Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Nevidljivo nasilje

Muzej savremene umetnosti iz Beograda vas poziva na javno vođenje kroz izložbu “Nevidljivo nasilje” u subotu, 31. maja u 13 časova u Salonu Muzeja savremene umetnosti, nakon čega je planiran i obilazak izložbe u Kući legata i Institutu Servantes.


 


Javno vođenje održaće jedan od kustosa izložbe Zoran Erić. 



Izložba “Nevidljivo nasilje” organizovana je u koprodukciji sa Baskijskim muzejom – centrom za savremenu umetnost ARTIUM iz Vitorije. Na izložbi, koja traje od 9. maja do 30. juna, učestvuju dvadeset četiri  domaća i strana umetnika.



Kustosi: Zoran Erić, Blanka de la Tore i Šejmus Kili. 



Umetnici: Kader Atia (FR), Iciar Bario (ES/US), Ursula Biman (CH), Rosela Biskoti (IT/NL) & Kevin van Brak (NL), Sara Braun (IE), Ištvan Čakanji (EU), Vili Doerti (UK/IE), Harun Faroki (DE), Garet Filan (IE), Daniel Garsija Anduhar (ES), Marta Jovanović (RS/IT), Dejan Kaludjerović (RS/AT), Deklan Klark (IE), Vladimir Miladinović (RS), Loki Moris (UK/IE), Hristodulos Panajotu (CY), Nikola Radić Lucati (RS), Maria Ruido (ES), Fransesk Ruiz (ES), Fernando Sančez Kastiljo (ES/NL), Jonas Stal (NL), Milica Tomić (RS) i Katarina Zdjelar (RS/NL).



Projekat istražuje oblike ‘nevidljivog’ nasilja prisutnog u svakodnevnim, domaćim situacijama ili onim vezanim za posao; administrativno i birokratsko nasilje; vizuelno nasilje u advertajzingu i medijima, kao i suptilne forme sektaštva i animoziteta u zajednicama iz skorašnjeg istorijskog konteksta. Ti oblici nasilja mogu se posmatrati kao globalno prisutni. Ovakva poređenja nasilja istražuju se kroz sučeljavanje umetničkih radova koji problematizuju teritorijalne, nacionalističke i mitske teme, kao i one vezane za pitanja identiteta, i to na aktuelan način i bez upadanja u zamku dualističkih, razdeljenih ili oprečnih reprezentacija.



Tema nasilja kao predmet izložbe po prirodi stvari je osetljiva i često provokativna, a ponekad i podložna manihejskim definicijama ‘mi i oni’. Zbog toga ovaj projekat nastoji da se odupre nepotrebnom fokusiranju na pitanja rata, genocida ili ekstremnog nasilja, iako ove teme odjekuju u pozadini projekta. „Nasilje” čije se manifestacije preispituju i reflektuju u radovima pozvanih umetnika, je ono koje zadobija formu nasilja u jeziku, reprezentaciji, kao rezultat promenjenih društveno-ekonomskih uslova i novih ideja i politika koje se mogu identifikovati kao izvor „kulturnog” nasilja nad geo-političkim entitetima i pojedincima. To ne znači da se ovi „aktuelniji” i naglašeniji oblici nasilja (terorizam, rat, etničko čišćenje i genocid) eksplicitno izbegavaju, već da oni ne dominiraju poljem referenci na ovoj izložbi koja nastoji da istovremeno reflektuje različite forme kulturnog i društvenog nasilja. Sem toga, i raznovrsne prepreke koje su se pojavile tokom realizovanja čitavog projekta (koje se, ironično, mogu definisati kao ključni primeri nevidljivog nasilja) predočavaju se i dešifruju tokom sáme izložbe i unutar diskursa koji je prate. Naime, prvobitno zamišljen kao saradnja partnera iz tri zemlje, a sada izložba koja se realizuje u Srbiji i Španiji, bez irskog partnera, ovaj projekat je u toku razrade i sâm naišao na neočekivane i neželjene oblike ‘nevidljivog nasilja’.



Projekat ima za cilj da ispita univerzalizujuće aspekte novih oblika nevidljivog nasilja koji su trenutno preovlađujući u celoj Evropi; onih oblika nasilja koji se, na primer, prepoznaju kao ključna pretnja proizvođenju egalitarnih ideala evropskog građanstva.



Saradnja dva muzeja podrazumeva dve posebne ali zajednički rađene izložbe. Pored izložbe u Beogradu, biće organizovana izložba u Baskijskom muzeju – centru za savremenu umetnost ARTIUM u Vitoriji koja će trajati od 12. septembra 2014. do 11. januara 2015. Kao i izložba u Beogradu, i izložba u Vitoriji će, takođe, biti praćena filmskim programom, predavanjima, panel diskusijama i edukativnim radionicama.



 



Salon MSUB i Kuću legata možete posetiti svakog dana od 12 do 20 časova, osim utorkom, dok Institut Servantes radi svakog dana od 10 do 22.


 



Datum objavljivanja: 29.05.2014.