Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Olga Jevrić: Skulpture i fotografije

U četvrtak, 10. aprila u 19. sati u MSUV, Dunavska 37., Novi Sad, otvara se izložba, "Olga Jevrić: Skulpture i fotografije". Autori izložbe: Sava Stepanov / Dejan Vučetić
Izložbu otvaraju: Jerko Denegri, istoričar umetnosti i Sava Stepanov, likovni kritičar


 


Saradnici: Kuća legata, Beograd / Galerija BelArt, Novi Sad



Izložba se organizuje povodom Nagrade Sava Šumanović dodeljene Olgi Jevrić 2013. godine





Trajanje izložbe: 10. april – 04. maj 2014.



Veliki doprinos nastajanju modernog i savremenog izraza u skulptorskom stvaralaštvu dala je Olga Jevrić (Beograd, 29.09.1922-10.02.2014) vajarka i redovna članica SANU. Gotovo šest decenija aktivnim prisutvom na našoj likovnoj sceni, njen opus se izdvajao autentičnim modernizmom, koji zaslužuje stalno vrednovanje, uvažavanje i institucionalnu podršku bitnu za kontekstualizaciju i očuvanje njenog rada. Izložbu "Olga Jevrić, skulpture i fotografije" u MSUV čine eksponati preuzeti iz Legata Olge Jevrić (Kuća legata, Beograd), uz nekolicinu skulptorskih ostvarenja iz zbirke Galerije Terra u Kikindi i jedne skulpture iz kolekcije Galerije SANU Ogranak u Novom Sadu. U izložbenoj prezentaciji, pored skulptura, prezentovan je i izbor stvaralačkih fotografija Olge Jevrić, nastalih u periodu od 1984. do 2003. godine, prvi put izlagane na njenoj samostalnoj izložbi u Galeriji Zlatno oko u Novom Sadu, 1993.godine. Neposredan povod priređivanju ove izložbe jeste prošlogodišnja dodela Nagrade Sava Šumanović, priznanja koje je Olgi Jevrić pripalo za ostvarene visoke stvaralačke domete, te za ustanovljenje autentičnog modernističkog koncepta u srpskoj umetnosti XX veka.


"U našoj umetnosti skulptorsko stvaralaštvo Olge Jevrić je, na odista veličanstven način, trajalo više od pet decenija. Na horizontu srpskog i jugoslovenskog likovnog stvaralaštva njena skulptura se javlja kao značajan i autoritativan primer niza adekvatnih reakcija na izazove sveta i impulse aktuelne umetnosti. U prelomnim pedesetim godinama prošlog veka, upravo je Olga Jevrić svojim „Prostornim konstrukcijama“ prezentovanim na prvoj samostalnoj izložbi u beogradskoj Galeriji ULUS-a (1956), a potom i na Bijenalu u Veneciji (1958), ostvarila najdrastičniji zaokret u našoj umetnosti ka modernizmu; ka onoj autonomiji umetnosti koja konstituiše  autentičnu plastičku misao - kakvu samo umetnost može da ponudi poput uglednog modela - društvu, drugim znanjima i drugim praksama." Sava Stepanov



"Ako se pogleda unazad na pređeni put umetničkog formiranja i stvaranja Olge Jevrić, ne može se zanemariti konzistentnost skulptorskog jezika i ideje koja nalazi obličje u svetu autonomnosti i umetnikove iskrenosti. Olga Jevrić ne spada u grupu umetnika koja svoju umetnost stavlja u službu samoafirmacije iz razloga samodopadanja i projektovanih marketinških planova. Ona nije umetnik projekat, ne koristi usud i volju za ciljeve izvan onih koji se ne zadržavaju na polju stvaranja, likovnosti i u njenom slučaju plasticiteta. Njena skulptura govori jezikom čiste likovnosti i estetske iskrenosti i u tom smislu je uslovno rečeno aristokratska i neuslovljena. Ideja njene umetnosti se može povezati sa impulsom koji se nikad nije želeo prilagoditi vladajućim strujanjima u umetničkoj praksi, već je postojala paralelno i u biti bila autonomna." Dejan Vučetić


 



Datum objavljivanja: 07.04.2014.