzaža i figura, ali i apstraktne predstave prostora i svetlosti. Svaka umetnica u svom delu ceni pojam lepote i akcentira detalje. Iako nisu svrstani u zvanične umetnosti, konceptualizam i kompjuterska umetnost kao postmoderni umetnički izrazi pronašli su put do publike i tržišta. Internacionalni umetnički studio, od svog osnivanja 1997. godine do danas, prati savremene tendencije na svetskom nivou i trudi se da domaćoj publici prezentuje aktuelnosti sa globalne umetničke scene. Upravo ova postavka mladih australijskih umetnica, kao svojevrsni konglomerat umetničkog izražavanja, dokazuje da mladi stvaraoci i njihova umetnost idu u korak sa tehničkim i tehnološkim dostignućima, ali i da se sve više udaljavaju od  iskonske, klasične likovne umetnosti. Tako će posetioci ove izložbe, pored radova klasičnog slikarstva, imati priliku da vide i radove koji odišu konceptualizmom. 


Jedan od konceptualnih radova je delo „Čuvari“ umetnice Karmen Rid (Carmen Reid). Njena umetnička praksa pretežno je vajarska, a crtež joj služi kao sredstvo za posmatranje i rešavanje problema. Kombinujući tehniku crtanja sa vajarskim elementima obezbeđuje formu i teksturu. Oblici koje predstavlja u svojim radovima u okviru ove izložbe formiraju dijalog između pejzaža Australije i Srbije.

Koncept je evidentan i u stvaralaštvu En Kvazner (Anne Kwasner). Inspirisana migriranjem roditelja iz Poljske, ona svojom instalacijom i objektima predstavlja ono sa čim mnogi migranti dolaze u novu zemlju, a to su: par obuće, suvenir od kuće i kofer. Kombinujući prelepo izrađene objekte tehnikom papir kaširanja i crtanje, En Kvazner u svojoj instalaciji „Izgubljene duše“ istražuje pojam dislokacije, pamćenja i melanholije raseljenja.

Tanja Smit (Tania Smith) je treća umetnica u ovoj autralijskoj postavi koja se predstavlja kroz koncept. Ona koristi medije i video performanse za opis slika koje govore o svetlosti, apsurdu i humoru. U autorskom filmu snimljenom na Viktorijanskoj obali u Australiji možemo videti usamljenu žensku figuru kako se poput derviša vrti sa ružičastom draperijom, naizgled u suprotnosti od okruženja u kojem se nalazi. Smitova ovim želi da skrene pažnju na paradoks između vizuelnog izgleda roze tkanine i spektakla vrtenja, i napetosti koja se javlja usled ponavljanja i izolacije figura.

Ostale tri umetnice privrženije su tradicionalnijem, slikarskom načinu izražavanja:

Dela Elis Mekliri (Elyss McCleary) rađena tehnikom enformela, izlaze iz okvira crteža, istražujući tematiku vremena i sećanja. Radovi „Ugravirane roze boje“ i „Nasilna reč“ rađeni su od niza slojeva kombinovanih sa intuitivno složenim kompozicijama, ostavljajaući snažan utisak na posmatrača. Njeni kolažni radovi predstavljaju u stvari „de-kolaž".

Minjon Stil (Mignon Steele) kroz svoj umetnički rad istražuje boju kao materiju. Koristi gvaš, ulja, akrilik, emjl farbe, kućne boje, sprejeve, pa i enkaustični premaz. Njeni radovi inspirisani su svetom prirode, naukom i urbanom sredinom. Umetnica nam uz pomoć slojeva providne boje otkriva i ističe oblike i simbole koji su inkorporirani u njenim delima.

Natali Mekarti (Natalie McCarthy) ovoga puta predstavlja svoje najnovije radove, koji su nastali kao rezulatat petomesečnog boravka pod vedrim nebom na raznim lokacijama venca Plavih planina u Novom Južnom Velsu, u Australiji. Radovi prikazuju planinske predele u vreme svitanja i sumraka, kada je svetlost u najvećem tranzitu. Transparentnim slojevima boje dočarava kako svetlost i promena vremena preobražavaju pejzaž.

Izložba će biti otvorena do kraja jula meseca 2012. godine.



Pre dve godine Internacionalni umetnički studio organizovao je izložbu „Aboridžinska umetnost“, koja je bila svojevrsni kulturni događaj u Srbiji.  Naredne, 2011. godine, upriličena je izložba mlade umetnice iz Australije Natali Mekarti (Natalie McCarthy). Ona je živela među Aboridžinima i oslikavala pejzaže, koje srpska javnost nije bila u prilici da vidi u turističkim prospektima niti u dokumentarnim emisijama o Australiji.     Iste izlagačke sezone u Studiju je otvorena izložba savremenog australijskog slikarstva, kao minijaturni presek trenutnog stanja u likovnom stvaralaštvu Australije. Izložba je izazvala takođe veliko interesovanje kulturne javnosti Srbije. Ovogodišnja izložba iz ciklusa „Australija u Valjevu“ predstavlja grupu mladih australijskih umetnica koje prate svetske trendove u likovnom kao i u konceptualnom stvaralaštvu. Spoj štafelajskog i konceptualnog na ovoj izložbi je itekako uočljiv. To potvrđuje ideju da je konceptualizam kao nova umetnost u fazi stvaranja i da ga svakako ne možemo zaobići, jer on, istina, u malom procentu u odnosu na likovnu umetnost, postoji.



Kustos Marija Petrović-Marković


 



Datum objavljivanja: 03.07.2012.