Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Ran off to Drag in Art / Otrčah po umetnost

U utorak, 9. februara, 2010. godine u 19 časova u Umetničkom centru Univerzitetske biblioteke Svetozar Marković, otvara se izložba autora: Dragane Pajković Dodig i Ranka Dankovića, "Ran off to Drag in Art". Izložba se može pogledati do 1. marta.

 


Dragana Pajkovic Dodig


Rođena 1968. godine u Beogradu. Diplomirala 1998. godine na odseku za   slikarstvo, u klasi profesora, akademika Radomira Reljića. Bavi se   likovnom i primenjenom umetnoscu (dizajn). Član je ULUS-a od 1999. i u   statusu je samostalnog umetnika. Živi i radi u Beogradu. Nagrađena za video rad, Zlatnom medaljom "Beograd" i otkupom rada   Ministarstva za kulturu Republike Srbije.


Samostalne izlozbe (izbor):

2009.           Multimedijalni projekat DAR, Galerija Magacin, Beograd

2004./05.     Izlozba slika i video rad, DIGITALNO MORE - DIGITAL   NO MORE,

                    Galerija Stara kapetanija, Zemun; Galerija Niškog kulturnog centra; Galeriji Podrum, Novi Sad


2002.           Izložba NASTANJENOST, SVETLOST I PRIVIDI,   Umjetnicka galerija Velimir A. Lekovic, Bar


2001.           Projekat MORAL, performans Ne diraj u moj moral i  moju etiku, Galerija JU33, Beograd


2001.           Klub umjetnika, izlozba slika PUKOTINE, Banja Luka


2000.           Izložba slika i akvarela, PUTEVI, PROLAZI, TRAGOVI, Galerija Paleta, KCB, Beograd


1999.           Izložba instalacije u prostoru, video rad  PRIHETICHNOST, Kulturni centar Rex, Beograd


Polazište umetničkog mišljenja i uopšte suočavanje sa umetnošću   Dragana Pajković Dodig vidi kao vrstu podloge kazivanja. Filozofski   pojam bića (u duhovnom, misaonom i materijalnom smislu) je gotovo   opsesivna tema njenih radova. Njeno prvo polazište je često autobiografska intimna beleška, jedna   egzistencijalna dimenzija prostora likovnog mišljenja.  Asocijativno-apstraktne slike, body-art, performansi, audio-video   instalacije i fotografije su materijalni tragovi procesa tog   umetničkog mišljenja. Dejstvo slike ona razume i kao taktilno-čulnu  senzaciju koja u svojim najvišim dometima lekovito okrepljuje i raduje  posmatrača. Ona zato precizno bira i koristi sve one medije koji u datom trenutku najintenzivnije odgovaraju njenoj konkretnoj ideji,   pružajući tako svim čulima istovremeno neposredni doživljaj.


 


Ranko Dankovic




Rođen 1978. godine u Osijeku (Hrvatska). Apsolvent na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, odsek vajarstvo,   klasa prof. Veljka Lalića. Živi i radi u Beogradu.


Grupne izlozbe (izbor):

2009.     Perspektive 08, Novi Sad

2009      Propozicija / Refleksija, galerija Umetničkog centra UBSM,  festival Raskršće, Valjevo - Beograd

2009.     Studenti u GSU, Smederevo

2008.     UMETNOST U GOETHE-ISTITUTU, izložba crteži studenata   Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu

2007.     nKA - REAL PRESENCE, Galerija Magacin, Kraljevića Marka 4, Beograd




2008, 2007, 2006.  Izložba crteža i skulptura malog formata studenata   Fakulteta likovnih umetnosti iz Beograda, Galerija Doma omladine, Beograd

1999.    Portret kroz vreme, Narodni univerzitet Braća Stamenković, Beograd


Nagrade

2009    Nagrada MMC "LED ART" Art klinika.

2008.   Nagrada FLU "Ilija Kolarevic, vajar" povelja i plaketa.


 


O umetnosti Ranka Dankovića


U procesu mišljenja i nastajanja umetničkog rada umetnika Ranka  Dankovića zapaža se jedan dualistički pristup. Njegov rad se ne može razumeti samo kao pasivan predložak jedne   materijalizovane forme, već upravo suprotno, umetnik svoj rad vidi kao   suprotstavljene vektore sile, koji na kraju procesa mišljenja i   materijalizacije samog rada za rezultat imaju sjedinjavanje i   nastajanje jedne nove sile u prenesenom smislu.


Kjerkegardova definicija skoka u infinitum je načelo koje umetnik,   kako sam kaže, najdublje oseća kao egzistencijalnu nužnost u svojoj   umetnosti, sto je istovremeno i paradoks jer je takav skok u realnom   neostvariv i neuhvatljiv.


Osim o pitanju egzistenicijalne potrebe u procesu nastajanja rada   Ranka Dankovića, možemo govoriti i o dva formalna elementa. Reč je o   simetriji i o euritmiji kako to sam umetnik definiše. Euritmija, tj.   Euritmika je zvuk koji se manifestuje kroz pokret. Taj element možda   treba razumeti samo kao vizuelnu metaforu koja određuje stvaraoca u   radu, a posmatrača u percepciji.


Na kraju, umetnik citira, a taj citat najslikovitije objašnjava   njegove motive u umetnosti: " bitisati samo u materijalističkom svetu   je sušta nuznost - a cilj je dospeti do rascvetavanja mogućnosti, što   ovisi samo o tebi. Ako si sasvim ispunjen, ako nije ništa ostalo u   tebi što se trebalo rascvjetati, ako se svaka tvoja mogućnost   ostvarila, ako je sve postalo aktivno, ako je svako tvoje sjeme   isklijalo, ako se rascvjetavaš, samo tada možes doživjeti blaženstvo,   ekstazu života. Onaj odbačeni dio tebe, nesvjesni dio, može postati   aktivan i kreativan samo ukoliko dodaš jednu novu dimenziju svom   životu, dimenziju veselja, dimenziju igre. Meditacija nije neki   zadatak koji treba uradititi da bi se postigao neki cilj, da bi se   ostvario mir, blaženstvo,...već samo da bi se biće skrasilo u tom   stanju, u stanju meditacije ".


Danijela Nišavić


Portfolio Umetnički centar UBSM


 


 


Datum objavljivanja: 09.02.2010.