Umetnik

J. M.

Prati umetnika

Pretraga

Nagrade 54. Oktobarskog salona

Žiri je odlučio da ove godine učini mali presedan i doneo je odluku da Nagradu podele 4 umetnice, od kojih sve 4 dobijaju zasluženu čast a četvrta dobija i čast i novac. Nagradu dele 3 feministička rada koja se bave pozicioniranjem žena u društvu.

 


O Nagradi 54. Oktobarskog salona odlučivao je tročlani Žiri, koji je ove godine radio u sastavu: Bojana Pejić, istoričarka umetnosti i kustoskinja iz Beograda koja živi i radi u Berlinu (umetnička direktorka 49. Oktobarskog salona), Dirk Moleman, kustos Instituta za umetnost u javnom prostoru u Grazu (Universalmuseum Joanneum) i Vladimir Miladinović, prošlogodišnji laureat Nagrade Oktobarskog salona.



Žiri je odlučio da ove godine učini mali presedan i doneo je odluku da Nagradu podele 4 umetnice, od kojih sve 4 dobijaju zasluženu čast a četvrta dobija i čast i novac. Nagradu dele 3 feministička rada koja se bave pozicioniranjem žena u društvu:



1.    Fljaka Haliti za video instalaciju Ja, ti i sve koje znamo (2010-2011)

2.    Lana Čmajčanin 166987 uboda (2012), vez

3.    Adela Jušić  Ride to Recoil (2013), fotografija, zvuk



Novčana nagrada dodeljena je umetnici Andrei Palašti iz Novog Sada za prostornu instalaciju Balkan Disco, 2010-2012. Žiri je nagradu obrazložio sledećim rečima:

Ova instalacija vizuelno i prostorno istražuje popularnu kulturu koja nastaje u dijasporičnom kontekstu i iziskuje prihvatanje „specifičnog“, odnosno „novog“ životnog stila. Ovaj novi kontekst je teško opterećen problemima i nerešenim pitanjima kojima se upravlja postojeći kontekst „kod kuće“. Postavka instalacije, sa ikoničnim elementima (portretima na fotografijama) i osvetljenjem, kritikuje sablasne ideologije nacionalizama.

 

Večeras je dodeljena i Nagrada Kulturnog centra Beograda, koja podrazumeva organizovanje samostalne izložbe 2015. godine u jednom od galerijskih prostora Centra. Ovogodišnja dobitnica Nagrade je Margareta Kern za video rad, Stanje (i ) tela(o), iz eksperimentalnog ciklusa Kome pripada svet, iz produkcije 2013. godine.

Žiri je razmatrao nekoliko radova izloženih na ovogodišnjem Salonu, ali se odlučio za rad Margarete Kern sa sledećom argumentacijom:

U duhu najbolje tradicije postfeminističke umetnosti i prakse i istorijskog aktivizma iz 70ih i 80ih godina XX veka, u svom stvaralačkom konceptu autorka koristi  ljudsko telo i telesne radnje kojima se prikazuju dramatični vizuelni doživljaji i ekspresivna stanja u slikama političke i socijalne  pobune...

Imajući u vidu aktuelni angažman Margarete Kern u okviru 54. Oktobarskog salona i njen nastup na upravo otvorenoj samostalnoj izložbi u Minhenu 9. novembra, kao sastavnoj aktivnosti Salona, na kojoj se bavi emigrantkinjama, žiri je mišljenja da ova autorka svojim  umetničkim radom, delovanjem i stvaralaštvom koje se zasniva na graničnim disciplinama, na najbolji način zastupa ideje savremene feminističke i aktivističke umetnosti kojima je posvećena i ovogodišnja manifestacija.

Žiri koji je odlučivao o Nagradi Kulturnog centra Beograda radio je u sastavu Svetlana Petrović, Gordana Dobrić i Aleksandra Estela Bjelica Mladenović.



Posle šest nedelja trajanja, 54. Oktobarski salon NIKO NE PRIPADA TU VIŠE NEGO TI završava se sutra uveče performansom umetnice Lale Raščić "Bilo koji objekat" u 19 sati a potom sledi koncert Ane Ćurčin.


 


Odluka Žirija 54. Oktobarskog Salona

NIKO NE PRIPADA TU VIŠE NEGO TI

obrazloženje nagrade:

Ovo je prvi feministički Oktobarski salon, što samo dokazuje da kustoskinje feminističkog opredeljenja ne rade samo sa „ženskim“ temama i ne biraju samo umetnice. Kustoskinje i umetnici koji su učestvovali na izložbi sugerišu da su participacija i saradnja neodvojivi deo pripadanja nekom društvu.

Žiri želi da posebno napomene dva kolaborativna i tekuća projekta:



Muzej neparticipacije Karen Mirzad i Rejčel Enderson, koji je bio zasnovan na konceptu tradicionalnih ženskih okupljanja i postao platforma za saradnju među ženama (umetnicama, kustoskinjama, spisateljicama itd), čime se destabilizuje klasična podela na „stvaraoce“ i „publiku“.

i

Živi logor smrti koji preispituje pitanje proizvodnje kolektivne ammnezije u pogledu traumatičnih događaja nacionalne prošlosti.

Žiri je doneo odluku da nagradu podele 4 umetnice, od kojih sve 4 dobijaju zasluženu čast a četvrta dobija i čast i novac.

Odabrali smo ove tri pozicije za specijalnu nagradu kako bismo uporedili tri različita umetnička rada jedan s drugim, i čineći to dajemo mali komentar na kustoski koncept koji veoma puno cenimo.

Tri feministička rada koja se bave pozicioniranjem žena u društvu

1. Flaka Haliti u svojoj video instalaciji JA,TI I SVE KOJE ZNAMO (2010-2011) odabrala je jednostavan i upečatljiv način da pokaže istovremeno ironično i ozbiljno strukturno nasilje tradicionalnih hijerarhija u umetničkom svetu. To je jednostavan i jak primer institucionalne kritike.



2. Lana Čmajčanin 166987 PRICK (Fuck me)/ UBODA (2012) koristi tradicionalnu „žensku“ tehniku ručnog rada, vez, kako bi povezala nasilje sa željom putem vezenih slova, otkrivajući seksualno značenje tokom čitanja celog teksta. Ona na trenutak stvara veoma intiman susret jezika i pogleda posetilaca.



3. Adela Jušić  RIDE TO RECALL (2013) prilazi brutalnom i smrtonosnom nasilju kao traumatičnom iskustvu, koje treba iznova i iznova ponovo obrađivati u sećanju pojedinca kao kolektivni društveni proces. Ona sinhronizuje narativ jedne video igrice, takozvane pucačine iz prvog lica (ego-shooter) sopstvenim glasom, postavljajući figuru snajperiste u njegovu smrtonosnu profesiju, i kombinuje audio zapis sa serijom fotografija devojčice koja izlazi kroz kapiju.



4. Novčana nagrada odlazi Andrei Palašti za njen rad BALKAN DISCO (2010-2012).



Ova instalacija vizuelno i prostorno istražuje popularnu kulturu koja se proizvodi u dijasporičnom kontekstu i iziskuje prihvatanje „specifičnog“, odnosno „novog“ životnog stila. Ovaj novi kontekst je teško opterećen problemima i nerešenim pitanjima kojima se upravlja postojeći kontekst „kod kuće“. Postavka instalacije, sa ikoničnim elementima (portretima na fotografijama) i osvetljenjem, kritikuje sablasne ideologije nacionalizama.


 


Datum objavljivanja: 18.11.2013.