Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Oponašanje prirodnog crteža ljudske kože

U ponedeljak, 5. maja u 19 sati u Galeriji FLU, Knez Mihailova 53., otvara se izložba doktorsko - umetničkog projekta autorke Elizabete Matorkić Bisenić, pod nazivom "Oponašanje prirodnog crteža ljudske kože".


 


OPONAŠANjE PRIRODNOG CRTEŽA LjUDSKE KOŽE

Tehnike vizualizacije nevidljivih otisaka



Koža kao fenomen uključuje niz  pojmova  kao što su inteligencija kože, erekcija kože, stidljivost kože,  sećanja i mašta kože, karakterni oklop, treperenje kože, pamćenje kože, debelokožac. U njihovom značenju, sve ih povezuje jedna zajednička nit - komunikacija kožom. Koža komunicira putem „cteža“ koji se može videti   na njoj : urezane linije, crtice, tačke, kanali, komplikovani sistemi linija, treperenje, svetlucanja... To je prirodan crtež, kako ga naziva i  opisuje anatomija.

Osnovna osobina prirodnog crteža na koži je kretanje , neprestano preobražavanje.   Pojedina kretanja na koži međusobno pokazuju  veliku oscilativnost u ispoljavanju različitih oblika, brzina i učestalosti i to zbog razlika među    uzrocima pokretljivosti kože. Svedeno na najjednostavniju formulu, pravi uzroci ukupne pokretljivosti kože su nedeljivog psiho-somatskog porekla, sve očigledno vidljivo na koži samo je slikovit izraz nevidljivog.Pravi uzroci kretanja jesu navala: navala života, navala suza, navala polnih nagona, navala moralnih zapreka navala strasti, navala, navala oduševljenja, agresivnosti, navala vazduha, migracija ćelija.

Tehnike vizualizacije nevidljivih otisaka podrazumevaju sa jedne strane materijalne , ručno izvodljive postupke vizualizacije korišćenjem slikarskih materijala, ono što se može videti očima  u završnom  delu umetničkog projekta, na slikama i crtežima – objektima.  Sa druge strane pojam  tehnika u ovom istraživanju podrazumeva i  nematerijalnu veštinu zamišljanja nevidljivosti kao i sposobnost njene verbalizacije .

„Jastučići“ su crteži- objekti od sunđera ispunjeni vazduhom . Njih  sa kožom povezuju reči kao što su: Vazduh i snovi, Sećanja i mašta kože, Svaki kontakt ostavlja trag, Princip razmene, Pokretljivost otiska, Življenje, Disanje, Kruženje vazduha, Kašljanje, Pulsiranje, Udari srca, Treperenje tela, Grebanje češanje trljanje, Dermografizam,  Lice sna,  Dijalog, Obraz, Ozleda, Moral. „Suzno jezerce“ je naziv za  slike koje se mogu okrenuti na bilo koju stranu i  kojima odgovaraju pojmovi vezani za kretanja na koži kao što su: Unutrašnje kretanje, Imaginacija i pokretljivost , Udubljeno posmatranje, Realizam nestvarnog, Materijalna imaginacija, Hormoni imaginacije, Dimenzije vazduha, San oetenju,Ljupkosti sna o letenju, Istinska krila , Vazdušni duhovi, Let-pad-let , Želja za bacanjem uvis , Nastajuća svetlost, Boja leta, Plavo kretanje, Boja daha, Oblikovani polet, Radost puna pare, Dinamična jasnoća i razgovetnost, Ultrastrukturni detalji, Jedna neprekidna ćelija, Taktilni zavojci, Kvržice, Ispupčenja,  Orgazmička potencija.  „Linije od latica šišarki koje se ne mogu povući ni na jedan drugi način“ je naziv za crteže-objekte od latica šišarki koje u svojoj osovini sadrže kretanje u kontinuitetu , jedan potez, jedan zamah- jedan zanos. One se nikada ne mogu postaviti na isti način. Za njih se vezuju reči i pojmovi kao što su: Vremenski detalji, Potez, Mikroskopska anatomija, Rožnate ljuspice, Svakodnevnica jedne ćelije, Građenje kože, Spoljašnje kretanje, Unutrašnje kretanje, Energija kretanja, Plastični osećaj kretanja, Ogled o imaginaciji kretanja, Hodograf, Istinska krila, Oblikovani polet, Taktema  i Erotema, Linija života, Krivulje orgazmičke potencije, Radost, Kontinuitet. „Prolećna glavobolja“ ili „Rojevi“ su slike kojima odgovaraju reči: Zvezdana okupljanja, Širenje duše , Samoorganizovanje, Kolektivno kretanje, Hrliti, Samohodna čestica, Ostavljanje  traga, Ukupna dinamika , i Navala  kao ključna reč za kretanja na koži.



Elizabeta Matorkić Bisenić







Elizabeta Matorkić Bisenić  je rođena u Beogradu 1964.godine. Studirala je medicinu i  slikarstvo. Na FLU u Beogradu, u klasi prof.Čedomira Vasića diplomirala je slikarstvo 1991. i godine 2000. magistrirala . Na FU-u  u Nišu  predaje Plastičnu anatomiju. Učesnik je grupnih izložbi. Dobitnik je  „Zlatne palete“ Prolećnog salona ULUS-a za 2008.godinu.

                  

Samostalne izložbe:

1993.  Beograd, Galerija Andrićev venac, crteži

1996.  Beograd, Galerija DOB-a , slike

2000. Beograd,GalerijaFLU,„Presvlačenje košuljice“,slike

2000. Beograd, Media centar, slike

2006. Beograd, Gal. DOB-a, „Maco ti mnogo pokazuješ osećanja“

2008. Smederevska palanka, Galerija moderne umetnosti, slike

2008. Velika Plana, Galerija DOB-a, crteži

2009. Niš,Paviljon u tvrđavi (sa Dobricom Bisenićem),slike

2009. Prokuplje, Narodni muzej, slike

2009. Gornji Milanovac, Moderna galerija KC, slike

2010.  Beograd, gal. zadužbina Kolarca, „Suzno jezerce“, slike

2010.  Negotin, dom kulture Stevan Mokranjac, crteži

2011.   Kruševac,Narodni muzej,Gradska galerija, slike

2012.  Smederevo, gal.savremene umetnosti, „Lice sna“ slike

2012.  Novi Sad, KC  Novoga Sada, Suzno jezerce“, slike

2013.  Niš, Galerija NKC, „Anatomski crtež“

2013.  Požarevac, Narodni muzej Požarevac, slike



Radovi:

“Ja sam preglavni”, 18 crteža- objekta od sunđera, 25h28cm

“Ja sam se zarekla”, 18 crteža- objekta od sunđera, 25h28cm

“Ja sam iz Beograda”, 3 crteža- objekta od sunđera, 25h28cm

“Ovo može ovo ne može”, 10 crteža- objekta od sunđera, 25h28cm

 “Suzna   jezerca”, triptih, komb.teh. na platnu 170h300cm

“Lice sna”, diptih, grafit na platnu 170h200cm

“Prolećna  glavobolja, navala br.1”, komb.teh. na platnu120h90cm

“Navala, br.2”, komb.teh . na platnu 120h90cm

“Slikarska pantljičara”, poliptih, komb.teh. na platnu   

  360h100cm  ili 180h200cm

“Krivulje koje se ni na jedan drugi način ne mogu povući”, 105

 crteža- objekta od latica šišarki, dužine od 10-13cm


 



Datum objavljivanja: 29.04.2014.