Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Protiv umetnosti, Goran Đorđević

U subotu, 27. avgusta u 20 sati u Salonu Muzeja savremene umetnosti, Pariska 14, otvara se izložba "Protiv umetnosti, Goran Đorđević: kopije 1979 - 1985". Kustosi: Branislav Dimitrijević, Dejan Sretenović, Jelena Vesić


 


Galerija Studentskog kulturnog centra, Kralja Milana 48



Otvaranje izložbe: 31. avgust 2011. u 20.00 časova



Izložba će biti otvorena do 24. septembra 2011.



Radno vreme Galerije: od 12 do 18 časova. Nedeljom zatvoreno.



 

Goran Đorđević je na umetničkoj sceni aktivan od sredine sedamdesetih kao jedan od protagonista tzv. "analitičke linije" beogradskog konceptualizma. Od 1979. godine se u potpunosti okreće projektima kopiranja koje izvodi sve do 1985, kada prestaje sa autorskim radom u polju umetnosti. Iako su mnogi radovi iz Đorđevićevog kopističkog opusa izlagani na samostalnim i grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu oni, uz nekoliko izuzetaka, nisu privlačili pažnju lokalnih kritičara, niti su uvrštani u istorijske preglede umetnosti toga vremena.



Razlozi za neprihvatanje ovog opusa su brojni i treba ih tražiti u očuvanju bazičnih postulata umetničkog delovanja i smisla umetnosti. Proizvodnja kopija ikoničkih originala moderne umetnosti, umnožavanje bezvrednih amaterskih slika ili uslikavanje kopija na kič-reprodukcijama, ne može se lako objasniti u tradicionalnim parametrima umetničke kreativnosti vezane za pojmove originalnosti, unikatnosti, izražajnosti i autorstva. S druge strane, Đorđevićev umetnički gest nije bilo moguće svrstati niti u jednu od trendovskih odrednica s kraja sedamdesetih i početka osamdesetih godina kojima je operisala tadašnja likovna kritika (npr. nova umetnička praksa, slikarstvo nove predstave itd). Iz današnje perspektive, jasno je da se radi o projektu koji se kretao linijom mišljenja koja se može uporediti sa njujorškim kopističkim aproprijacionizmom koji se simultano pojavio, a čiji su glavni protagonisti bili Šeri Livajn, Majk Bajdlo, Ričard Prins i drugi. Međutim, Đorđević je u odnosu na ovaj trend samosvojan po tome što je kopiju proglasio "značajnijom od originala" i što je kopiranje shvatio kao "stav protiv umetnosti " stav koji instituciju umetnosti anarhistički uteruje u besmisao, uključujući i vlastitu govornu poziciju "umetnika" koji deluje unutar sistema umetnosti. Đorđevićev kopizam je kategoriju kopije emancipatorski proširio izvan svih dotad osvojenih granica i pridodao joj moć da "pripoveda neku drugu priču" u odnosu na onu koju pripoveda sam original.



Izložba "Protiv umetnosti. Goran Đorđević: kopije 1979-1985“ "zajednički je projekat Gorana Đorđevića i kustoskog tima koji radove iz ovog opusa  predstavljaju kroz dva različita izložbena formata: rekonstrukciju i savremenu instalaciju. Drugim rečima, sama postavka izložbe osmišljena je kao kombinacija principa rekonstrukcije originalnih postavki (tj. aranžmana objekata) i principa savremene instalacije koja podrazumeva promenu konteksta i značenja, stvarajući nove aranžmane i nove odnose. Izložba "Protiv umetnosti. Goran Đorđević: kopije 1979-1985“ "bliska je logici retrospektive kao metatekstualne ravni "pogleda unazad" analogne retrospekciji koju Đorđevićevi radovi zauzimaju u odnosu na pripovest umetnosti.



Pored postavke u Salonu Muzeja savremene umetnosti, u Galeriji SKC-a je rekonstruisana prva samostalna izložba Đorđevićevih kopija koja je 1980. održana u istom prostoru pod istaknutim nazivom "Protiv umetnosti", a koja u celini retrospektivnog pogleda na Đorđevićev kopizam funkcioniše kao izložba-artefakt i repriza originalne postavke.




MSU se zahvaljuje Studentskom kulturnom centru na ustupljenom prostoru za izložbu.





Goran Đorđević je rođen 1950. u Jugoslaviji.



 Samostalne izložbe (1980-1985):



- Protiv umetnosti, Galerija SKC, Beograd, 1980



- Glasnici apokalipse, original i kopije, III bulevar 106/15, Beograd, 1980



- The Harbingers of Apocalypse, original & copies, Museum fur (-Sub)Kultur, Berlin, 1980



- Glasnici apokalipse, kopije, Galerija PM, Zagreb, 1981



- Glasnici apokalipse, kopije, Galerija ŠKUC, Ljubljana, 1981



- Kopije/Copies, Galerija Srećna nova umetnost, SKC, Beograd, 1981



- Kopije/Copie, Studentski centar, Osijek, 1981



- Copies, Museum fur Kultur, Hamburg, 1982



- Kopije, Galerija Studentskog centra, Zagreb, 1982



- Bider uber Bilder, Kunstmuseum Hannover mit Sammlung Sprengel, Hannover, 1982



- "Kako kopirati Mondrijana", Narodni muzej, Beograd, 1983



- Bilder uber Bilder, Wilhelm-Hack-Museum, Ludwigshafen am Rhein, 1984



- Kopije, Galerija PM, Zagreb, 1984



- Kopije, Galerija ŠKUC, Ljubljana. 1984



- Przori moderne umetnosti, Galerija Srećna nova umetnost, Beograd, 1985



- Prizori moderne umetnosti, Galerija ŠKUC, Ljubljana, 1985



 



Grupne izložbe (1980-1985):



- Nova umetnička praksa, Galerija SKC, Beograd, 1981



- The Second International Drawing Triennale, Muzeum Architektury/Muzeum Historyczne, Wroclaw, 1981-82



- Arteder 82, Muestra Internacional de Obra Grafica, Bilbao, 1982



- Ponovo u Aprilu, ul. Svetozara Markovića 57, Beograd, 1982



- The Ritz, WPA & Collab Projects NY, The Ritz Hotel, Washington DC, 1983



- Pejzaž, Salon MSU, Beograd, 1984



- Artists Call, Judson Memorial Church, New York, 1984


 



Datum objavljivanja: 25.08.2011.