Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Remek dela Petra Dobrovića

U utorak, 23. novembra u 13 časova u galeriji "Legat Petra Dobrovića", otvara se izložba "Remek dela Petra Dobrovića". Govore: Dejan Sretenović, glavni kustos Muzeja savremene umetnosti i Žana Gvozdenović, kustos galerije i autor koncepcije

 


O Galeriji – Legatu Petra Dobrovića

 

Galerija Petra Dobrovića otvorena je 5. juna 1974. godine, osnivač galerije je Grad Beograd. Osnivački Fond Galerije čini zbirka koju je umetnikova porodica (supruga, Olga Dobrović i sin Đorđe Dobrović) poklonila Gradu Beogradu. Prvi fond galerije, sastavljen je od 124 originalna umetnička dela autora Petra Dobrovića, od čega su 64 slike, ulja na platnu, uz dela na papiru, i to po 5 tempera, akvarela i pastela, kao i 45 crteža. Prilikom osnivanja, Grad Beograd je ovu galeriju-legat odmah predao na stručno staranje Muzeju savremene umetnosti u Beogradu. Međutim, u depou Galerije čuvaju se danas i ostala dela iz porodičnog vlasništva, koja je Đorđe Dobrović, umetnikov sin, testamentom ostavio Beogradu, 2002. godine. Osim umetničkih dela, Galeriju čini i detaljna, obuhvatna dokumentacija Petra Dobrovića, koju je decenijama, posvećeno i stručno obrađivala umetnikova supruga, Olga Dobrović. Galerija Petra Dobrovića jeste nezaobilazno mesto ne samo za posmatranje i uživanje, već i za sistematsko proučavanje opusa Petra Dobrovića (1890-1942), jednog od glavnih protagonista srpskog modernizma, ekspresivnog koloristu, «paradigmu nedovršenog projekta modernističke avanture». Reč je o glavnim Dobrovićevim delima, brojnim portretima intelektualaca, hedonističkim portretima u pleneru, žena, prijatelja, značajnih i malih ljudi, zatim inspirativnim, osunčanim predelima iz Dalmacije, veduta Venecije i Dubrovnika, pejzaža, mrtvih priroda, koji formiraju «specifičnu ikonografiju Dobrovićevog utopijskog hedonizma». U Galeriji se održavaju tematske izložbe koje sa različitih aspekata predstavljaju i analiziraju slojevito i kompleksno delo Petra Dobrovića. Muzej savremene umetnosti u Beogradu objavio je 1989. godine monografiju prvog fundusa Galerije Petra Dobrovića.


 


Izložba "Remek dela Petra Dobrovića"


Kustos i autor koncepcije: Žana Gvozdenović


Posle višegodišnje pauze u galerijskom radu, nanovo se otvara, delom obnovljena GPD, predstavljajući beogradskoj publici opus Petra Dobrovića njegovim najreprezentativnijim delima. Izložba se sastoji od 27 slika, ulja na platnu iz različitih perioda umetnikovog stilskog razvoja. Istovremeno, obeležava se i 120 godina od rođenja umetnika. Rad Galerije nastaviće se godišnjim, tematskim izložbama dela Petra Dobrovića. 




Petar Dobrović

(1890, Pečuj – 1942, Beograd)


1890. Petar Dobrović rođen  je 14. januara u Pečuju u obrazovanoj porodici srpskog trgovca Petra Dobrovića. Studira na Likovnoj akademiji u Buidmpešti. 1911. prvi put izlaže, u Nacionalnom salonu.

1912-1914. Prvi boravak u Parizu. Pod uticajem sezanizma i kubizma stvara seriju kubističkih i sezanističkih crteža. Vraća se u Pečuj i boravi u likovnoj koloniji u Kečkemetu.

1915-1918. Slika u Pečuju i Budimpešti. Okreće se renesansnim uzorima, velikim majstorima.

1918. Učestvuje u pobuni Šestog pešadijskog puka u Pečuju, gde je i uhapšen. Za vreme kapitulacije Austrougarske i mađarske bune Bele Kuna uspeo da pobegne i stigne u Novi Sad.

1919-1926. Teoretski formuliše težnju ka «monumentalnoj umetnosti XX veka», a protiv «efemernog i eventualnog oblika». Sa Jobom, Bijelićem, Konjovićem i Šumanovićem tipičan predstavnik III «konstruktivne», «sintetičke» decenije u srpskom slikarstvu.

1919. Učestvuje na Izložbi grupe jugoslovenskih umetnika u Parizu, čime se odvaja od mađarskog likovnog miljea i pridružuje jugoslovenskom kulturnom prostoru. Priređuje prvu samostalnu izložbu u Jugoslaviji.

1921. Boravi u Firenci. Uticaj Mikelanđelovih skulptura. Dobrovićeve forme postaju klasičnije i monumentalnije. Povratak u Pečuj. Predsednik kratkotrajne (8 dana) Baranjske srpsko-mađarske republike. Osuđen na smrt «u odsustvu». Nastanjuje se u Beogradu.

1927-1930. Prelazni period. Sa prekidima boravi u Parizu. Sezanizam i stilski tradicionalizam želi da pomiri sa uticajima Van Goga i Matisa, klasično sa baroknim, ton sa čistom bojom. Piše likovne kritike na nemačkom za Pariser Deutsche Zeitung.  Leto provodi sa Konjovićem na Azurnoj obali u Cagnes-sur-Mer gde nastaje preokret. Putuje u Mline i na Lopud. Ciklus čiste boje i «plamsave arabeske». Jedan od osnivača grupe Oblik.

1931-1941. Treći, glavni period: koloristički i ekspresionistički: čista boja i nagalešen gest, hedonizam kao životni stav, a modernizam  kao umetničko opredeljenje.

1931. Boravak u Holandiji. Studira Rembranta, slika gradske predele .

1932. Izlaže u Pragu sa bratom, arh. Nikolom Dobrovićem. Slika na moru, Fruškoj gori.

1934. Saradnik časopisa  Danas u redakciji Miroslava Krleže i Milana Bogdanovića. Na Kolarčevom narodnom univerzitetu osniva i vodi večernji kurs figurativnog crtanja.

1937. Profesor na Umetničkoj akademiji u Beogradu.

1938. Izlaže na XXI Bijenalu u Veneciji. 1940. Poslednji boravak na Hvaru. Slika Konavljane, Pejsaže sa Hvara, Starog Bepa, Karanfile. 1941. Posle bombardovanja Beograda povlači se u Grocku. Slika mirne, skoro impresionističke pejzaže. 1942. Umire u Beogradu.


Muzej savremene umetnosti Beograd / Galerija - Legat Petra Dobrovića  Kralja Petra 36/IV / 11000 Beograd

Radno vreme: petak, subota, nedelja 10-17 časova. Ulaz slobodan.

Stručno vođenje za najvaljene grupe na tel. 011.2622163, ili zana@msub.org.rs

Kustos galerije: Žana Gvozdenović


 


Portfolio Muzej savremene umetnosti u Beogradu


 


Datum objavljivanja: 18.11.2010.