Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Ranko Đanković i Sanja Latinović: Movements: White

U Galeriji ’73 je u četvrtak, 22. marta 2012. godine izveden performans pod nazivom “Movements: White”, prvi zajednički rad Ranka Đankovića i Sanje Latinović. Kustos izložbe je Marko Đorđević.


 


Zajednički performans Sanje Latinović i Ranka Đankovića Movements: White je zamišljen kao formalni i medijski eksperiment dvoje umetnika zainteresovanih za otvaranje pitanja zajedničkog ili kolektivnog rada u umetnosti. Performans će izvesti na površini belog zida sinhronizacijom pokreta više učesnika u prenosu vajarskog peska od tela do tela.

Sanja i Ranko se u individualnom radu već duže vreme pomeraju od strogo skulptoralnih ka otvorenijim pristupima. Napuštanjem modelovanja, korišćenjem videa, pa i korišćenjem sopstvenih tela u radu, oni se postepeno kreću od oblikovanja plastičnih masa u prostoru ka telesnim, interaktivnim i performativnim pristupima. Međutim naziv performansa ne proizilazi jedino iz ovog individualnog pomeranja umetničkih senzibiliteta. Iako za jednu umetničku scenu jeste važno da isprati promene u postupcima pojedinih autora, Sanja i Ranko nemaju nameru da se strogo drže problematičnog položaja individualnog autorstva. Naprotiv, namera umetnika je da ovim radom eksperimentišu sa zajedničkim ili kolektivnim autorstvom. Kažem „zajedničko ili kolektivno“ zato što ta dva termina ostaju suštinski problematična za svaki rad koji realizuje dvoje ili više umetnika. Ukoliko rad izvodi zajednica dvoje umetnika, moram pitati: „Kakva je to zajednica, koje su okolnosti pod kojima je nastala, šta zajednicu drži na okupu, a šta je razara?“ Ukoliko koristimo termin „kolektivno“ odmah ću se zapitati: „Koji je to kolektiv, šta se u njemu „sakuplja“ (lat. colligō), kako se on razlikuje od neke druge zajednice? itd.“ Obzirom da sam kao kustos, u razgovoru sa umetnicima, doprineo osmišljavanju koncepta i konteksta ovog performansa mogu da kažem da je glavna odlika njihovog zajedničkog rada velika otvorenost u mišljenju koju prati svesni stepen kontrole. Sanjino i Rankovo eksperimentisanje sa zajedničkim autorstvom nije proisteklo iz neke samorazumljive kritike neoliberalnog kapitalističkog individualizma. Reč je o zajedničkom performansu koji savremeni individualizam kritikuje tek implicitno; izgrađenim sredstvima umetnosti i eksperimentalnim procesima rada, u nominalno depolitizovanom prostoru galerije.

Potencijal performansa Movements: White da pokrene dijalog o kolektivnom radu ne sme skrenuti pažnju sa njegovih fizičkih i vizuelnih kvaliteta. Namera dvoje umetnika je da kroz svedenost  dodatno naglase plastičnost pokretnih tela ne bežeći od njihovih estetskih kvaliteta. Naprotiv, čulni sadržaj pokreta i prenosa materije od izvođača do izvođača formiraju važnu i neizostavnu celinu u ovom radu. Sanja Latinović je, u razgovoru o ovom performansu, često naglašavala vizuelni i intelektualni kvalitet posmatranja prenosa peska iz ruke u ruku. Pod „intelektualnim kvalitetom“ misli se na potenicjal slike pokreta i prenosa materije za razmišljanje o drugim, neumetničkim poljima ljudskog iskustva. Ideja je ostvariti sveobuhvatno prožimanje kompleksnih pokreta na individualnom, društvenom, estetskom i vremenskom planu. Odatle proističu forma i ime ovog performansa.

Marko Đorđević, 2012.


Video zapis performansa može se pogledati do 27. marta 2012. godine.


Radno vreme Galerije '73: 10 do 20 časova

                    subotom od: 10 do 15 časova

Ulaz je besplatan


 


 



Datum objavljivanja: 23.03.2012.